Mercedes představil monopost W10 pro sezónu 2019, s nímž bude chtít obhájit mistrovský titul. Svou jezdeckou sestavu nezměnil, kvůli novým technickým pravidlům však musel notně upravit aerodynamiku, kompletně vylepšil také svou pohonnou jednotku.
Německý tým nový vůz dokonce již dopoledne prohnal po trati v Silverstone. Zbarvení je nové, Mercedes tím chce oslavit svůj desátý vůz, který postavil pro šampionát Formule 1. Závodit s ním bude "stále hladový" Lewis Hamilton a po zimě "zresetovaný" Valtteri Bottas.
"Sezóna 2019 pro nás všechny představuje novou výzvu. Pravidla se celkem dost změnila. Museli jsme začít od nuly, musíme znovu prokázat své schopnosti - jak ve srovnání s vlastními očekáváními, tak i proti našim soupeřům," uvádí šéf týmu Toto Wolff.
"Sezónu začínáme s nulou bodů, takže nic nebereme jako zaručené a rozhodně nemáme žádné pocity, že bychom měli nárok být vpředu v poli. Ve skutečnosti mohou mít všechny týmy po změně pravidel před novou sezónou šanci na titul a my je všechny vnímáme jako potenciální hrozbu.
Těšíme se na první jízdy v Barceloně, na to, abychom se poměřili s našimi vlastními simulacemi a zjistili, jak na tom jsme s vlastními předpověďmi na dráze. Budeme se soustředit na sebe, navyšovat výkonnost a snad budeme připraveni, až začne první soutěžní část v sobotu v Melbourne," popisuje Wolff.
Technický ředitel James Allison o svém novém díle říká: "I když se minimální hmotnostní limit před rokem 2019 zvýšil o 10 kg, tak snižování hmotnosti zůstává skutečnou výzvou současné generace F1 vozů. Komponenty, které jsme očesali v roce 2018 až na kost, jsme brali jeden po druhém a vystavovali je dalšímu kolu agresivní analýzy, abychom je ještě odlehčili.
Některé díly se vzdaly půl kilogramu, což je obrovský krok, jiné jen několika gramů. Celkově ale každé toto vítězství přispělo k užitečným kilogramům, které jsme v rámci navýšení výkonnosti investovali zpět do aerodynamiky, zavěšení a pohonné jednotky.
Bližší zkoumání odhaluje, že jsme tento koncept dále vylepšili. Tlačili jsme na to, aby byl každý díl užší, tenčí - každá změna nám umožnila zlepšit aerodynamickou výkonnost nad to, co by bylo možné, pokud bychom akceptovali fyzická omezení loňské konstrukce," dodává technický ředitel Mercedesu.
Podle šéfa vývoje motorů Andyho Cowella přepracovali celou pohonnou jednotku: "Změnili jsme architekturu chlazení, což snad bude přínosné pro aerodynamiku auta a rovněž zvýší efektivitu pohonné jednotky, tedy vítězství pro šasi i pohonnou jednotku. Upravili jsme efektivitu spalování a ERS, vztah mezi turbodmychadlem a MGU-H, inverterem, bateriemi a MGU-K - celý systém je teď schopný fungovat efektivněji a pomoci s využíváním energie během závodu."
Mercedes se zaměřil na zvyšování efektivity i přes to, že došlo ke zvýšení maximálního množství paliva pro závod na 110 kg. Cowell ale naznačuje, že z této možnosti kvůli váhové penalizaci zřejmě těžit nebudou.
"Když máte efektivní motor s efektivní aerodynamikou a jste připraveni na trochu ubírání plynu před brzděním, pak máte možnost začít závod s menším množstvím než 110 kg. Na každých 5 kg ušetřené váhy jste přibližně o 2 desetiny na kolo rychlejší, takže s tím souvisí přirozená odměna, pokud startujete o něco lehčí," vysvětluje Cowell.
Technické specifikace nového Mercedesu: PDF
First laps in the bag 💪 W10 looking right at home on track! #WelcomeW10 ✨✨✨ pic.twitter.com/M41Ns0oTHe
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) February 13, 2019 Fotogalerie:Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.