Televizní přenosy Formule 1 by se měly dočkat řady změn a inovací

Vhodná volba televizních záběrů umožní lépe podat rychlost současných formulí
Vhodná volba televizních záběrů umožní lépe podat rychlost současných formulí, foto: wsczech.cz
Jiří Izer 31. ledna 2019 19:32
Sdílej:

Monoposty Formule 1 v době hybridních pohonných jednotek a širších pneumatik značně zrychlily a zejména v poslední sezóně padal jeden traťový rekord za druhým. Avšak televizní záběry neposkytují vždy ten nejlepší zážitek z rychlosti aut, jako je tomu u diváků přímo na závodním okruhu.

Lepší pocit z rychlosti monopostů by měla zajistit vhodná volba stanovišť televizních kamer, jak dále popisuje šéf přenosů pro F1 Dean Locke. Tvrdí totiž, že současná generace formulí by si zasloužila lepší představení na televizní obrazovce a poskytla divákům intenzivnější zážitek.

"Pro rok 2019 se hodně tlačí na to, aby byla vyjádřena rychlost sportu a rychlost aut," sdělil pro britský Autosport. "Uvažuje se o všech pozicích kamer. Když jste na tribuně a sledujete je, vypadají úžasně, že? Úhly kamer nebo objektivy to mohou docela zkreslit a podat to tak, že nevypadají tak dramaticky a ne tak rychlé. Takže jsme se podívali na různé způsoby, jak to udělat, na pár malých triků. Vždy jsme byli dobří v pořizování rychlých záběrů, abychom ukázali vysokou rychlost vozů a aby místy vypadaly více nabroušené. Loni bylo pár tratí, například Japonsko, kde jsme skutečně podtrhli to, jak jsou tato auta dobrá."

"Docela razantně se změnil i zvuk," dodává k problému, který nastal přechodem F1 do hybridní éry s přeplňovanými šestiválci a jejich méně výraznému zvukovému projevu. "Kolem vozu a na voze jsme odvedli mnohem více práce. Když se podíváte na záběry, mají tendenci být zpředu a zvuk vychází zezadu. Mnoho myšlenek bylo realizováno v 2018 a mnohem více bude v 2019. Je to úspěšné, ale na některých okruzích je to lepší než na jiných. Loni zněly motory Hondy opravdu dobře. U tohoto jsme uplatnili pár skutečně vzrušujících věcí."

Některé změny se promítnou také to televizní grafiky. Formule 1 uzavřela partnerství s Amazon Web Services (AWS), což by jí mělo umožnit poskytovat fanouškům více informací během závodů.

"S AWS a jejich schopnostmi strojového učení jsme provedli hromadu práce na vysvětlení věcí, jako jsou undercut/overcut," pokračuje Locke. "Jejich platformu využíváme na to, aby nám poskytla data, informace pro grafiku. Je to docela mocný nástroj a nyní pouze zjišťujeme, čeho můžeme a čeho nemůžeme dosáhnout. Kupříkladu strategie zastávek - proč zajeli do boxů, proč do boxů nezajeli? Abychom toto vysvětlili, spoléháme na velmi dobrý komentátorský tým, který v Anglii k velkému štěstí máme."

"V dalších 200 oblastech a u více než 90 televizních stanic to nemůžete brát jako záruku," dodává Dean Locke závěrem. "Máme grafiku, která to může doopravdy vysvětlit, 'startoval na těchto pneumatikách, bude pak stavět', zatímco tomu dodá více dynamiky, protože když vyjede VSC [virtuální safety car, pozn. red.], může to tento druh věcí zahodit. Používáme všechny údaje z pátku a soboty, abychom přišli s algoritmem toho, co si myslíme, že nastane. Jestliže toto dokážeme podat jednoduchým a na čtení snadným způsobem, bude to obrovskou výhrou."

Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.