Společnost Liberty Media vlastnící Formuli 1 dále usiluje o zkvalitnění soutěže prostřednictvím zavedení rozpočtových stropů. A jak se zdá, velcí hráči už nejsou proti. Díky čemu si je získala?
První letošní schůzka Strategické skupiny F1 se uskutečnila minulý týden v Ženevě. Za Ferrari se jí poprvé jakožto nový šéf stáje zúčastnil Mattia Binotto. Bylo zajímavé sledovat, jak si povede jako lídr velkého týmu. Podle zákulisních informací vystupováním připomínal spíše Stefana Domenicaliho než "tvrďáka" Maurizia Arrivabeneho, jehož ve funkci po novém roce vystřídal.
Liberty Media společně s Mezinárodní automobilovou federací (FIA) představili upravený návrh rozpočtových stropů, které chtějí ve Formuli 1 zavést od roku 2021. V prvním roce by týmy mohly hospodařit s rozpočty o velikosti 185 mil. dolarů (4,3 miliardy Kč), v dalších sezónách by klesly na 160 mil. dolarů (3,7 miliardy Kč) a poté na 135 mil. dolarů (3,2 miliardy Kč).
Jak na to reagovaly velké týmy? Ferrari, McLaren, Mercedes i Red Bull s návrhy souhlasili. K tomu pomohlo i to, že Liberty a FIA z těchto finančních omezení vyjmuli náklady na motory, platy top managementu a jezdců, výdaje na marketing a pohostinství během závodů (hospitality).
Diskutovalo se také o prodeji dílů mezi týmy. Menší stáje z omezením rozpočtů pochopitelně již delší dobu souhlasí, protože jim můžou pomoci stáhnout náskok těch velkých.
"Zřejmě k tomu přispěje, protože to zmenší rozsah jejich výzkumu a vývoje. Odhaduji, že na každou osobu, kterou máme, u nich připadá pět lidí. Pokud se najde cokoliv, co pomůže snížit ten rozdíl mezi technologií, kterou mají oni a my ne, tak to nejspíš hodně pomůže," domnívá se Gene Haas, šéf stejnojmenného amerického týmu.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.