Společnost Liberty Media vlastnící Formuli 1 dále usiluje o zkvalitnění soutěže prostřednictvím zavedení rozpočtových stropů. A jak se zdá, velcí hráči už nejsou proti. Díky čemu si je získala?
První letošní schůzka Strategické skupiny F1 se uskutečnila minulý týden v Ženevě. Za Ferrari se jí poprvé jakožto nový šéf stáje zúčastnil Mattia Binotto. Bylo zajímavé sledovat, jak si povede jako lídr velkého týmu. Podle zákulisních informací vystupováním připomínal spíše Stefana Domenicaliho než "tvrďáka" Maurizia Arrivabeneho, jehož ve funkci po novém roce vystřídal.
Liberty Media společně s Mezinárodní automobilovou federací (FIA) představili upravený návrh rozpočtových stropů, které chtějí ve Formuli 1 zavést od roku 2021. V prvním roce by týmy mohly hospodařit s rozpočty o velikosti 185 mil. dolarů (4,3 miliardy Kč), v dalších sezónách by klesly na 160 mil. dolarů (3,7 miliardy Kč) a poté na 135 mil. dolarů (3,2 miliardy Kč).
Jak na to reagovaly velké týmy? Ferrari, McLaren, Mercedes i Red Bull s návrhy souhlasili. K tomu pomohlo i to, že Liberty a FIA z těchto finančních omezení vyjmuli náklady na motory, platy top managementu a jezdců, výdaje na marketing a pohostinství během závodů (hospitality).
Diskutovalo se také o prodeji dílů mezi týmy. Menší stáje z omezením rozpočtů pochopitelně již delší dobu souhlasí, protože jim můžou pomoci stáhnout náskok těch velkých.
"Zřejmě k tomu přispěje, protože to zmenší rozsah jejich výzkumu a vývoje. Odhaduji, že na každou osobu, kterou máme, u nich připadá pět lidí. Pokud se najde cokoliv, co pomůže snížit ten rozdíl mezi technologií, kterou mají oni a my ne, tak to nejspíš hodně pomůže," domnívá se Gene Haas, šéf stejnojmenného amerického týmu.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.