Společnost Liberty Media vlastnící Formuli 1 dále usiluje o zkvalitnění soutěže prostřednictvím zavedení rozpočtových stropů. A jak se zdá, velcí hráči už nejsou proti. Díky čemu si je získala?
První letošní schůzka Strategické skupiny F1 se uskutečnila minulý týden v Ženevě. Za Ferrari se jí poprvé jakožto nový šéf stáje zúčastnil Mattia Binotto. Bylo zajímavé sledovat, jak si povede jako lídr velkého týmu. Podle zákulisních informací vystupováním připomínal spíše Stefana Domenicaliho než "tvrďáka" Maurizia Arrivabeneho, jehož ve funkci po novém roce vystřídal.
Liberty Media společně s Mezinárodní automobilovou federací (FIA) představili upravený návrh rozpočtových stropů, které chtějí ve Formuli 1 zavést od roku 2021. V prvním roce by týmy mohly hospodařit s rozpočty o velikosti 185 mil. dolarů (4,3 miliardy Kč), v dalších sezónách by klesly na 160 mil. dolarů (3,7 miliardy Kč) a poté na 135 mil. dolarů (3,2 miliardy Kč).
Jak na to reagovaly velké týmy? Ferrari, McLaren, Mercedes i Red Bull s návrhy souhlasili. K tomu pomohlo i to, že Liberty a FIA z těchto finančních omezení vyjmuli náklady na motory, platy top managementu a jezdců, výdaje na marketing a pohostinství během závodů (hospitality).
Diskutovalo se také o prodeji dílů mezi týmy. Menší stáje z omezením rozpočtů pochopitelně již delší dobu souhlasí, protože jim můžou pomoci stáhnout náskok těch velkých.
"Zřejmě k tomu přispěje, protože to zmenší rozsah jejich výzkumu a vývoje. Odhaduji, že na každou osobu, kterou máme, u nich připadá pět lidí. Pokud se najde cokoliv, co pomůže snížit ten rozdíl mezi technologií, kterou mají oni a my ne, tak to nejspíš hodně pomůže," domnívá se Gene Haas, šéf stejnojmenného amerického týmu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.