Honda potvrzuje, že na rozdíl od Renaultu nebude před novou sezónou kompletně přepracovávat svou pohonnou jednotku. Místo toho se bude držet konceptu, s kterým přišla v roce 2017.
Tehdy se McLaren těšil konečně na vzestup, místo toho přišla rána v podobě vysoké poruchovosti a dokonce i nižšího výkonu než v závěru ročníku 2016. Byla to poslední kapka, která vedla k předčasnému ukončení partnerství a rozchodem s japonským dodavatelem.
Ten se místo toho nakonec dohodl s Toro Rosso a svůj motor dokázal vylepšit. Výkonem se dotáhl na Renault a zapracoval i na spolehlivosti, byť v této oblasti zůstává stále nejhorším ze všech čtyř výrobců motorů. Před sezónou 2019 chystá pouze evoluci svého konceptu představeného v roce 2017. Věří totiž, že má stále nevyužitý potenciál, který mu umožní další pokroky.
"Současný návrh nebo koncept pohonné jednotky můžeme přenést. Neznáme přesně limity, protože jsme vysoké úrovně ještě nedosáhli, ale v roce 2017 jsme začali s dalším konceptem a pro rok 2017 jsme ho změnili," uvádí technický ředitel Hondy Tojoharu Tanabe.
"Něco jsme se dříve naučili, pak jsme to změnili. V roce 2018 jsme tento koncept přenesli a vylepšili spolehlivost a výkonnost. Momentálně si myslíme, že změna tohoto konceptu by byla špatná. Je vyhovující. Stále máme záměr ho přenést a pokusit se o zlepšení," pokračuje Tanabe.
Podle zpráv ze zákulisí se Honda v továrně setkala s dalšími potížemi s vibracemi při testování letošní specifikace svého motoru. Podle výrobce však nejde o vážnější problém, stále doufá v pokroky ve vývoji před tím, než začne v Barceloně testovat společně se svými zákazníky - s Toro Rosso a s Red Bullem.
"Když hodně změníte koncept řešení, pak je to těžké získat spolehlivost. Záleží na úrovni řešení, ale já jsem spokojený s přenosem našeho současného konceptu [do další sezóny]. Máme nový tým a novou konstrukci auta," popisuje technický ředitel Hondy.
"Je to trochu snazší ten koncept přenést, jelikož detaily řešíte při instalaci auta. Toro Rosso a Red Bull komunikují a pro Red Bull je to usnadněno tím, že Toro Rosso naši pohonnou jednotku zná. Můžou spolu hovořit o problému či nějaké obavě z pohledu šasi a obrátit se na nás. Když máte zcela nový, podstatně inovované řešení, tak to vyžaduje více práce," hodnotí Tanabe.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.