Lewis Hamilton prozradil, jak prožíval posledních 10 kol Velké ceny Brazílie, v níž si Mercedes zajistil pátý titul mistra světa mezi týmy v řadě za sebou.
Jeho tým se kvůli vysokým teplotám pod kapotou - dosahovaly o 10 % více, než by měly (1000 °C) obával, že mu pohonná jednotka do cíle nevydrží. V jednu chvíli dostal sportovní ředitel Toto Wolff zprávu, že v příštím kole motor odejde.
"Cítil jsem to. S tímto motorem jezdím samozřejmě od počátku, proto o něm a o tom, jak se chová, vím moc dobře všechno. Znám každý tón motoru za svými zády," začíná Hamilton.
"Na začátku to bylo OK, ale pak jsem začal vnímat, že nefunguje normálně, ve své obvyklé harmonii. Já si nemůžu dovolit žádné negativní myšlenky nebo pustit do mysli starosti, takže jsem zkrátka zůstával soustředěny, před brzděním pouštěl plyn, snažil se méně jezdit na plný či částečný plyn a méně ho zatěžovat, abych mu ulehčil práci, ale zároveň odváděl tu svou," přibližuje pětinásobný šampion průběh závodu v Brazílii.
Mercedes mu sdělil, aby změnil nastavení a co nejvíce snížil výkon pohonné jednotky: "V pozadí probíhalo spoustu skvělé práce mezi inženýry na dráze a zpět ve Velké Británii, když pracovali na tom, aby pochopili, co je třeba utlumit a vyladit."
"Měli na mě hodně požadavků, zatímco jsem se pral se všemi dalšími věcmi. Takže dojde ke změně nastaveni, změň to do výchozího nastavení, přepni to o jeden stupeň, pak plus, plus, plus, potom další přepínač a jdi dolů, dolů, dolů... Žongloval jsem s tím a stále v tom pokračovali," vypráví Hamilton o tom, co v kokpitu prožíval.
Do cíle nakonec dojel před Maxem Verstappenem, jehož z vedení sestřelil o kolo zpět jedoucí Esteban Ocon. Holanďan ztratil 50 bodů přítlaku a na Lewise se dokázal už jen dotáhnout. "Jsem opravdu vděčný za to, že motor závod vydržel. Posledních 10 kol jsem zkrátka mluvil, ve voze jsem řval jako: 'Pojď, pojď, máš na to, zlato, zvládneš ti, vydrž!' Zkrátka jsem auto povzbuzoval."
"Nikdy si nedokážete představit, jak je to ve voze šílený pocit. Má tepová frekvence v těch posledních kolech musela překračovat 190 úderů za minutu. Neustále jsem mluvil ve snaze udržet auto. Už tak jsem se dost trápil s pneumatikami, abych za sebou udržel mnohem rychlejší Red Bull a aby se nedostal do DRS rozmezí. Nakonec to byl skvělý pocit, když jsem projel cílovou čárou a auto neselhalo. Byl jsem tak radostně vzrušený a tak vděčný!" dodává Hamilton.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.