Komisaři dnes večer po Velké ceně Itálie vyloučili Haas ze závodu poté, co na protest Renaultu zkontrolovali jeho podlahu. A jak se při šetření ukázalo, byla proti pravidlům. Haas s tím nesouhlasí a proti verdiktu se odvolává.
Zástupci Renaultu v 18:30 hodin na schůzce s komisaři a zástupci Haasu představili své důkazy. Protest podali dříve, proto vůz Romaina Grosjeana po závodě zůstal v režimu Parc Fermé.
Po přeměření podlahy se ukázalo, že nesplňuje technická pravidla, konkrétně článek 3.7.1 d), který předepisuje povinné zakřivení předních rohů podlahy (tzv. T-tray) o poloměru 50 mm (s tolerancí 2 mm). Kromě pravidel se tímto zabývala také technická směrnice TD/033-18 vydána 25. července 2018. Týmy tedy měly celou letní přestávku na to, aby své monoposty upravili.
Haas poukazuje na to, že byl celou dobu v kontaktu se šéfem jednosedadlových technických záležitostí FIA Nicholasem Tombazisem. Předložil také svou emailovou korespondenci včetně výkresů, detailů jejich nového řešení a snahy získat schválení.
V posledním emailu uváděli, že kvůli přestávce budou schopni své řešení upravit až pro Singapur, na což již kompetentní osoba FIA neodpověděla. Šéfovi aerodynamického oddělení Haasu řekla, že jejich problém sice chápe, ale že by je kvůli tomu v Monze mohl někdo ze soupeřů napadnout.
FIA sice s argumenty Haasu sympatizuje, ale vzhledem k tomu, že se soupeři dokázali novému nařízení přizpůsobit, tak americký tým z výsledků Velké ceny Itálie vyloučila. Má však právo se odvolat. Podle týmu technická směrnice nebyla naprosto jasná a závodili s legálním vozem, proto se odvolává. "Nesouhlasíme s rozhodnutím komisařů, kteří penalizovali náš závodní tým, jsme přesvědčeni, že jsme šesté místo v GP Itálie získali legálně. Požadujeme revizi rozhodnutí komisařů," uvedl manažer týmu Günther Steiner.
Originální zprávu komisařů z projednávání celé této kauzy najdete zde (PDF). Na bod se tak dostává Sergej Sirotkin z Williamsu a Haas se tak mezi konstruktéry propadne zpět za Renault.
Aktualizované výsledky GP Itálie 2018:
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.