Komisaři dnes večer po Velké ceně Itálie vyloučili Haas ze závodu poté, co na protest Renaultu zkontrolovali jeho podlahu. A jak se při šetření ukázalo, byla proti pravidlům. Haas s tím nesouhlasí a proti verdiktu se odvolává.
Zástupci Renaultu v 18:30 hodin na schůzce s komisaři a zástupci Haasu představili své důkazy. Protest podali dříve, proto vůz Romaina Grosjeana po závodě zůstal v režimu Parc Fermé.
Po přeměření podlahy se ukázalo, že nesplňuje technická pravidla, konkrétně článek 3.7.1 d), který předepisuje povinné zakřivení předních rohů podlahy (tzv. T-tray) o poloměru 50 mm (s tolerancí 2 mm). Kromě pravidel se tímto zabývala také technická směrnice TD/033-18 vydána 25. července 2018. Týmy tedy měly celou letní přestávku na to, aby své monoposty upravili.
Haas poukazuje na to, že byl celou dobu v kontaktu se šéfem jednosedadlových technických záležitostí FIA Nicholasem Tombazisem. Předložil také svou emailovou korespondenci včetně výkresů, detailů jejich nového řešení a snahy získat schválení.
V posledním emailu uváděli, že kvůli přestávce budou schopni své řešení upravit až pro Singapur, na což již kompetentní osoba FIA neodpověděla. Šéfovi aerodynamického oddělení Haasu řekla, že jejich problém sice chápe, ale že by je kvůli tomu v Monze mohl někdo ze soupeřů napadnout.
FIA sice s argumenty Haasu sympatizuje, ale vzhledem k tomu, že se soupeři dokázali novému nařízení přizpůsobit, tak americký tým z výsledků Velké ceny Itálie vyloučila. Má však právo se odvolat. Podle týmu technická směrnice nebyla naprosto jasná a závodili s legálním vozem, proto se odvolává. "Nesouhlasíme s rozhodnutím komisařů, kteří penalizovali náš závodní tým, jsme přesvědčeni, že jsme šesté místo v GP Itálie získali legálně. Požadujeme revizi rozhodnutí komisařů," uvedl manažer týmu Günther Steiner.
Originální zprávu komisařů z projednávání celé této kauzy najdete zde (PDF). Na bod se tak dostává Sergej Sirotkin z Williamsu a Haas se tak mezi konstruktéry propadne zpět za Renault.
Aktualizované výsledky GP Itálie 2018:
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.