HUNGARORING - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a rychlostí dosáhli piloti za proměnlivých podmínek v jednotlivých částech kvalifikace na Velkou cenu Maďarska 2018?
Nejprve se podívejme na konfiguraci okruhu. První sektor začíná nejnáročnějším místem pro brzdy, kdy piloti zpomalují z rychlostí kolem 315 km/h na 95 km/h při přetížení 4,8 G, přičemž na pedál musí vyvinout tlak o síle 142 kg. Před a za první zatáčkou se nacházejí dvě DRS zóny. Po výjezdu z ní na dvojku prudce přidávají z kopce do druhé zatáčky.
Zde je velmi snadné začít brzdit pozdě, zablokovat kolo a vyjet mimo ideální stopu. Místo láká také k příliš brzké akceleraci, což může narušit ideální průjezd třetí zatáčkou, postih se přenáší na celou následující 790 m dlouhou rovinku před čtvrtou zatáčkou, kde začíná druhý sektor. Trpělivost a preciznost jsou zde odměňovány dobrými časy.
Čtvrtá zatáčka je náročná - projíždí se velmi rychle a naslepo. Následuje pomalejší úsek - táhlá pátá zatáčka a pomalá šikana 6/7. Poté piloti přidávají a projíždějí o středně rychlou levotočivou a pravotočivou osmou zatáčku, které na sebe navazují s krátkou krátkým přidáním plynu. Musí trochu obětovat osmou, aby devátou zatáčkou projeli ideální stopou, protože časová ztráta se přenáší až do zatáčky č. 11 kvůli tomu, že desátá se projíždí naplno.
Za velmi rychlou jedenáctou zatáčkou, kterou projíždění na šestku kolem 290 km/h, začíná třetí sektor. Prudce se brzdí do pravotočivé zatáčky, po níž přicházejí na řadu dvě táhlé vracečky: pomalejší třináctá a poslední čtrnáctá, jejíž průjezd na trojku (140 - 160 km/h) trvá dlouhé dvě vteřiny.
Sektory dnes nemá moc cenu rozebírat kvůli proměnlivému počasí, v každé části bylo jiné množství vody. Proto přehled nejrychlejších sektorů uvádím jen pro zajímavost (či ze setrvačnosti). V Q1 se začínalo na přechodných pneumatikách, postupně se přecházelo na hladké pneumatiky. V Q2 se už jezdilo pouze na intermediálkách a pneumatikách do deště, v Q3 pouze na posledním jmenovaném druhu.
Nejrychlejší kolo zajel Vettel, který dal dohromady všechny sektory - ovšem to bylo ještě v Q1, kdy piloti jezdili na hladkých pneumatikách ultra-měkké směsi. Z této části jsou také všechny časy, pak už se podmínky jen zhoršovaly.
Seb zajel rekord prvním sektoru, ve třetím jeho týmový kolega Räikkönen, ve druhém byl nejrychlejší Verstappen, jenž dosáhl druhého nejrychlejšího kola. Rudé vozy byly po trénincích favority, za deště však našly přemožitele.
Mercedesy se v součtu sektorů umístily na 3. a 4. místě mezi Finem a Holanďanem, ale v Q3 si dojely pro umístění v první řadě. Pro Hamiltona bylo 77. pole-position kariéry obrovským překvapením: "Fakt šok. Nečekal jsem to tady. Získat 1. a 2. místo, obzvlášť když jsme tady neměli za sucha být tak dobří, protože Ferrari tady bylo příliš rychlé."
.@LewisHamilton topped an incredible qualifying session 👏Here's how he did it ⬇ #HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/0Udz9nXA00
— Formula 1 (@F1) July 28, 2018Red Bullu auto na rozdíl od nich za mokra nefungovalo. "Nemělo přilnavost, v dešti s tím pak nic nenaděláte. Také při restartech, když máte studené pneumatiky, tak se nám nikdy nepodařilo najít spojení - bylo tomu tak v Baku i na Hockenheimu. Loni přitom jste vyjeli, hned jste měli tři fialové sektory a auto létalo jako kulka. Letos to je plně jiný příběh. Auto zkrátka nemá moc přilnavosti, obzvlášť na pneumatikách do extrémního mokra jsme se fakt trápili, ale ani na těch přechodných to nebylo fantastické. Nevím proč, jinak bychom to změnili. Jen jsem se smýkal kolem, žádná přilnavost, blokování kol, žádná trakce... jako jízda na vajíčkách," popisoval Verstappen.
Ricciardo do Q3 nepostoupil, protože těsně před ním havaroval Stroll. V 2. sektoru mu pak vlály žluté vlajky a on se kvůli nim nesměl zlepšit, byť dle svých slov mohl.
Nejvyšší rychlost v úvodní části dosáhl Kimi - 317,8 km/h, vítěz kvalifikace Hamilton byl o desetinu km/h pomalejší. Alonso s motorem Renault ztrácel 7,5 km/h, Hartley s Hondou 8,5 km/h.
Pneumatiky a strategieMokrá trať maskovala skutečnou výkonnost pilotů, důležitější bylo správné načasování výjezdu a druh pneumatik. Zítra má být na Hungaroringu sucho a slunečno, proto se očekávají jednozastávkové strategie. Klíčová bude degradace ultra-měkké směsi. Týmy mají kvůli mokré kvalifikaci svobodu ve výběru pneumatik na start.
Za nejrychlejší strategii je považován start na ultra-měkkých pneumatikách s přezutím na středně-tvrdé po 22. kolech. O něco pomaleji vychází začátek na měkkých a přezutí na středně-tvrdé po 27. kolech. Varianta se startem na ultra-měkkých a přezutí po 22. kolech na měkké je ještě pomalejší.
Ze dvou zastávek připadá v úvahu začátek na ultra-měkké směsi, přechod po 16. kolech na další sadu ultra-měkkých pneumatik a znovu po 16 kolech závěrečný stint na měkkých. Velká cena Maďarska je vypsána na 70 okruhů.
Nejrychlejší směsí pneumatik je ultra-měkká, degraduje ale rychlostí 0,12 s/kolo. Měkká je o 0,3 s/kolo pomalejší a degraduje o 0,1 s/kolo. Středně-tvrdá je o 0,5 s/kolo pomaljší, degraduje však pouze o 0,03 s/kolo.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.