HOCKENHEIM - 1. TRÉNINK; Daniel Ricciardo na ultra-měkkých pneumatikách v závěru překonal Lewise Hamiltona, penalizace v neděli na startovním roštu jej ale nemine - kvůli výměně tří komponent pohonné jednotky bude startovat jako poslední. Jak první trénink probíhal?
V Německu nás přivítalo na okruhu slunečné dopoledne s teplotami kolem 27 °C, asfalt přes 40 °C. U lepšícího se Sauberu s novým chlazením a vstupními otvory bočnic dostal šanci Antonio Giovinazzi místo Marcuse Ericssona, jehož týmový kolega má dle zpráv z padoku příští rok zamířit k Ferrari na místo Räikkönena. Druhým nováčkem je Latifi usednuvši do Force Indie Estebana Ocona.
V 11 hod našeho času vyrazil na trať jako první Ricciardo, který se v tento víkend nevyhne penalizacím za výměnu komponent pohonných jednotek, aby trest nedostal v Maďarsku, kde se Red Bull domnívá, že budou mít šanci na vítězství. Daniel dostává nové MGU-K, úložiště energie a řídicí elektroniku = 20 trestných míst čili dle nových pravidel start z konce startovního roštu.
Renault od počátku testuje nové přední křídlo, se stejným novým dílem vyjíždí také Williams, jehož cílem je poskytnout svým pilotům konzistentnější vůz i za cenu nižšího přítlaku.
Ferrari přivezlo také spoustu novinek - podlahu, kryt motoru, výfuky. Vše je zatím na Vettelově voze, Räikkönen krouží se se starší konfigurací. Na Hockenheimu by díky svému chytrému řešení dvojitých baterií a lepší schopnosti rekuperovat energii ale nemělo mít na Mercedes takový náskok jako v Silverstone.
Po 10 min jsme se dočkali prvního měřeného kola, jehož autorem byl Verstappen - 1:16,526, 1:15,334 a 1:15,055 min na středně-tvrdé směsi. Pirelli přivezlo ultra-měkké, měkké a středně-tvrdé pneumatiky - kvůli zpestření show tedy přeskočilo super-měkkou směs.
Od roku 2021 nás čeká v oblasti kol revoluce - F1 přejde na nízkoprofilová 18palcová kola s užšími předními pneumatikami (270 místo současných 305 mm, rozměry vzadu zůstanou na 405 mm), zakázány budou zahřívací deky. Směsi budou zjednodušeny, setkávat se budeme pouze s měkkou (degradace 2 sekundy po ujetí 10 % závodní vzdálenosti), středně-tvrdou (degradace 2 s po 18 % vzdálenosti) a tvrdou, která bude o 1,2 s pomalejší než středně-tvrdá a o 2,2 s pomalejší než měkká směs.
Räikkönen po půl hodině zajel na měkké směsi identický čas (1:15,055), po svých ostrých pokusech se ale před ně dostávají Vettel (1:14,824) na měkkých i Ricciardo (1:14,622) na ultra-měkkých pneumatikách, zatímco Giovinazzimu při výjezdu z boxu ulétl kryt motoru.
"To by neměl nikdo vidět, obrovský kus vozu uletěl doslova na výjezd z boxu. Giovinazzi potřebuje kroužit na trati, takže mu to moc nepomáhá v tom, aby se předvedl," komentuje Jolyon Palmer.
Po 35 min oslavuje Hamilton na měkké směsi svou novou smlouvu s Mercedesem časem 1:14,181 min, Bottas je zatím se ztrátou 7 desetin čtvrtý. Po 40 min všichni míří na chvíli do boxů, aby Pirelli vrátili své první sady pneumatik.
Po návratu na trať svého týmového kolegu Bottas už překonal, čas 1:13,903 min dosáhl na ultra-měkké směsi. Mercedes dnes oznámil prodloužení spolupráce také s tímto finským pilotem.
V závěrečné třetině se piloti soustředili spíše na delší jízdy. Vpřed se posunul Verstappen díky ostrému kolu na ultra-měkké směsi (1:13,714), ale Hamilton se nenechal pokořit - 1:13,529 min na stejných pneumatikách. Na rovince dosáhl 321,5 km/h, o 8 km/h méně než Sainz, který nuceně odpočíval v boxech kvůli úniku hydrauliky.
A dramatic moment for @HulkHulkenberg during first practiceThe home racer went off track at the stadium 😬#GermanGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/IgqgDrO6kD
— Formula 1 (@F1) July 20, 2018O zpestření se postaral Hülkenberg s druhým Renaultem, když se prolétl štěrkovou zónou v nájezdu na stadion. Těsně minul zeď, mohla z toho být ošklivá nehoda.
#F1 #GermanGP Best Sectors vs. Fastest lap-times set 📊:- #Hamilton ahead of #Ricciardo who nailed it- #Vettel in front of 4th #Verstappen who was fastest in S1- #Haas best of the rest with #Leclerc behind pic.twitter.com/LI3RsM1zjF
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) July 20, 2018Skvělé kolo čtvrt hodiny před koncem zajel Ricciardo na ultra-měkkých pneumatikách - 1:13,525, Hamiltona přetlačil o pouhé 4 tisíciny vteřiny. Poslední zůstával dlouho Alonso, až 5 min před koncem se posunul na 12. příčku. McLaren trénink pojal jako testování nových dílů a jezdcům měnil konfiguraci vozu, proto na kontě nemají ani moc kol.
#F1 #GermanGP FP1 Sector Max. Speeds + Speed Trap data 📊:- #Renault fastest on the straights, #Hülkenberg over 333kph- 3rd #Raikkonen powered by #Ferrari 5kph off, #RedBull #Ricciardo behind- #McLaren slowest #Vandoorne loosing 21kph pic.twitter.com/4nd8bLJpGr
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) July 20, 2018Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.