Lewis Hamilton porazil Valtteriho Bottase o 0,118 s, čímž Mercedes připsal double v dnešní kvalifikaci na GP Francie. Kolotoč F1 se po mnohaleté odmlce vrací na do Francie, avšak na okruh Paul Ricard.
Mercedesy se prezentovaly ve Francii v dobré formě už během tréninků. V kvalifikaci, během které neustále hrozil déšť a chvílemi i pár kapek spadlo, ale podmínky to nijak zvlášť neovlivnilo, připsal dvojité vítězství. Na vítězství v Q3 Hamiltonovi stačilo kolo s časem 1:30,222 min, které zajel na ultra-měkkých gumách při svém prvním výjezdu. Druhý Valtteri Bottas za ním zaostal o desetinu a třetí Sebastian Vettel o skoro dvě desetiny.
Během Q3 došlo ke krátkému zastavení kvalifikace poté, co jezdci ze špičky zajeli svá první měřená kola, když Romain Grosjean naboural do zdi ve 4. zatáčce. Francouz se tak na své domácí GP sice dostal až do Q3, ale nezajel v ní ani jedno měřené kolo. Po restartu kvalifikace se Vettel pokoušel zlepšit svoje kolo s hodnotou 1:30,400 min z prvního pokusu, což se mu ale nepodařilo. Bylo tak jasné, že si to o pole position rozdají jezdci Mercedesu.
Need a quick qualifying catch-up? We got you covered... ⏱#FrenchGP #F1 pic.twitter.com/Rd4iFIM9ZZ
— Formula 1 (@F1) June 24, 2018První na dráze jel Bottas, který si připsal zlepšení na 1:30,147 min, Hamilton pak ale dokázal stlačit svůj čas na 1:30,029 min, což mu zajistilo nejlepší startovní pozici do zítřejšího závodu. Čtvrté a páté místo si rozdělili Max Verstappen a Daniel Ricciardo s Red Bully, kteří ale za časem pole position zaostali o takřka 7 desetin vteřiny. Posledním ze špičky byl Kimi Räikkönen, který zajel v prvním pokusu čas 1:31,057 min. Po restartu kvalifikace se ale už nedokázal zlepšit, když musel v jedné zatáčce vyrovnávat přetáčivý smyk. Na super-měkkých gumách do závodu odstartují Hamilton, Bottas, Ricciardo a Verstappen. To jezdci Ferrari v Q2 použili ultra-měkké gumy
Nejlepším jezdcem ze zbytku pole byl sedmý Carlos Sainz s Renaultem. I tak byl ale o více než vteřinu pomalejší než Räikkönen. Překvapivé osmé místo si vyjel letošní nováček v F1 a pilot švýcarského týmu Sauber, Charles Leclerc. Ten porazil jezdce Haasu, Kevina Magnussena, na devátém místě. Za ním bude stát jeho týmový kolega, Romain Grosjean, který ale v Q3 měřený čas nezajel, o čemž jsme již mluvili. Zajímavostí jistě je, že Grosjean ujel na obrubníku 3. zatáčky a skončil v bariéře začátky číslo 4. Nejednalo se o nějak zvlášť silný náraz, ačkoliv přední křídlo bylo poškozeno, ale Grosjeanovi se jednoduše nepodařila zařadit zpátečka, a tak se nemohl vrátit do boxů.
Prvním mužem, který se nedostal do Q3 byl Esteban Ocon s Force Indií, kterého na poslední chvíli předstihl zmiňovaný Leclerc. 12. příčka na startu bude patřit Nico Hülkenbergovi, který se těsně před koncem Q2 sice zlepšil a svoje kolo popsal jako velmi dobré, ale i tak to nestačilo.
Slavit určitě nemohou u McLarenu, protože zažily nejhorší kvalifikaci roku, když obě auta vypadla už v Q1. Fernando Alonso zajel 16. čas a Stoffel Vandoorne dokonce až 18.!
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.