Lewis Hamilton a Valtteri Bottas si včera ještě nebyli jisti tím, zda dostanou novou specifikaci pohonné jednotky Mercedes, nebo jen čerstvou starší verzi. Mercedes se po problémech s kvalitou před 2 týdny rozhodne na poslední chvíli.
Mercedes měl novou specifikaci nasadit do všech šesti vozů (tovární tým, Force India a Williams), jenže při posledním testu na dynamometru se objevily potíže se spolehlivostí. Od té doby ji stále testují, aby měli jistotu, že zvládne celý cyklus sedmi závodních víkendů. A zatím to vypadá, že se ke slovu nedostane ani v Paul Ricard.
"Momentálně nevím. Myslím, že bych mohl mít jeden z mých nových motorů, jeden z tří, což je dobré. Motor, který jsme používali v prvních sedmí závodech, byl skvělý," hodnotí Hamilton, jenž by mohl víkend odjet s čerstvou starší specifikací.
"Čerstvá, novější verze by byla skvělá. Měla by také samozřejmě vyšší výkon než ta předchozí [s mnoha najetými kilometry], s níž jsem závodil minule. Takže osobně mi to starosti nedělá. Myslím, že zítra nebo v příštích několika dnech budeme mít lepší poznání o tom, jak jsme v tomto ohledu na tom," pokračuje úřadující mistr světa.
Na otázku, zda je to pro něj frustrující, že by ani tento víkend nemohl těžit z podstatně výkonnější specifikace, která má přinést několik desetin na kolo, Hamilton odpovídá, že má důvěru v to nejlepší rozhodnutí motorového týmu Mercedesu vedený Andym Cowellem.
"Všechno to je o drobných rozdílech. Zkrátka počkejme a uvidíme. Před tímto víkendem jsem tento týden volal Andymu, také minulý týden, a mám v něj a kluky absolutní důvěru. Nechci toho teď fakt moc prozrazovat, protože nevím, co Andy plánuje, ale věřím, že jakékoliv rozhodnutí, které tito kluci učiní, bude vycházet ze správných důvodů," komentuje Hamilton.
Mercedes by možná ještě dnes mohl odjet tréninky se starším motorem a novou specifikaci nasadit až zítra před kvalifikací, čímž by získal den testování v továrně v Brixworthu navíc. Jinak si bude muset v další třetině vystačit jen s čerstvou verzí starší specifikace.
Valtteri Bottas k tomu uvádí: "Určitě nějaký nový motor potřebujeme. Tenhle má za sebou 7 závodů a my si už hodně přejeme jezdit s novým, ale musíme to potvrdit v pátek, jestli budeme moci či nikoliv. Dáme vám vědět na konci dne."
"Podle mě to je mezi třemi týmy teď velmi těsné, jen trochu se to mezi závodními víkendy mění. Každá desetinka navíc, kterou můžeme získat - včetně nového motoru - bude velmi důležitá, pokud chceme získat titul. Doufáme, že dostaneme nový. Momentálně to je v našem plánu, ale musíme to zkrátka potvrdit. Věřím, že se věci s motorem za poslední 2 týdny zlepšily. Pokud se rozhodneme jej nasadit, pak určitě budeme mít 100% důvěru," dodává finský pilot Mercedesu.
#F1 The actual state of used power-unit components before #FrenchGP where will #Mercedes introduce its new engine on all 6 cars: Gasly already on 4th #Honda parts pic.twitter.com/9Z1ggFFWVb
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) June 19, 2018
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.