Mercedes se na poslední chvíli rozhodl nenasadit své nové pohonné jednotky, Lewis Hamilton kvůli tomu očekává náročný víkend.
Protože Stříbrné šípy na poslední chvíli objevily "problémy s kvalitou" u nové specifikace motorů, bude muset všech šest jeho vozů odjet Velkou cenu Kanadu se těmi starými, které mají na kontě již šest závodů.
"Rozhodně to bylo naším cílem, ale kluci pracují tak tvrdě, jak jen to je možné, a museli přijmout rozumné rozhodnutí nedovézt je sem, což je opravdu nešťastné. Bude to znamenat, že naše výkonnost nebude nejlepší," komentuje Hamilton situaci Mercedesu, který měl původně v plánu přijet s novými motory.
Jak citlivý je Montreal na výkon motorů?To samo o sobě z pohledu spolehlivosti není velký problém, protože by je stejně ještě jeden podnik čekal. Jenže s ujetými kilometry degradují - špičkový výkon je nižší, proto se měly objevit na pomalejším Hungaroringu.
Ten se liší od Montrealu s dlouhými rovinkami, kde je síla motorů více znát. Společně s Baku jde o okruh, který je nejcitlivější na výkon - deset koní navíc zde dělá v čase na kolo zhruba čtvrt sekundy, zatímco v Monze například 0,2 s a v Monaku dokonce jen 0,12 s.
Proto v Kanadě výrobci obvykle nasazují nové motory, a tento víkend nebude výjimkou: nové specifikace veze Ferrari (u zákazníků si vyzkoušelo již v Monaku), Honda i Renault.
Degradace motoru a Hamiltonovy obavy o výkonnost"Pokud ostatní přivezou vylepšení a budou mít čerstvé motory, nebudeme moci bojovat [o vítězství]. Tento okruh je o výkonu," obává se lídr šampionátu. "Navíc během životnosti motoru dochází k úbytku výkonu."
"Pro motor půjde o sedmý závod. Cílem je, aby byl po celou dobu stejný, ale přirozeně degraduje. Během závodů ztrácíte užitečný výkon, a když jste na sedmi až osmi tisících kilometrů, tak je úbytek výkonnosti určitě znatelný. Na okruhu, kde je výkon tak důležitý, to bude ještě více znát," vysvětluje pilot Mercedesu.
"Jediné, v co doufám, je spolehlivost. Jsme v sedmém závodě na okruhu, který je z pohledu výkonu náročný. Zkrátka ho chci zvládnout. Přirozeně jsem zde kvůli tomu, abych vyhrál," netají se Hamilton, jenž v Kanadě vyhrál již šestkrát ve své kariéře.
"Ale oni mají vylepšené motory, které můžou dělat 0,1 - 0,2 sekundy. Ferrari je velmi silné na rovinkách. Bude to zajímavé zjistit, jestli se jim dokážeme vyrovnat nebo ne. Ale dáme do toho všechno," ujišťuje Hamilton, jenž má v šampionátu na svém kontě o 14 bodů více než Sebastian Vettel.
Sergio Pérez zůstává středem pozornosti. O jeho služby pro rok 2026 usilují kromě Cadillacu, Aldalší dva týmy a návrat na startovní rošt je reálnou možností.
Toto Wolff zmírnil svůj postoj k chystaným změnám pravidel pro motory v roce 2026 a místo kritiky vyzývá k otevřenosti. Podle něj by měla F1 zvážit úpravy, pokud povedou k lepšímu výsledku pro celý sport.
Oscar Piastri letos udělal výrazný výkonnostní skok díky zásadnímu zlepšení v práci s pneumatikami. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je právě tato dovednost klíčová pro jeho schopnost držet krok s elitou.
Alpine se znovu ocitá v chaosu, po rezignaci šéfa týmu přichází i dočasná výměna jezdců, kdy Jacka Doohana nahrazuje Franco Colapinto. Oficiálně jde o výměnu, neoficiálně o peníze, sponzory a rostoucí nejistotu kolem budoucnosti týmu ve Formuli 1.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.
Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Soupeři McLarenu vyjádřili obavy ohledně toho, jak stáj pracuje s teplotami zadních pneumatik, což vyvolalo podezření z možného technického triku. FIA ale nyní učinila přítrž všem spekulacím a situaci definitivně uzavřela.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.