Mercedes se na poslední chvíli rozhodl nenasadit své nové pohonné jednotky, Lewis Hamilton kvůli tomu očekává náročný víkend.
Protože Stříbrné šípy na poslední chvíli objevily "problémy s kvalitou" u nové specifikace motorů, bude muset všech šest jeho vozů odjet Velkou cenu Kanadu se těmi starými, které mají na kontě již šest závodů.
"Rozhodně to bylo naším cílem, ale kluci pracují tak tvrdě, jak jen to je možné, a museli přijmout rozumné rozhodnutí nedovézt je sem, což je opravdu nešťastné. Bude to znamenat, že naše výkonnost nebude nejlepší," komentuje Hamilton situaci Mercedesu, který měl původně v plánu přijet s novými motory.
Jak citlivý je Montreal na výkon motorů?To samo o sobě z pohledu spolehlivosti není velký problém, protože by je stejně ještě jeden podnik čekal. Jenže s ujetými kilometry degradují - špičkový výkon je nižší, proto se měly objevit na pomalejším Hungaroringu.
Ten se liší od Montrealu s dlouhými rovinkami, kde je síla motorů více znát. Společně s Baku jde o okruh, který je nejcitlivější na výkon - deset koní navíc zde dělá v čase na kolo zhruba čtvrt sekundy, zatímco v Monze například 0,2 s a v Monaku dokonce jen 0,12 s.
Proto v Kanadě výrobci obvykle nasazují nové motory, a tento víkend nebude výjimkou: nové specifikace veze Ferrari (u zákazníků si vyzkoušelo již v Monaku), Honda i Renault.
Degradace motoru a Hamiltonovy obavy o výkonnost"Pokud ostatní přivezou vylepšení a budou mít čerstvé motory, nebudeme moci bojovat [o vítězství]. Tento okruh je o výkonu," obává se lídr šampionátu. "Navíc během životnosti motoru dochází k úbytku výkonu."
"Pro motor půjde o sedmý závod. Cílem je, aby byl po celou dobu stejný, ale přirozeně degraduje. Během závodů ztrácíte užitečný výkon, a když jste na sedmi až osmi tisících kilometrů, tak je úbytek výkonnosti určitě znatelný. Na okruhu, kde je výkon tak důležitý, to bude ještě více znát," vysvětluje pilot Mercedesu.
"Jediné, v co doufám, je spolehlivost. Jsme v sedmém závodě na okruhu, který je z pohledu výkonu náročný. Zkrátka ho chci zvládnout. Přirozeně jsem zde kvůli tomu, abych vyhrál," netají se Hamilton, jenž v Kanadě vyhrál již šestkrát ve své kariéře.
"Ale oni mají vylepšené motory, které můžou dělat 0,1 - 0,2 sekundy. Ferrari je velmi silné na rovinkách. Bude to zajímavé zjistit, jestli se jim dokážeme vyrovnat nebo ne. Ale dáme do toho všechno," ujišťuje Hamilton, jenž má v šampionátu na svém kontě o 14 bodů více než Sebastian Vettel.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.