Sebastian Vettel po včerejší Velké ceně Číny zkritizoval okamžik, kdy ředitelství závodu vyslalo na trať safety car, který jej znevýhodnil, zatímco jiní piloti získali výhodu. Charlie Whiting má pro něj ale jasnou odpověď.
Podle jezdce Ferrari mělo být zpomalovací vozidlo nasazeno tak, aby neztratil ve vedení velké ceny žádný čas. Místo toho by třeba uvítal virtuální safety car, který by zmrazil rozdíly mezi vozy.
"Načasování safety caru bylo pro mě a pro Valtteriho špatné, protože jsme neměli šanci zareagovat. A závod ani nebyl zmrazen. Normálně je závod zmrazen pro jedno či dvě přejetí safety car čáry. Ale nedošlo k tomu, safety car hned vyjel, takže jsme z něj byli prakticky vyřazeni a neměli jsme možnost se rozhodnout, zda skočíme čerstvé pneumatiky nebo zůstaneme na dráze," stěžuje si Vettel.
"Chápu, že když se něco stane, tak musíte hned reagovat a nemůžete vždy respektovat vzájemné pořadí vozů. Ale my jsme měli dvě kola, kdy byly na trati úlomky, proč tedy nepovolat safety car o minutu dříve. Pak by měli všichni šanci se rozhodnout, zda do boxů zajedou či nikoliv," pokračuje 30letý Němec.
Whiting ale uvedl, že ředitelství závodu nebude brát v potaz potenciální dopad zpomalovacího vozu na závod, když se rozhoduje o jeho vyslání na trať: "Když se rozhodneme pro využití safety caru, tak jde o bezpečnost. Nedívám se přitom, kdo je zvýhodněn a kdo znevýhodněn."
Proč ale došlo k prodlevě mezi tím, kdy se na dráze objevili po kolizi úlomky a mezi nasazením safety caru? "Čekali jsme na dobrou mezeru v provozu. Úlomky byly rozprostřeny na velké ploše a já jsem chtěl počkat, dokud safety car za sebou nebude mít auta, než tam pošlu traťové komisaře," odpovídá Whiting.
"Pokud to mají daleko, tak jsou tam vystaveni riziku. Vím, že se jezdí 30 % času skutečného kola, ale stále je to docela rychlé a já si nejsem jistý, zda můžete naprosto důvěřovat pilotům, že udělají tu správnou věc."
"Pro traťové komisaře to podle mě zkrátka není bezpečné ani za rychlosti, kterou krouží safety car, aby vyšli daleko na trať. Proto jsem se chtěl ujistit, že tam bude dostatečná mezera pro to, aby to zvládli, aby tam jednou zašli, vše vyčistili, a jakmile projede celý vlak aut, aby tam vyrazili znovu," pokračuje ředitel závodu FIA.
K Vettelově výtce, že mohli zpomalovací vozidlo poslat na trať aspoň tehdy, aby to neznevýhodnilo pilot ve vedení závodu, Whiting říká, že by to nemělo žádný smysl.
"Je mi trochu záhadou, proč se tomu začíná věnovat tak velká pozornost. Virtuální safety car máme od roku 2015 a safety car používáme 20 let. Víme, že při každém použití budou vítězové a poražení. Pokud bychom tam měli sedět a zjišťovat, kdo bude zvýhodněn a jak to to udělat, aby všem vyhovovalo, tak bychom na to neměli čas. A navíc to není naše práce," dodává Whiting.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.