Sebastian Vettel po včerejší Velké ceně Číny zkritizoval okamžik, kdy ředitelství závodu vyslalo na trať safety car, který jej znevýhodnil, zatímco jiní piloti získali výhodu. Charlie Whiting má pro něj ale jasnou odpověď.
Podle jezdce Ferrari mělo být zpomalovací vozidlo nasazeno tak, aby neztratil ve vedení velké ceny žádný čas. Místo toho by třeba uvítal virtuální safety car, který by zmrazil rozdíly mezi vozy.
"Načasování safety caru bylo pro mě a pro Valtteriho špatné, protože jsme neměli šanci zareagovat. A závod ani nebyl zmrazen. Normálně je závod zmrazen pro jedno či dvě přejetí safety car čáry. Ale nedošlo k tomu, safety car hned vyjel, takže jsme z něj byli prakticky vyřazeni a neměli jsme možnost se rozhodnout, zda skočíme čerstvé pneumatiky nebo zůstaneme na dráze," stěžuje si Vettel.
"Chápu, že když se něco stane, tak musíte hned reagovat a nemůžete vždy respektovat vzájemné pořadí vozů. Ale my jsme měli dvě kola, kdy byly na trati úlomky, proč tedy nepovolat safety car o minutu dříve. Pak by měli všichni šanci se rozhodnout, zda do boxů zajedou či nikoliv," pokračuje 30letý Němec.
Whiting ale uvedl, že ředitelství závodu nebude brát v potaz potenciální dopad zpomalovacího vozu na závod, když se rozhoduje o jeho vyslání na trať: "Když se rozhodneme pro využití safety caru, tak jde o bezpečnost. Nedívám se přitom, kdo je zvýhodněn a kdo znevýhodněn."
Proč ale došlo k prodlevě mezi tím, kdy se na dráze objevili po kolizi úlomky a mezi nasazením safety caru? "Čekali jsme na dobrou mezeru v provozu. Úlomky byly rozprostřeny na velké ploše a já jsem chtěl počkat, dokud safety car za sebou nebude mít auta, než tam pošlu traťové komisaře," odpovídá Whiting.
"Pokud to mají daleko, tak jsou tam vystaveni riziku. Vím, že se jezdí 30 % času skutečného kola, ale stále je to docela rychlé a já si nejsem jistý, zda můžete naprosto důvěřovat pilotům, že udělají tu správnou věc."
"Pro traťové komisaře to podle mě zkrátka není bezpečné ani za rychlosti, kterou krouží safety car, aby vyšli daleko na trať. Proto jsem se chtěl ujistit, že tam bude dostatečná mezera pro to, aby to zvládli, aby tam jednou zašli, vše vyčistili, a jakmile projede celý vlak aut, aby tam vyrazili znovu," pokračuje ředitel závodu FIA.
K Vettelově výtce, že mohli zpomalovací vozidlo poslat na trať aspoň tehdy, aby to neznevýhodnilo pilot ve vedení závodu, Whiting říká, že by to nemělo žádný smysl.
"Je mi trochu záhadou, proč se tomu začíná věnovat tak velká pozornost. Virtuální safety car máme od roku 2015 a safety car používáme 20 let. Víme, že při každém použití budou vítězové a poražení. Pokud bychom tam měli sedět a zjišťovat, kdo bude zvýhodněn a jak to to udělat, aby všem vyhovovalo, tak bychom na to neměli čas. A navíc to není naše práce," dodává Whiting.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.