McLaren připouští, že vstup do sezóny 2018 s novým motorovým partnerem je náročnější, než původně očekávali, byť se v šampionátu konstruktérů nacházejí na třetím místě a Fernando Alonso mezi jezdci na čtvrtém. Co bylo příčinou bídného výkonu týmu v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu a jaké má vyhlídky pro další závody?
V kvalifikaci v Bahrajnu ani s jedním vozem nepostoupili do závěrečné části. Když jsem po prvotní analýze sektorů ptal po příčinách závodního ředitele Erica Boulliera s tím, že to u mě dle dostupných čísel zkrátka vypadá na to, že jezdí s příliš velkým přítlakem, tak nejprve jen řekl, že je tím zaskočen, a později dodal, že jeho inženýři zkrátka udělali chybu v aerodynamických propočtech týkajících se odporu a toho, jak dostat z pneumatik co nejvíce.
Bídná kvalifikace v Bahrajnu? Chyba v propočtechAlonso byl na rovinkách o 12,9 km/h pomalejší než Kimi Räikkönen, Stoffel Vandoorne dokonce o 16,4 km/h. Red Bull se stejným motorem Renault přitom ztrácel na nejlepší Ferrari 6,4 km/h a Pierre Gasly se stále slabší Hondou jen 4,6 km/h.
"Zkrátka jsme se tento víkend přepočítali v oblasti nastavení. Jde o chybu, kterou jsme udělali a kterou už nechceme opakovat. Musíme být tam, kde bychom podle nás být měli a nemůžeme si dovolit dělat tolik takových chyb," potvrzuje závodní ředitel McLarenu.
Náročný vstup do sezóny: dobré výsledky díky smůle soupeřůZačátek sezóny je podle něj rozhodně těžší, než čekal: "Naše výsledky jsou solidní, ale nerodí se snadno. A rozhodně zatím nejsme spokojeni s naším pokrokem. Víme, že musíme odvést mnoho práce, a ve dne v noci tvrdě pracujeme, abychom zvýšili výkonnost auta pokaždé, kdy se vydáme na trať. Naším největším deficitem je kvalifikační výkonnost a řešení toho je naší prioritou."
"Máme dobré závodní tempo, což nám pomáhá získat zpět pozice [ztracené v kvalifikaci], těžili jsme však ze závodních okolností. Nasbírali jsme body, které jsme nasbírat museli. Odvedli jsme dobrou práci v opětovném získání spolehlivosti [po předsezónních testech], kluci v továrně tedy odvádějí dobrou práci. Teď to musíme dát vše dohromady v sobotu a v neděli," pokračuje Boullier.
Uznává, že to je trochu "směšné," když jsou teď v šampionátu třetí hned za Ferrari a Mercedesem. "V určitém smyslu by to pro mě mělo být úlevou," dobře však ví, že takto konkurenceschopní ještě nejsou a že těžili ze smůly soupeřů, byť byli připraveni své šance maximálně využít a volili správné strategie.
V Číně s dobrým nastavením hned od prvního tréninkuPo Velké ceně v Bahrajnu byl "přesto nespokojen" s horším výkonem v domácím závodě jejich hlavního akcionáře - bahrajnského svrchovanému fondu Mumtalakat Holding Company. Do Číny vezou další novinky a zlepšení chtějí potvrdit již v kvalifikaci.
"Mezinárodní okruh v Šanghaji je opět hodně odlišný od Melbourne a Bahrajnu. Dlouhé rovinky, vysoké maximální rychlosti, pomalé a středně rychlé zatáčky znamenají, že má kousek ze všeho. Naším cílem je tedy od pátku dále dobře zvládnout vlastnosti okruhu," říká Boullier.
Významná vylepšení pro další závody.Podle Fernanda Alonsa chystají velké změny: "Auto, které máme na trati a které vyvíjíme v továrně, je odlišná. Řeší veškeré naše slabiny, takže ho musíme přivézt co nejdříve. Konzistence u nás musí být klíčová."
Zatím jsme dokázali dát vše v neděli dohromady - kombinací tvrdé práce i velkého štěstí, ale v sobotu jsme si nepřipravili ty nejlepší šance. Proto je důležité, abychom dali dohromady celý balík. A to se nestane přes noc. Víme ale, v čem naše problémy spočívají, a že je musíme co nejdříve překonat tvrdou prací. Mezitím na to budeme v Číně tvrdě tlačit a pokračovat v našem boji na čele středu pole," hodnotí španělský pilot.
Boullier má i přes slabší vstup do sezóny stále "stoprocentní" důvěru ve svůj technický tým. Jak už jsme psali dříve, kvůli problémům se spolehlivostí v předsezónních testech museli posunout svůj plán nasazování novinek.
"Proto toho máme hodně k nasazení a proto si myslím, že je Fernando tak pozitivní, pokud jde o vylepšení v příštích několika závodech. Snad to bude stačit na to, abychom odskočili [středu pole]," přeje si závodní ředitel McLarenu.
Hodnocení Hondy?Na otázku, jak hodnotí bahrajnský výkon jejich bývalého motorového partnera Hondy, která se díky Gaslymu dočkala svého nejlepšího výsledku v posledních čtyřech letech po svém návratu do F1, Boullier odpovídá: "Vždy jsme říkali, že Hondě přejeme to nejlepší, a v Bahrajnu měli dobré auto. Neudělali žádné chyby a skončili čtvrtí, což je fajn. Dobrá práce!"
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.