Honda zjistila závadu, která vyřadila Fernanda Alonsa ze slibně rozjeté Velké ceny Spojených států. Z dalších problémů se svou pohonnou jednotkou je velmi zklamána, před dalším závodem v Mexiku slibuje protiopatření. Španěl se tam ale penalizaci nevyhne.
Japonská automobilka do Austinu přivezla novou specifikaci pohonné jednotky (3.8), kterou ale dostal pouze Stoffel Vandoorne. Po kvalifikaci si postěžoval, že ale žádný nárůst výkonu nepoznal, do cíle však dojel. Honda přiznala, že koní přibylo jen málo, dle inženýrů McLarenu pouze 3 koně.
Belgičan zažil před závodem horké chvilky, kdy u něj ráno byla zjištěna závada motorgenerátoru tepelné energie (MGU-H), a tak došlo ke kompletní výměně pohonné jednotky, jinak by nestihl start závodu. Ke své předchozí penalizaci dostal dalších 25 trestných míst, proto startoval z konce roštu místo ze 14. místa.
"Dnešek byl pro všechny v týmu neuvěřitelně frustrující. K Velké ceně Spojených států jsme přijeli s velkými nadějemi, že získáme tolik potřebné body, a žel potíže se spolehlivostí stály oba vozy umístění v první desítce," popisuje Honda.
"Dopoledne jsme detekovali problém u Stoffelova MGU-H a rozhodli jsme se jeho pohonnou jednotku vyměnit. Znamenalo to, že startoval z konce roštu, což před něj postavilo odpoledne náročný úkol. Stoffel i tak odjel excelentní závod. Předjížděl auta na trati a udržoval dobrou závodní rychlost. Byla to smůla, že nemohl dosáhnout na body, aby získal odměnu za své úsilí," uznává šéf Hondy Jusuke Hasegawa.
Závod měl mnohem lépe rozjetý Fernando Alonso. Po postupu do Q3 v sobotu a startu z 8. místa se mu v prvním kole podařilo předjet Sainze a postoupit o příčku výš. Pak se ale objevil další problém s motorem.
"Fernando startoval z osmého místa na roštu a po startu byl sedmý. Udržoval svou pozici a soupeře za sebou, dokud jeho závod předčasně neskončil kvůli potíži s MGU-H," uvádí zástupce Hondy.
"Na rovince jsem ztratil výkon. Cítil jsem nějaké vibrace v motoru a děly se určité opravdu divné věci. Je to taková škoda! V posledních závodech jsme ztratili tolik bodů - možná 15 nebo 20, které by nám pomohly s naší pozicí v šampionátu - mě i týmu. Je to bolestivé obzvlášť proto, že dnes jsme zaslouženě byli sedmí a o tuto pozici jsme bojovali," říká Alonso.
"Zbývají jen tři závody a my si fakt přejeme, aby se nám dařilo, protože kluci v garáži pracují velmi tvrdě ve dne v noci, aby vozy řádně připravili. I ráno museli měnit Stoffelův motor a oba týmy na tom pracovali společně, pak se připravovaly na závod a předvedli perfektní zastávky. Šlo opravdu o promarněnou příležitost," lituje Alonso.
V Mexiku navíc bude muset nasadit nový motor a obdržet další penalizace: "Myslím, že motor je pokažený. A v Mexiku byla šance, že bychom mohli zkusit motor vyměnit a být penalizováni, abychom do Brazílie a Abú Zabí dorazili s čerstvějším motorem. Teď to je v podstatě jisté, že ho v Mexiku vyměníme - tedy další víkend, kdy budeme startovat poslední, proto to bude opět těžké dosáhnout na body.
Veškerá pozornost se upírá na příští rok. V těchto třech závodech bych chtěl skórovat, abych zlepšil své postavení a také pomohl týmu. Ale ze tří zbývajících závodů budeme v jednom startovat poslední, takže uvidíme, jestli v těch dalších dvou dokážeme získat body."
A situace moc mrzí i samotnou Hondu, které se ani s dalšími vylepšeními nedaří zvýšit výkon svého motoru ani vyřešit jeho spolehlivost. "Je to velké zklamání, že jsme čelili dalším potížím s naší pohonnou jednotkou - obzvlášť proto, že spolehlivost byla v posledních závodech relativně stabilní. Problémy s týmem v Sakuře hned prošetříme a budeme pracovat na protiopatřeních pro Mexiko příští víkend," slibuje šéf Hondy.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.