AUSTIN - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ KVALIFIKACE; Alespoň ve stručnosti uvádím přehled nejrychlejších sektorů a maximálních rychlostí kvalifikace, kterou v USA ovládl opět britský pilot Mercedesu, který má titul na dosah.
Hamilton vyhrál svou 72. kvalifikaci kariéry a v Austinu zajel rekord okruhu. V Q3 se mu ale nepodařilo dát dohromady čisté kolo na rozdíl od Ricciarda či Vettela, jenž byl v S3 o 21 tisícin sekundy rychlejší - v předchozích dvou ale nabral ztrátu 4 desetin.
Sektory v klíčový moment nedal dohromady ani jeho týmový kolega Räikkönen, který mohl skončit třetí před Bottasem i Ricciardem. Ještě více pokazil kvalifikaci Verstappen, který po penalizaci za výměnu komponent pohonné jednotky bude startovat až ze 17. místa.
Na rovinkách znovu potvrdily svou sílu motory Mercedes okupující prvních pět příček. Hamilton i díky silnému kvalifikačnímu módu dosáhl na rovince 330,8 km/h, Vettel s Ferrari ztrácel 4,9 km/h.
Renault sice přivezl nové motory (RE17G, pro každý tým po jednom kusu), ale Verstappen s ním byl o 8 km/h zpět. McLaren se také od Hondy dočkal novější specifikace (3.8), Vandoorne s ní zaostával o 16 km/h, Alonso se starší specifikací (3.7) na rovince ztrácel 20,1 km/h. Podal ale výtečný výkon a díky novému křídlu (které Stoffel neměl) a kvalitám šasi MCL32 bude nakonec startovat z 8. místa.
Vandoorne si na novou specifikaci Hondy postěžoval: "Byla opravdu působivá. Ve voze jsem necítil žádný rozdíl." Šéf japonského dodavatele Jusuke Hasegawa potvrdil, že její přínos je velmi malý: "V datech vidíme, že má motor vyšší výkon. Musíme být ale upřímní, že není tak velký, aby to pilot mohl cítit." Podle našich informací přinesl jen 3 koňské síly.
Mnohem více pomohlo nové přední křídlo, které si Belgičan vyzkoušel v prvním tréninku, než jej předal Alonsovi, který se měl vyhnout penalizacím za nasazení nového motoru. Pak se mu ale už nepodařilo najít to správné vyvážení se starším kusem. McLaren s novými díly opět vylepšil své šasi a nyní věří, že je na úrovni Red Bullu.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.