Italský dodavatel pneumatik pro Formuli 1 přemýšlí o tom, že by příští rok mohlo pro další zatraktivnění závodů zavést šestou směs. Do kdy musí rozhodnout a kolik testů mu letos zbývá?
V úterý pro Pirelli testoval Valtteri Bottas s Mercedesem, ve čtvrtek a v pátek pro ně v Barceloně jezdí Antonio Giovinazzi s Ferrari. Dnes má tedy poslední šanci si cokoliv vyzkoušet před zmrazením konstrukcí svého portfolia pro rok 2018.
Mezinárodní automobilové federaci (FIA) totiž musí do 1. září zaslat detaily o specifikaci svých příštích pneumatik, s nominací různých směsí na závody pak může počkat až do 1. prosince.
V tomto mezidobí bude s italským výrobce testovat ještě Mercedes 7. a 8. záři v Paul Ricard, se Sauberem a s Force Indií 31. října a 1. listopadu v Mexico City a 14. a 15. listopadu s McLarenem v Interlagos. Poslední validační testy se uskuteční po skončení sezóny v Abú Zabí 28. a 29. listopadu se všemi týmy.
V současné době mají k dispozici ultra-měkké (fialové barvy), super-měkké (červené), měkké (žluté), středně-tvrdé (bílé) a tvrdé (oranžové) směsi. Pirelli ale může jejich počet pro příští sezónu po dalších testech ještě změnit (nikoliv jejich konstrukce).
"V závislosti na výsledcích rozhodneme o počtu směsí. Podle mého názoru bychom měli jít do šesti, což je možné. Když se podíváte na pravidla, návrh na počet směsí je naším návrhem FIA, a to ho obvykle akceptuje, protože neexistuje důvod, proč ho zamítat. Ve skutečnosti jsme letos homologovali 10 směsí - měli jsme 5 základních a 5 záložních směsí," vysvětluje manažer Pirelli Mario Isola.
Co kdyby byly týmy proti? "Nepotřebujeme souhlas týmů. Po závodě v Abú Zabí bude následovat dvoudenní testování se všemi vozy a všemi týmy, kdy se bude ověřovat nový produkt a týmy budou mít možnost si ho předem vyzkoušet. Na konci listopadu tedy musíme mít hotové finální verze našich pneumatik pro rok 2018," pokračuje zástupce Pirelli.
Výzvou je pro ně odhadnou aerodynamický vývoj stájí a to, o kolik stoupne přítlak a síly působící na pneumatiky. Podle toho musí navrhnout produkt, který bude fungovat i v posledním závodě sezóny 2018.
"Teď máme mnohem lepší data, která přicházejí po každém víkendu, takže už vyvíjíme novou konstrukci, nový profil a nové nápady. Ve srovnání s letošním rokem nepůjde o revoluci, protože si myslíme, že máme dobrý produkt," dodává Isola.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.