Závodní ředitel McLarenu Eric Boullier naznačil, že jeho tým musí o motorech pro příští sezónu rozhodnout do září. Jak dle posledních informací vypadají jeho možnosti?
McLaren pokračuje v partnerství s Hondou, i když ta se stále trápí se spolehlivostí i výkonností - na Mercedes totiž ztrácí přes 100 koní. Včera sice zvládla Velkou cenu Maďarska bez problémů, pokroky jsou ale malé.
Stáj z Wokingu proto stále vyhodnocuje různé možnosti včetně přechodu na konkurenční pohonné jednotky, byť v posledních týdnech ze své kritiky ubrala - zdá se, že Hondě dává ještě šanci. Ze zákulisních jednání vyplynulo, že jim Mercedes své pohonné jednotky neposkytne, protože dostal strach z jejich šasi a z toho, že by je McLaren s jejím produktem mohl porážet.
Ferrari je na tom podobně, i když jeho vyjádření nebylo až tak rezolutní. Toto spojení se však zdá být po dohodě se Sauberem také nepravděpodobné. V případě rozchodu s Hondou tedy zbývá už jen Renault - jenže v tom případě by japonská automobilka musela najít nějakého zákazníka, jinak by v F1 skončila.
A to se novému vedení F1 nelíbí. V Maďarsku přiznala, že jedná s netovárními týmy - z těch ale připadá v úvahu jen Toro Rosso (Williams a Force India jsou s Mercedesy maximálně spokojeni).
Kolik času zbývá McLarenu na rozhodnutí? "Technicky můžete motor vyměnit za 12 týdnů. Můžete ho vyměnit kdykoliv během sezóny, nejpozději tři měsíce před začátkem. Pokud chcete provést základní návrh kolem motoru, tak vám vyjde září," odpovídá Boullier.
Poprvé by teoreticky mohli s novým motorem už testovat 4. prosince po skončení Velké ceny Abú Zabí. To by znamenalo, že konečné rozhodnutí musí ve Wokingu učinit na počátku 9. měsíce. To by potřeboval také Fernando Alonso, který nechce marnit další sezónu v F1 s nekonkurenceschopným motorem za zády. Po závodu v Maďarsku shodně řekl, že o své budoucnosti rozhodne v září.
"Od počátku je jasné, že se rozhodne po přestávce. A už nám jasně řekl, že musíme být konkurenceschopní. Záleží, jak definujete a vykládáte slovo konkurenceschopní. Pravidelně s ním hovoříme, takže to necháme až na přestávku," uvádí Boullier na adresu jejich španělské hvězdy, která má jen dvě možnosti: zůstat nebo odejít k Renaultu.
Honda by v partnerství s McLarenem ráda pokračovala: "Není pochyb o tom, že bychom chtěli zůstat s McLarenem. Myslím, že dostávají lepší výkonnost," uvedl šéf jejího F1 projektu Jusuke Hasegawa. Výsledek v Maďarsku ale nelze moc brát jako důkaz velkého pokroku - pomalá a klikatá trať totiž není tolik závislá na výkonu motoru.
Více se ukáže ve Spa, kde ale McLaren očekává další náročný závod. Přesvědčit by je mohla o hodně výkonnější čtvrtá specifikace letošní pohonné jednotky, ta však bude hotova zřejmě až v říjnu. V zákulisí se vedou intenzivní jednání a zástupci obou stran odmítají oficiálně cokoliv komentovat. Na rozuzlení si tedy budeme muset počkat až do konce letní přestávky.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.