Závodní ředitel McLarenu Eric Boullier naznačil, že jeho tým musí o motorech pro příští sezónu rozhodnout do září. Jak dle posledních informací vypadají jeho možnosti?
McLaren pokračuje v partnerství s Hondou, i když ta se stále trápí se spolehlivostí i výkonností - na Mercedes totiž ztrácí přes 100 koní. Včera sice zvládla Velkou cenu Maďarska bez problémů, pokroky jsou ale malé.
Stáj z Wokingu proto stále vyhodnocuje různé možnosti včetně přechodu na konkurenční pohonné jednotky, byť v posledních týdnech ze své kritiky ubrala - zdá se, že Hondě dává ještě šanci. Ze zákulisních jednání vyplynulo, že jim Mercedes své pohonné jednotky neposkytne, protože dostal strach z jejich šasi a z toho, že by je McLaren s jejím produktem mohl porážet.
Ferrari je na tom podobně, i když jeho vyjádření nebylo až tak rezolutní. Toto spojení se však zdá být po dohodě se Sauberem také nepravděpodobné. V případě rozchodu s Hondou tedy zbývá už jen Renault - jenže v tom případě by japonská automobilka musela najít nějakého zákazníka, jinak by v F1 skončila.
A to se novému vedení F1 nelíbí. V Maďarsku přiznala, že jedná s netovárními týmy - z těch ale připadá v úvahu jen Toro Rosso (Williams a Force India jsou s Mercedesy maximálně spokojeni).
Kolik času zbývá McLarenu na rozhodnutí? "Technicky můžete motor vyměnit za 12 týdnů. Můžete ho vyměnit kdykoliv během sezóny, nejpozději tři měsíce před začátkem. Pokud chcete provést základní návrh kolem motoru, tak vám vyjde září," odpovídá Boullier.
Poprvé by teoreticky mohli s novým motorem už testovat 4. prosince po skončení Velké ceny Abú Zabí. To by znamenalo, že konečné rozhodnutí musí ve Wokingu učinit na počátku 9. měsíce. To by potřeboval také Fernando Alonso, který nechce marnit další sezónu v F1 s nekonkurenceschopným motorem za zády. Po závodu v Maďarsku shodně řekl, že o své budoucnosti rozhodne v září.
"Od počátku je jasné, že se rozhodne po přestávce. A už nám jasně řekl, že musíme být konkurenceschopní. Záleží, jak definujete a vykládáte slovo konkurenceschopní. Pravidelně s ním hovoříme, takže to necháme až na přestávku," uvádí Boullier na adresu jejich španělské hvězdy, která má jen dvě možnosti: zůstat nebo odejít k Renaultu.
Honda by v partnerství s McLarenem ráda pokračovala: "Není pochyb o tom, že bychom chtěli zůstat s McLarenem. Myslím, že dostávají lepší výkonnost," uvedl šéf jejího F1 projektu Jusuke Hasegawa. Výsledek v Maďarsku ale nelze moc brát jako důkaz velkého pokroku - pomalá a klikatá trať totiž není tolik závislá na výkonu motoru.
Více se ukáže ve Spa, kde ale McLaren očekává další náročný závod. Přesvědčit by je mohla o hodně výkonnější čtvrtá specifikace letošní pohonné jednotky, ta však bude hotova zřejmě až v říjnu. V zákulisí se vedou intenzivní jednání a zástupci obou stran odmítají oficiálně cokoliv komentovat. Na rozuzlení si tedy budeme muset počkat až do konce letní přestávky.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.