Cosworth pomáhá s formováním nových pravidel pro motory, která mají vstoupit v platnost od roku 2021, a připravuje se na svůj návrat do Formule 1. A věří, že se po zjednodušení současných pohonných jednotek bude moci hned vyrovnat těm nejlepším.
Britský výrobce motorů sídlící v Northamptonu má na kontě 176 vítězství, v F1 naposledy poháněl v roce 2013 vozy Marussie. Nedávno se také zúčastnil schůzky týmů F1 s FIA, kde se diskutovalo o nových pravidlech. Láká ho možný přechod na jednodušší a levnější přeplňované V6 motory.
Jeho výkonný ředitel Hal Reisiger pro Autosport potvrdil, že návrat do F1 seriózně zvažují a že s některými týmy již jednali: "Myslím, že máme dostatečnou podporu existujících týmů. S některými jsme hovořili, což nám umožňuje se zavázat k návratu."
"Když se k dlouhodobějšímu působení odhodlá více týmů, tak je to vždy lepší. Máme některé ústní dohody na partnerství s určitými existujícími a budoucími týmy, což by nám umožnilo stát se trvalým motorovým partnerem," pokračuje Reisiger.
Cosworth souhlasil s tím, že by hrál významnou roli v nové pracovní skupině, která by měla na starosti přípravu pravidel pro rok 2021. To, co je zatím navrhováno, by dle svého názoru zvládl vyrobit.
Bez MGU-H se budeme moci vyrovnat Ferrari či MercedesuF1 se podle něj ale musí zbavit rekuperace tepelné energie (prostřednictvím motorgenerátoru MGU-H napojeného na turbodmychadlo) současných pohonných jednotek. Ta některým výrobcům - zejména Hondě - činí potíže.
"Oceňujeme zapojení do procesu. Myslíme si, že jsme dobře přizpůsobeni návrat do F1, pokud by se pravidla pro motory změnila. Nutnou změnou musí být rekuperace tepelné energie, protože to je ten nejdražší prvek, který zabírá nejvíce času," popisuje ředitel Cosworthu.
"Pokud chce F1 nového dodavatele motorů od roku 2021, musí v této oblasti dojít k určitým změnám. Byli jsme přizváni k účasti v pracovních výborech, což s radostí přijímáme. Jsme tedy do toho procesu zapojeni a těšíme se na to."
Na otázku, zda má podle něj Cosworth dostatečnou infrastrukturu pro to, aby se se svým novým motorem mohl rovnat Mercedesu či Ferrari, Reisiger odpovídá: "Ano. Je to důležité nejen pro týmy, kterým bychom sloužili, ale také pro naši vlastní značku, abychom se nezapojovali, pokud bychom nemohli být konkurenceschopní. Máme skvělé historické jméno, chceme co nejvíce chránit svou značku, protože si přejeme lidem pomoci vyhrávat závody. A opravdu si myslíme, že na to máme!"
Spojení s Red Bullem a brzký začátekJedním z jeho případných partnerů by mohl být Red Bull vzhledem k tomu, že připravují motor pro vůz Aston Martin Valkyrie, který navrhl Adrian Newey. Pokud by se chtěli od roku 2021 vrátit, tak do roka musí přípravu nové pohonné jednotky zahájit.
"Normálně bychom začali v roce 2018. Vím, že se hovoří o možném uspíšení o rok, což by znamenalo vrhnout se do práce opravdu brzy. Myslím, že jedna z našich jedinečných schopností je vidět na motoru LMP1 - z konceptu na dynamometr jsme se dostali za 11 měsíců. Býváme velmi hbití, pokud jde o takový druh schopnosti. Nevím o žádných společnostech, které by byly tak rychlé, my to ale dokážeme," dodává Reisiger.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.