Cosworth pomáhá s formováním nových pravidel pro motory, která mají vstoupit v platnost od roku 2021, a připravuje se na svůj návrat do Formule 1. A věří, že se po zjednodušení současných pohonných jednotek bude moci hned vyrovnat těm nejlepším.
Britský výrobce motorů sídlící v Northamptonu má na kontě 176 vítězství, v F1 naposledy poháněl v roce 2013 vozy Marussie. Nedávno se také zúčastnil schůzky týmů F1 s FIA, kde se diskutovalo o nových pravidlech. Láká ho možný přechod na jednodušší a levnější přeplňované V6 motory.
Jeho výkonný ředitel Hal Reisiger pro Autosport potvrdil, že návrat do F1 seriózně zvažují a že s některými týmy již jednali: "Myslím, že máme dostatečnou podporu existujících týmů. S některými jsme hovořili, což nám umožňuje se zavázat k návratu."
"Když se k dlouhodobějšímu působení odhodlá více týmů, tak je to vždy lepší. Máme některé ústní dohody na partnerství s určitými existujícími a budoucími týmy, což by nám umožnilo stát se trvalým motorovým partnerem," pokračuje Reisiger.
Cosworth souhlasil s tím, že by hrál významnou roli v nové pracovní skupině, která by měla na starosti přípravu pravidel pro rok 2021. To, co je zatím navrhováno, by dle svého názoru zvládl vyrobit.
Bez MGU-H se budeme moci vyrovnat Ferrari či MercedesuF1 se podle něj ale musí zbavit rekuperace tepelné energie (prostřednictvím motorgenerátoru MGU-H napojeného na turbodmychadlo) současných pohonných jednotek. Ta některým výrobcům - zejména Hondě - činí potíže.
"Oceňujeme zapojení do procesu. Myslíme si, že jsme dobře přizpůsobeni návrat do F1, pokud by se pravidla pro motory změnila. Nutnou změnou musí být rekuperace tepelné energie, protože to je ten nejdražší prvek, který zabírá nejvíce času," popisuje ředitel Cosworthu.
"Pokud chce F1 nového dodavatele motorů od roku 2021, musí v této oblasti dojít k určitým změnám. Byli jsme přizváni k účasti v pracovních výborech, což s radostí přijímáme. Jsme tedy do toho procesu zapojeni a těšíme se na to."
Na otázku, zda má podle něj Cosworth dostatečnou infrastrukturu pro to, aby se se svým novým motorem mohl rovnat Mercedesu či Ferrari, Reisiger odpovídá: "Ano. Je to důležité nejen pro týmy, kterým bychom sloužili, ale také pro naši vlastní značku, abychom se nezapojovali, pokud bychom nemohli být konkurenceschopní. Máme skvělé historické jméno, chceme co nejvíce chránit svou značku, protože si přejeme lidem pomoci vyhrávat závody. A opravdu si myslíme, že na to máme!"
Spojení s Red Bullem a brzký začátekJedním z jeho případných partnerů by mohl být Red Bull vzhledem k tomu, že připravují motor pro vůz Aston Martin Valkyrie, který navrhl Adrian Newey. Pokud by se chtěli od roku 2021 vrátit, tak do roka musí přípravu nové pohonné jednotky zahájit.
"Normálně bychom začali v roce 2018. Vím, že se hovoří o možném uspíšení o rok, což by znamenalo vrhnout se do práce opravdu brzy. Myslím, že jedna z našich jedinečných schopností je vidět na motoru LMP1 - z konceptu na dynamometr jsme se dostali za 11 měsíců. Býváme velmi hbití, pokud jde o takový druh schopnosti. Nevím o žádných společnostech, které by byly tak rychlé, my to ale dokážeme," dodává Reisiger.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.