Cosworth chystá návrat do F1, věří si na Ferrari i Mercedes. Čí vozy by mohl pohánět?

F1 motor Cosworth
F1 motor Cosworth, foto: www.cosworthformula1.com
Petr Hlawiczka 19. července 2017 06:40
Sdílej:

Cosworth pomáhá s formováním nových pravidel pro motory, která mají vstoupit v platnost od roku 2021, a připravuje se na svůj návrat do Formule 1. A věří, že se po zjednodušení současných pohonných jednotek bude moci hned vyrovnat těm nejlepším.

Britský výrobce motorů sídlící v Northamptonu má na kontě 176 vítězství, v F1 naposledy poháněl v roce 2013 vozy Marussie. Nedávno se také zúčastnil schůzky týmů F1 s FIA, kde se diskutovalo o nových pravidlech. Láká ho možný přechod na jednodušší a levnější přeplňované V6 motory.

Jeho výkonný ředitel Hal Reisiger pro Autosport potvrdil, že návrat do F1 seriózně zvažují a že s některými týmy již jednali: "Myslím, že máme dostatečnou podporu existujících týmů. S některými jsme hovořili, což nám umožňuje se zavázat k návratu."

"Když se k dlouhodobějšímu působení odhodlá více týmů, tak je to vždy lepší. Máme některé ústní dohody na partnerství s určitými existujícími a budoucími týmy, což by nám umožnilo stát se trvalým motorovým partnerem," pokračuje Reisiger.

Cosworth souhlasil s tím, že by hrál významnou roli v nové pracovní skupině, která by měla na starosti přípravu pravidel pro rok 2021. To, co je zatím navrhováno, by dle svého názoru zvládl vyrobit.

Bez MGU-H se budeme moci vyrovnat Ferrari či MercedesuF1 se podle něj ale musí zbavit rekuperace tepelné energie (prostřednictvím motorgenerátoru MGU-H napojeného na turbodmychadlo) současných pohonných jednotek. Ta některým výrobcům - zejména Hondě - činí potíže.

"Oceňujeme zapojení do procesu. Myslíme si, že jsme dobře přizpůsobeni návrat do F1, pokud by se pravidla pro motory změnila. Nutnou změnou musí být rekuperace tepelné energie, protože to je ten nejdražší prvek, který zabírá nejvíce času," popisuje ředitel Cosworthu.

"Pokud chce F1 nového dodavatele motorů od roku 2021, musí v této oblasti dojít k určitým změnám. Byli jsme přizváni k účasti v pracovních výborech, což s radostí přijímáme. Jsme tedy do toho procesu zapojeni a těšíme se na to."

Na otázku, zda má podle něj Cosworth dostatečnou infrastrukturu pro to, aby se se svým novým motorem mohl rovnat Mercedesu či Ferrari, Reisiger odpovídá: "Ano. Je to důležité nejen pro týmy, kterým bychom sloužili, ale také pro naši vlastní značku, abychom se nezapojovali, pokud bychom nemohli být konkurenceschopní. Máme skvělé historické jméno, chceme co nejvíce chránit svou značku, protože si přejeme lidem pomoci vyhrávat závody. A opravdu si myslíme, že na to máme!"

Spojení s Red Bullem a brzký začátekJedním z jeho případných partnerů by mohl být Red Bull vzhledem k tomu, že připravují motor pro vůz Aston Martin Valkyrie, který navrhl Adrian Newey. Pokud by se chtěli od roku 2021 vrátit, tak do roka musí přípravu nové pohonné jednotky zahájit.

"Normálně bychom začali v roce 2018. Vím, že se hovoří o možném uspíšení o rok, což by znamenalo vrhnout se do práce opravdu brzy. Myslím, že jedna z našich jedinečných schopností je vidět na motoru LMP1 - z konceptu na dynamometr jsme se dostali za 11 měsíců. Býváme velmi hbití, pokud jde o takový druh schopnosti. Nevím o žádných společnostech, které by byly tak rychlé, my to ale dokážeme," dodává Reisiger.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.