Mezinárodní automobilová federace (FIA) hodlá tento týden provést poslední sady testů s ochranou kokpitu typu "Halo" před konečným rozhodnutím o jejím zavedení - to má padnout již v průběhu července. Před sezónou 2018 se bude zabývat i ochranou, kterou navrhl Red Bull.
"Před zavedením je třeba odvést ještě hodně práce. Stále probíhají testy, čekají nás schůzky s týmy a má to dopad i na konstrukci šasi. Existují tedy konečné termíny, které nemůžeme donekonečna posouvat, proto vývoj momentálně probíhá rychle," komentuje Laurent Mekies, šéf výzkumu FIA, přípravy na zavedení ochrany kokpitu.
Na kdy byl stanoven konečný termín? "Nepřekročíme 15. červenec. Tento týden uskutečníme poslední testy, s týmy se sejdeme na počátku července a podíváme se na výsledky. Pak to bude mít dopad na konstrukci šasi a ubírali byste z času, kdy některé týmy mají zmrazený návrh šasi, do toho bychom nechtěli už zasahovat," pokračuje Mekies.
Ochrana kokpitu bude velmi podobná tomu (Halo), co testovalo Ferrari: "Z pohledu obecného tvaru to je velmi blízké, ale geometrie je trochu odlišná, protože jde o výsledky, na kterých jsme pracovali od Barcelony až do současnosti. Ale tohle je obecný koncept."
Svůj typ ochrany, tzv. "Aeroscreen," představil i Red Bull. Kvůli soustředění zdrojů na příští rok se mu ale již nevěnuje, navíc dal najevo, že ho zadarmo vyvíjet nebude. Podle šéfa výzkumu FIA je však i tento typ stále ve hře.
"Myslím, že zmrazení Aeroscreenu se týká roku 2017, protože musíte splnit konečný termín, a kdybychom pokračovali se dvěma projekty, tak bychom s tím měli problém. V určité fázi musíte odhadnout, zda to zvládnete. A my jsme očekávali, že bychom to s Aeroscreenem nezvládli, proto jsme tuto část zmrazili, dokud se nedostaneme s Halo na tu správnou cestu pro rok 2017.
Jakmile to však bude hotové, tak jsem si jistý, že všichni - Red Bull a týmy - budou pokračovat se skvělými příspěvky, které předváděly. Nic není navždy mrtvé, jde čistě o volby v projektovém plánování, abychom v roce 2017 dostali na rošt jedno ze dvou řešení," dodává Mekies.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.