Mezinárodní automobilová federace (FIA) hodlá tento týden provést poslední sady testů s ochranou kokpitu typu "Halo" před konečným rozhodnutím o jejím zavedení - to má padnout již v průběhu července. Před sezónou 2018 se bude zabývat i ochranou, kterou navrhl Red Bull.
"Před zavedením je třeba odvést ještě hodně práce. Stále probíhají testy, čekají nás schůzky s týmy a má to dopad i na konstrukci šasi. Existují tedy konečné termíny, které nemůžeme donekonečna posouvat, proto vývoj momentálně probíhá rychle," komentuje Laurent Mekies, šéf výzkumu FIA, přípravy na zavedení ochrany kokpitu.
Na kdy byl stanoven konečný termín? "Nepřekročíme 15. červenec. Tento týden uskutečníme poslední testy, s týmy se sejdeme na počátku července a podíváme se na výsledky. Pak to bude mít dopad na konstrukci šasi a ubírali byste z času, kdy některé týmy mají zmrazený návrh šasi, do toho bychom nechtěli už zasahovat," pokračuje Mekies.
Ochrana kokpitu bude velmi podobná tomu (Halo), co testovalo Ferrari: "Z pohledu obecného tvaru to je velmi blízké, ale geometrie je trochu odlišná, protože jde o výsledky, na kterých jsme pracovali od Barcelony až do současnosti. Ale tohle je obecný koncept."
Svůj typ ochrany, tzv. "Aeroscreen," představil i Red Bull. Kvůli soustředění zdrojů na příští rok se mu ale již nevěnuje, navíc dal najevo, že ho zadarmo vyvíjet nebude. Podle šéfa výzkumu FIA je však i tento typ stále ve hře.
"Myslím, že zmrazení Aeroscreenu se týká roku 2017, protože musíte splnit konečný termín, a kdybychom pokračovali se dvěma projekty, tak bychom s tím měli problém. V určité fázi musíte odhadnout, zda to zvládnete. A my jsme očekávali, že bychom to s Aeroscreenem nezvládli, proto jsme tuto část zmrazili, dokud se nedostaneme s Halo na tu správnou cestu pro rok 2017.
Jakmile to však bude hotové, tak jsem si jistý, že všichni - Red Bull a týmy - budou pokračovat se skvělými příspěvky, které předváděly. Nic není navždy mrtvé, jde čistě o volby v projektovém plánování, abychom v roce 2017 dostali na rošt jedno ze dvou řešení," dodává Mekies.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.