Jak se FIA snaží zajistit, aby tři týmy nezískaly při prvním testu výhodu?

Pneumatiky Pirelli v Brazílii
Pneumatiky Pirelli v Brazílii, foto: Pirelli
Petr Hlawiczka 12. ledna 2016 06:30
Sdílej:

Mezinárodní automobilová federace se bude snažit zajístit, aby žádný ze tří týmů - Ferrari, McLaren ani Red Bull - nezískal během prvního letošního testu výhodu. Nikdo jiný do Paul Ricard, kde se Pirelli bude soustředit na vývoj mokrých pneumatik, totiž nedorazí.

Celý program dvoudenního testu bude pro všechny tři týmy určovat Pirelli. FIA ho bude muset odsouhlasit a pošle do všech garáží své zástupce. "To kvůli tomu, abychom dohlédli na to, že se bude testovat pouze to, co určí Pirelli. Pozorovatelé FIA budou mít plný přístup k týmům a rádiím jezdců," uvádí FIA ve svém dopise týmům.

Výrobce pneumatik využije umělého zavlažování a bude se soustředit pouze na mokré pneumatik (neobjeví se tedy ani žádné přechodné). Týmům určil, že musí přivézt auta ve specifikacích pro rok 2015 a že "není možné testovat žádné díly, nastavování auta nebude možné."

To bude zřejmě zahrnovat také zabránění testování vylepšené specifikace pohonných jednotek. Jediný výrobce, který bude ve Francii chybět, je Mercedes.

Pirelli také píše, že výsledky testu dá všem týmům k dispozici: "Komplexní sdílené zprávy z konce testů obsahující informace požadované týmy budou anonymizovány. Budou zahrnovat časy na kolo a časy ze sektorů. Sdíleny nebudou telemetrické kanály, ale některé informace vycházející z analýzy telemetrie (srovnání prototypu se základem) bude ve zprávě Pirelli zahrnuto."

Ve svém programu se zaměří na "vývoj nového XWET produktu se zvýšenou přilnavosti za osychajících podmínek bez ztráty aquaplaningových vlastností či výkonnosti za plného mokra. Vyzkoušíme zvětšit 'výkonnostní okno' XWET pneumatik, vylepšit ovladatelnost a omezit přetáčivé ustřelování zadní části."

Tři týmy se testu zúčastní kvůli tomu, že si to tak přálo Pirelli. Důvod vysvětluje takto: "Nejdůležitější, ale také ten nejtěžší parametr pro kontrolu, je úroveň vody na dráze. Kvůli tomu nemůžeme mít na dráze zároveň více než tři auta." Nechávalo si v záloze možnost, aby každý den testovaly tři různé týmy, nakonec jich ale více nepřijede.

Italský výrobce pneumatik by dal rád přednost "závodním pilotům, a pokud to nevyjde, pak pilotům testovacím." Svého jezdce ale zatím na Twitteru potvrdil pouze McLaren: do Paul Ricard ve dnech 25. a 26. ledna dorazí se Stoffelem Vandoornem.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.