Čas vstupu amerického týmu do F1 se krátí - po Sciroccu, Scarabu, Penske, Parnelli, Shadowu a Beatrice se opět dočkáme vozu zastupujícího hvězdy a pruhy. I když... stále se řeší otázka, nakolik bude Haas "svůj".
V mnoha předchozích případech bychom rovněž mohli polemizovat, nakolik byly jednotlivé týmy americké, v případech Penske, Parnelli či Shadow to byla záležitost silně diskutabilní a ani zbylé tři konstrukce nebyly zcela bez evropského podílu. Haas F1 Team se zase od samého počátku díky spolupráci často "těší" označení B-tým Ferrari. Gene Haas proti tomu ale ostře vystupuje.
"Pořád se mě na to někdo ptá a já soustavně odpovídám »Ne«. Haas F1 Team má svou vlastní identitu a svůj vlastní styl práce, i když je Ferrari pro nás důležitým technickým partnerem a my si spolupráce s ním nesmírně ceníme. Ale chci, aby bylo jasné, že nejsme B-tým Ferrari," vysvětluje Haas.
Auto pro nás staví Dallara, ne FerrariV poslední době byly vztahy mezi Ferrari a Haas F1 Team pod přísným dohledem, zvláště když Mercedes avizoval pohyb personálu mezi oběma týmy, spolupráci na aerodynamice a sdílení duševního vlastnictví. Šéf týmu Günther Steiner ale odrážel útoky s vysvětlením, že všechny práce probíhaly v souladu s pravidly. "Udělali jsme jen to, co dovolují předpisy. Podporu máme jen v těch oblastech, kde to je možné - motor, zavěšení a některé další detaily. Jsme zákazníky - objednali jsme si příslušné položky a zaplatili za ně. Podvozek pro nás tvoří Gian Paolo Dallara, aerodynamiku vyvjíme ve Ferrariho tunelu," dodává Steiner.
Haas i Steiner se rovněž snaží tlumit velké očekávání vkládané do nového týmu. Tvrdí se, že rozpočet ve výši zhruba 100 milionů eur je však velice rychle posune do středu závodního pole. "Chceme, abychom působili v silném středu a dokončit co možná nejvíce závodů na bodech." Gene Haas ho v tomto názoru podporuje. "Máme v úmyslu se postupně zlepšovat. Vycházím ze zkušeností z NASCAR, tam jsme v prvních pěti letech byli vždy pozadu, takže dobře vím, jaký to je pocit. Ale díky tvrdé práci jsme začali vyhrávat. V F1 jsme nováčky, naším cílem je se toho v roce 2016 co nejvíc naučit. Jde nám také o to, abychom prostřednictvím závodů seznámili svět se značkou Haas Automation. Jde vlastě o marketingovou operaci," dodává Haas.
V jaké barvě se představí?Haas už nacvičuje zastávky v boxech a "monopost" je zatím v obvykle neutrální černé barvě. Ovšem už nyní vesele bují spekulace, které přiživil i list Gazzetta dello Sport. Objeví se na závodní dráze vozy Haas ve žluté barvě? A bude to nakonec přeci jenom znamenat symbolické propojení s Maranellem?
Italské periodikum prostřednictvím Pina Allieviho uvedlo, že ač jde o přísně střežené tajemství, prosákly zprávy, že Haas zvažuje jako jednu z variant žluté zbarvení. V této souvislosti se uvádí, že žlutá barva byla vždy Ferrariho dědictvím, protože ji oficiálně používá město Modena, a především i stáj Ferrari jako základ svého znaku, na němž se vzpíná černý kůň. V 60. letech nasadil tým žluté monoposty pro belgické řidiče, zatímco "Giallo Modena" využívá stáj Ferrari od okamžiku, kdy začala tvořit své vozy. Pro pořádek uveďme, že v dřívějších dobách, kdy ještě byly automobily zbarveny podle země původu, patřila Itálii červená, Německu bílá, Francii světle modrá, Anglii zelená a USA prezentovalo své vozy v tmavě modrém odstínu.
Na závěr jednu zajímavostm týkající se italské stáje - onen vzpínající koník byl Ferrarimu věnován rodinou italského stíhacího pilota a hrdiny I. světové války Francesca Baraccy (1888-1918), konkrétně jeho matkou Paolinou. Enzo Ferrari pak ozdobil erb italskou trikolórou a písmeny S(cuderia) F(errari).
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.