McLaren si po sezóně alespoň trochu spravil chuť nejrychlejším časem během 12hodinového testu pneumatik Pirelli v Abú Zabí. O časy ale vůbec nešlo, týmy se za zavřenými dveřmi bez účasti médií věnovaly výhradně programu monopolního dodavatele pneumatik.
Během dnešní dne se ke slovu dostalo 16 jezdců, některé týmy přitom daly prostor mladíkům, kteří ještě nezávodili, a tak se mohli svézt Celis, Fong, Harjanto, King, Palmer či Wehrlein.
Pirelli si poprvé vyzkoušelo ultra-měkkou směs pneumatik, která má ještě vyšší přilnavost než letošní super-měkké, zároveň však také nižší výdrž. Příští rok ji uvidíme pouze na několika městských okruzích.
Týmy nemohly nikterak měnit konfiguraci vozů ani testovat nové díly, program jejich pilotů diktoval výrobce pneumatik, který zkoušel své vývojové pneumatiky pro příští rok. Šlo o tzv. slepý test, kdy piloti ani týmy nevěděli, jaký druh pneumatik mají obutý.
Back on track today in the @McLarenF1 car! Very productive morning testing new @Pirelli spec tyres! #AbuDhabi pic.twitter.com/skR0YsyWV6
— Stoffel Vandoorne (@svandoorne) December 1, 2015Debutant s vozem F1, Alfonso Celis, po 65 okruzích s letošní Force Indií VJM08 uvedl: "Můj první den ve voze Formule 1 rozhodně splnil očekávání. Auto mělo obrovskou přilnavost a excelentní efektivitu při brzdění, ale má zkušenost s vozem Formula 3.5 mě na tuto velkou výzvu připravila docela dobře. Opravdu jsem si to užil a jsem potěšen tím, jak to dnes šlo.
Pak jsem s každou jízdou začínal tlačit víc a více s tím, jak jsem poznával auto. V rámci denního programu, který stanovilo Pirelli, jsem se mohl jednoduše soustředit na řízení a všechny poznat. Rok 2016 pro mě bude důležitý, protože s týmem budu pokračovat, takže jsem potěšen tím, že jsem už mohl ujet cenné kilometry."
Time for our install lap as @FonsoCelisJr makes his first appearance in the VJM08. #AbuDhabiTest #F1Debut pic.twitter.com/9rk4HA2Lp1
— Sahara Force India (@ForceIndiaF1) December 1, 2015Sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery potvrdil, že si vyzkoušeli "několik odlišných potenciálních variací" nové ultra-měkké pneumatiky společně s novými předním a zadními konstrukcemi pro další směsi.
"Měli jsme jen jeden pokus, pokud jde o testování pneumatik pro příští sezónu, a můžeme spokojeni s tím, čeho jsme v tomto testu dosáhli, i když ještě musíme data plně analyzovat. Otestovali jsme si několik odlišných verzí nové ultra-měkké pneumatiky pro rok 2016, což bylo cílem této části," komentuje Hembery.
"Cílem u ultra-měkké pneumatiky pro rok 2016 je představit směs měkčí než je super-měkká a zejména navrhnout agresivnější volbu pro městské okruhy - s lepší výkonností než poslední verze super-měkké pneumatiky a s rychlejší degradací, abychom týmům umožnili volit agresivnější přístup k závodní strategii.
Zda to povede k většímu počtu zastávek v boxech nebo k rozdílu ve strategiích, na to je ještě brzo. Ale zdá se, že míříme správným směrem: očekává se, že utra-měkká poskytne více příležitostí v určitých závodech," dodává sportovní ředitel Pirelli.
Výsledky:
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.