Podle některých odborníků je spolupráce italské automobilky s americkým týmem na samé hraně pravidla zakazujícího zákaznické týmy. Haas ostatně nijak neskrývá skutečnost, že s Ferrari spolupracuje i na jiných úrovních.
Nikdy například nepopíral podporu ze strany Ferrari v případě jeho firmy Haas Automation se sídlem v kalifornském Oxnardu, produkující digitálně řízené obráběcí stroje a příslušenství.
"Z týmů, které v posledních deseti letech vstoupily do formule 1, zbyl jeden jediný. Takže jsme o tom přemýšleli a zvolili jsme poněkud odlišnou myšlenku. Nemá smysl jít stejnou cestou, když vám předchozí roky ukážou, že tento způsob nefunguje," vysvětluje počin Haas F1 Teamu jeho manažer Günther Steiner. Proto se Haas rozhodl nejen pro pohonnou jednotku Ferrari, ale rovněž odkoupit od italské automobilky maximální možný počet dílů, který lze legálně pořídit - včetně využití aerodynamického tunelu.
Celý tento proces probíhal pod dohledem FIA, která mu nakonec dala zelenou.
Vedou se nyní debaty, jestli zakázané "zákaznické vozy" nakonec nějak nenápadně do F1 neproniknou, v této souvislosti se ostatně mluví i v případě možné spolupráce Mercedesu s Manorem. Německý korespondent F1 Ralf Bach připomíná i snahu Christiana Hornera dosáhnout pro svůj tým Arden GP2 statutu, ale u FIA neuspěl.
"Soupeři Haasu jsou docela vzteklí co se činnosti Scuderie Ferrari týče," podotýká Bach a uvádí jeden z příkladů, který se ostatním týmům nelíbí. Haas například uvedl, že 31. října propustí svých 70 zaměstnanců, které 1. listopadu nastoupí k Ferrari.
Steiner byl pochopitelně dotazován, zda se Haas bude tvářit jako B-tým Ferrari. "Je velice těžké to vyjádřit třeba v procentech, ale nelze to úplně vyloučit. Ale nesmíte to chápat špatně, pořád budeme mít vlastní podvozek, nikoli šasi od Ferrari." Přirovnal propojení Haas-Ferrari k různým partnerským vztahům v automobilovém průmyslu, kde jsou značky součástí nadnárodních celků, ale zachovávají si vlastní identitu.
"Časy se změnily, nikoho teď nezajímá, jestli si sami vyrábíte hřeben řízení nebo brzdové pedály. Souhlasím však, že ryzí zákaznické vozy mohou být svým způsobem nebezpečné, protože bychom mohli skončit v situaci, kdy by proti sobě závodilo velké množství stejných vozů - a cílem každého výrobce je mít to nejlepší auto. Ale pokud si na autě uděláte vlastní aerodynamické úpravy, pak by to v tomto případě mohl být dobrý kompromis," dodává Steiner.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.