Spekulace týkající se budoucnosti Renaultu v F1 v paddocku čile pokračují. Francouzský výrobce pohonných jednotek letos musí snášet velkou kritiku od svého jediného zákazníka, Red Bullu (a Toro Rosso).
Důvodem nespokojenosti je slabý výkon agregátů z Francie a jejich notorická nespolehlivost. Ambasador značky, čtyřnásobný mistr světa, Alain Prost, teď připustil, že ve Francii zvažují všechny myslitelné možnosti. "Preferovali by zůstat, to je jasné," řekl Alain Prost a dodal, že Renault si stále pohrává s myšlenkou znovuobnovení vlastní stáje. Na zelené louce by se ale nestavělo, spíše by se jednalo o odkup nějakého týmu, například Toro Rosso.
Nicméně Cyril Abiteboul v Monaku řekl, že prioritou Renaultu je být dodavatelem pohonných jednotek. A to minimálně až do doby, kdy ke konci sezony 2016 vyprší aktuální kontrakt s týmy Toro Rosso a Red Bull.
"Myslím, že v nejbližší budoucnosti je naším cílem zlepšit výkonnost našich motorů a to jak co se spolehlivosti tak i výkonnosti týče. Jakmile toho dosáhneme, tak můžeme začít myslet na delší období," říká Cyril Abiteboul.
Alain Prost v monopostu Renault RE40 v roce 1983(foto: Renault Sport F1)
Prost dodává, že Renault má kromě Formule 1 také jiné zájmy. "Jsou s námi rovněž ve Formuli E, ale prioritou je vidět, co je možné udělat v F1." Možný odchod Renaultu z F1 by byl tvrdou ránou pro Red Bull a Toro Rosso. Ale: "Vše je možné," pokračuje Prost. "Bylo by to katastrofou pro F1, kdyby k tomu mělo dojít, a tak doufám, že bude učiněno správné rozhodnutí, včetně [toho ze strany] Red Bullu. Tato situace je opravdu politováníhodná. Samozřejmě, že jsem člověkem u Renaultu, ale jsem si vědom toho, co se Red Bullu v F1 podařilo. Sport by utrpěl, kdyby odešli."
Mercedes po slibném začátku sezony v Džiddě tvrdě narazil, když Russell a Antonelli dojeli až pátý a šestý. Šéf týmu Toto Wolff označil závod za „nejhorší výkon roku“ a tým nyní hledá příčiny propadu tempa.
Lando Norris po závodě v Džiddě upozornil, že McLaren nemá takový náskok, jak si někteří myslí. Britský jezdec navíc poprvé v sezoně přišel o vedení v šampionátu, když ho předstihl týmový kolega Oscar Piastri.
Max Verstappen sice odstartoval do závodu v Džiddě z pole position, ale nakonec se musel spokojit až s druhým místem. Na jeho výsledek měl zásadní vliv trest, který obdržel za incident v úvodním kole s novým lídrem šampionátu Oscarem Piastrim.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.