Prezident společnosti Renault Sport F1 Jean-Michel Jalinier minulý týden uvedl, že nejméně jeden tým jim dosud nezaplatil za dodávku pohonných jednotek pro letošní sezónu. Lotus se brání a doporučuje Renaultu, aby byl konkrétní.
Renault tehdy uvedl, že pozdní platby jsou "vážným problémem" a že se "už za několik týdnů" dostanou do kritického bodu. Jalinier nejmenoval, kdo konkrétně dosud nezaplatil. Nikdo by nepodezříval bohatý Red Bull či jeho sesterský tým Toro Rosso. Prstem se proto hned začalo ukazovat na Caterham a Lotus.
Šéf Caterhamu Cyril Abiteboul se z toho ale hned vyvlékl: tvrdil, že jeho tým zaplatil. Černého Petra tak přenechal Lotusu. Po nedělní Velké ceně Španělska pozval majitel stáje z Enstone šéfy Renaultu do svého motorhomu.
O čem jednali? "Měli jsme schůzku proto, že jsem po nich chtěl objasnit jejich cenu. Řekl jsem jim, že pokud budou říkat takové věci, ať pak jmenují tým, se kterým mají problém. Ať jen neříkají 'týmy' - pak můžou očekávat, že lidé dojdou k vlastním úsudkům."
"Respektujeme smlouvy, které s nimi máme. Pokud někdo nezaplatil, musel to být někdo jiný, ale nejsem si jistý ani tím, zda někdo takový je, mám-li být upřímný, také uvidíme," sděluje Lopez. Na přímý dotaz, zda Lotus za motory zaplatil, odpovídá: "Zaplatili jsme. Máme to s nimi absolutně v pořádku."
Romain Grosjean s Lotusem E22, který používá pohonnou jednotku Renaultu (foto: Lotus F1 Team)
Renault postupně zlepšuje své pohonné jednotky, s nimiž měly týmy na začátku sezóny potíže, a Lotus se v posledním závodě dočkal prvních bodů a mistrovský Red Bull obsadil třetí a čtvrtou příčku za Mercedesy, za jehož motory stále zaostávají. K plnému zotavení mu ale chybí již jen 10 %, další vylepšení a stažení náskoku vedoucího výrobce chystá pro Monako a Kanadu.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.