Renault přijel do Bahrajnu s novými motory, přesto však na Mercedes stále výrazně ztrácí. Podle technického ředitele Red Bullu Adriana Neweyho bude zisk letošního titulu extrémně těžký - s dalšími závody postupně ztrácejí důležité body.
Rémi Taffin y Renaultu včera uvedl, že jsou ve vývoji o měsíc pozadu za Mercedesem, který pro přelomovou sezónu připravil nejlepší pohonnou jednotku. Podle Adriana Neweyho proto bude "extrémně těžké," aby jeho Red Bull dohonil současné favority - tovární tým Mercedesu - dříve, než bude příliš pozdě, aby s ním mohli bojovat až do konce o titul.
"Jasně můžeme vidět, že jsme přibližně o měsíc pozadu. Během zimy bych řekl, že jsme ztráceli měsíc či dva. Opravdu se na to musíme zaměřit. Samozřejmě to, že následují závody hned po sobě, není jednoduché. Když máte tři dny na přípravu na další závod, tak to je velmi těžké," popisuje Taffin.
"Myslím si, že situaci zvládáme dobře a na dráze očividně pozorujeme pokrok. Zbývá ale ujít ještě dlouhý kus cesty," pokračuje inženýr, který má na starosti veškeré aktivity společnosti Renault Sport F1 na závodních okruzích.
Na otázku, jestli na ně Red Bull vyvíjí tlak, odpovídá: "Musím být upřímný - jsme pod velkým tlakem. Ale není to tak, že by jeden z nás tlačil na druhého, pracujeme jako tým. Když jste v F1, tak jste zkrátka vždy pod tlakem. Působíte v ní, abyste vyhrávali, a porážky nedokážete strpět. Tolik jsme toho vyhráli... víme, jaké to je vítězit, takže je frustrující, když vám schází tohle a ono."
V zatáčkách je nový Red Bull RB10 excelentní, kvůli motoru pohonné jednotce Renaultu však výrazně ztrácí na rovinkách (foto: Red Bull Racing)
Renault v Bahrajnu s novými pohonnými jednotkami stále ztrácíDo Bahrajnu měl podle Sky přivézt nové pohonné jednotky pro týmy Red Bull a Toro Rosso. Jejich vývoj je možný v rámci zvyšování spolehlivosti či snižování nákladů a ihned po homologaci požádali o dodatečné úpravy všichni tři výrobci.
U své pohonné jednotky Renault vylepšil olejový systém turbodmychadla, nová je hřídel kinetického motorgenerátoru (MGU-K), který rekuperuje energii při brzdění, a silnější jsou i výfuky.
Newey podotýká, že s Red Bullem kvůli motoru stále zaostávají: "Z výkonnostního hlediska stále ještě očividně ztrácíme mnoho na rovinkách. Díky vývoji se toho ale hodně zlepší."
Pohonné jednotky Mercedesu vynikají chytrým designemMercedes byl včera v simulacích kvalifikace ve druhém tréninku o 1,1 sekundy rychlejší než Red Bull. Mercedes u svého motoru chytře umístil turbínu poháněnou výfukovými plyny na jednu stranu motoru a turbokompresor na druhou a mezi blokem válců je propojil dlouhou hřídelí přes MGU-H, zatímco Renault má turbínu a kompresor až za motorem. Podobné řešení jako Mercedes má mít i Ferrari, to však trápí vyšší hmotnost a další neduhy.
Mercedes má menší chladič stlačeného vzduchu, proto může jezdit s menšími bočnicemi, což zlepšuje aerodynamickou výkonnost. Díky tomu, že je kompresor před motorem, mohl Mercedes také posunout převodovku dopředu, čímž zlepšil těžiště - a tudíž i ovladatelnost monopostu. Podle Helmuta Marka má díky tomu Mercedes náskok 80 koní, Christian Horner byl v Malajsii střízlivější, uváděl 50 - 70 koní.
Renault svou pohonnou jednotku vylepšuje, ve vývoji je ale stále o měsíc pozadu za svým největším soupeřem - za Mercedesem (foto: Renault Sport F1)
Newey to vidí bleděPodaří se mistrovskému týmu Stříbrné šípy dohnat dříve, než bude po nadějích na titul? "Myslím, že to bude extrémně těžké, má-li říct upřímně pravdu. Ztráta se ukrývá v pohonné jednotce a pro nás je tohle těžké tak rychle vyřešit," popisuje Newey.
"Můžeme se pokusit o to odvést svou práci na šasi, spoléháme však také na našich partnerech - na Renaultu - že odvedou svou práci na pohonné jednotce. Vidíme, kde jsme silní a kde slabí. V zatáčkách jsme konkurenceschopní, ale ztrácíme na rovinkách.
V tomto sportu se pohybuji už mnoho let a zažil jsem vrcholy a pády. To je součást cyklu. Když jsme vyhrávali, tak jsem vždy tvrdil, že na špici nezůstanete věčně, je to tenhle případ," dodává s mírným zklamáním v hlase konstruktér Red Bullu.
Rádiová komunikace Fernanda Alonsa v Džiddě odhalila, jak extrémně náročný je vůz Aston Martin AMR25 i pro mistra světa. „Tohle auto je neuvěřitelně náročné na jízdu,“ zaznělo z jeho vysílačky.
F1 Authentics pořádá aukci jedinečného předmětu pro fanoušky Maxe Verstappena. Závodní oblek, ve kterém Holanďan triumfoval na Velké ceně Miami 2023, bude dražen. Veškerý výtěžek z této aukce bude věnován organizaci Wings for Life, která se zaměřuje na výzkum zranění míchy.
Po třech odjetých velkých cenách se Liam Lawson znovu aklimatizoval v týmu Racing Bulls. Podle slov Novozélanďana i jeho francouzského týmového kolegy se mladý jezdec rychle zorientoval a je zpět ve své formě.
Sebastian Vettel ocenil Landa Norrise za odvahu otevřeně mluvit o svých pocitech. Podle něj tím mladý Brit inspiruje mladé lidi a stává se vzorem i mimo závodní trať.
Komise Formule 1 potvrdila, že nadále počítá s původně navrženými pravidly pro pohonné jednotky, nicméně zároveň zvažuje úpravy, které by jejich fungování a efektivitu mohly ještě vylepšit.
Helmut Marko po Velké ceně Saúdské Arábie zhodnotil výkony Red Bullu, porovnal tým s rostoucí konkurencí McLarenu a ocenil vývoj Yukiho Tsunody. Podle něj má Red Bull stále náskok, ale je nezbytné pracovat na detailech, pokud chce zůstat na vrcholu.
Lando Norris se naplno soustředí na boj o titul, když výrazně změnil životní styl a veškerou energii věnuje přípravě na závody. Přísný režim, důraz na fyzickou i psychickou kondici a konec večírků jasně ukazují jeho odhodlání stát se šampionem.
Tým Cadillac bude od roku 2029 používat motory General Motors, které získaly oficiální schválení jako dodavatel pro Formuli 1. Americká automobilka tak posílí své postavení v královně motorsportu a spojí vlastní značku i technologii.
Yuki Tsunoda mohl v Saúdské Arábii při správné strategii na tvrdých pneumatikách sahat po bodech. Jeho šance ale zhatily technické problémy po kolizi v prvním kole.
Aston Martin prochází těžkým obdobím, což se odráží na výkonech jeho jezdců. Zatímco Fernando Alonso pravidelně překonává limity vozu, Lance Stroll čelí špatným statistikám, včetně rekordu v počtu vyřazení v Q1, a musí dokázat, že zvládne uspět i v náročných podmínkách.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.
Carlos Sainz se v roce 2025 stal klíčovým jezdcem pro Williams díky svým strategickým a technickým dovednostem. V Džiddě využil DRS k pomoci Alexi Albonovi a po náročném závodě v Bahrajnu zvolil opatrnější přístup, což týmu pomohlo posbírat důležité body.