Zítra začíná poslední čtyřdenní test týmů Formule 1 před vypuknutím sezóny v australském Melbourne. Kdo kdy na okruhu v Sákhíru nastoupí a co můžeme očekávat?
Týmy se v poslední třetině předsezónního testování zaměří na výkonnost a přivezou spoustu nových dílů. Všichni si vyzkouší závodní simulace ve snaze co nejefektivněji využít maximální povolené množství 100 kg paliva.
Mezi motoráři panuje nejvíce vzruchu u Renaultu, který stále zaostává za svými plány a dosud nemohl naplno využívat svůj systém pro rekuperaci energie, který letos poskytuje až 160 koní navíc.
Na spolehlivé a výkonné Mercedesy zatím ztrácí a žádný z jím poháněných vozů ještě závod nesimuloval. V Bahrajnu minulý týden jeho zákazníci ujeli jen 3350 km, zatímco Mercedes se svými týmy zvládl 6207,6 km (shrnutí prvního testu v Bahrajnu najdete zde). Renault ale dělá pokroky a věří, že do Melbourne bude připraven.
Lotus, který testoval poprvé až minulý týden, byl nejrychlejším ze zákaznických týmů Renaultu. "Jednou z našich priorit bude vyzkoušet si a dojet závodní simulaci, možná to uvidíte druhý den," ohlašuje technický ředitel Nick Chester. "Ještě se hodně zlepšíme, ale bylo by odvážné tvrdit, že stáhneme celých 5,4 sekund [ze ztráty na Rosbergův rekord]. Existuje ale hodně oblastí, kde učiníme pokrok."
Pozorně budeme sledovat také pokroky Ferrari, které také ještě neodhalilo svou skutečnou sílu. "Máme připraveno několik dílů pro test korelace, a pak během různých fází posledního testu přijde to hlavní vylepšení," avizuje Pat Fry.
Rozpis pro následující test v Bahrajnu
V paddocku se také šušká, že diskusím o škaredých nosech ještě nemusí být konec. S tím, jak budou týmy nasazovat nové díly, by se mohly objevit ještě ošklivější verze. Špička by nemusela být uprostřed (jako například u Toro Rosso či Caterhamu), ale mohla by se k zemi asymetricky stáčet z jedné strany na druhou.
První den začnou Max Chilton (Marussia), Kamuj Kobajaši (Caterham), Daniil Kvjat (Toro Rosso), Kevin Magnussen (McLaren), Pastor Maldonado (Lotus), Sergio Pérez (Force India), Daniel Ricciardo (Red Bull), Nico Rosberg (Mercedes), Kimi Räikkönen (Ferrari). Sauber ani Williams ještě nasazení svých pilotů pro jednotlivé dny nepotvrdili.
Pirelli pro každý tým přiveze celkem 30 sad pneumatik, z nichž si 8 mohou stáje libovolně vybrat, alokace zbývajících 22 sad je dle italského dodavatele následující: 2 měkké, 10 středně-tvrdých, 8 tvrdých a 2 "zimní" (původně připravené pro Jerez).
Rozdíly mezi směsmi byly minulý týden následující: super-měkká - měkká 0,7 s; měkká - středně-tvrdá 1,2 s; středně-tvrdá - tvrdá 1,3 sekundy. S vývojem vozů a přibývajícím přítlakem se budou snižovat.
Video: Pirelli o pneumatikách pro sezónu 2014 (zdroj: Pirelli)
Obsáhlou fotogalerii z testování v Bahrajnu minulý týden najdete zde.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.