Zítra začíná poslední čtyřdenní test týmů Formule 1 před vypuknutím sezóny v australském Melbourne. Kdo kdy na okruhu v Sákhíru nastoupí a co můžeme očekávat?
Týmy se v poslední třetině předsezónního testování zaměří na výkonnost a přivezou spoustu nových dílů. Všichni si vyzkouší závodní simulace ve snaze co nejefektivněji využít maximální povolené množství 100 kg paliva.
Mezi motoráři panuje nejvíce vzruchu u Renaultu, který stále zaostává za svými plány a dosud nemohl naplno využívat svůj systém pro rekuperaci energie, který letos poskytuje až 160 koní navíc.
Na spolehlivé a výkonné Mercedesy zatím ztrácí a žádný z jím poháněných vozů ještě závod nesimuloval. V Bahrajnu minulý týden jeho zákazníci ujeli jen 3350 km, zatímco Mercedes se svými týmy zvládl 6207,6 km (shrnutí prvního testu v Bahrajnu najdete zde). Renault ale dělá pokroky a věří, že do Melbourne bude připraven.
Lotus, který testoval poprvé až minulý týden, byl nejrychlejším ze zákaznických týmů Renaultu. "Jednou z našich priorit bude vyzkoušet si a dojet závodní simulaci, možná to uvidíte druhý den," ohlašuje technický ředitel Nick Chester. "Ještě se hodně zlepšíme, ale bylo by odvážné tvrdit, že stáhneme celých 5,4 sekund [ze ztráty na Rosbergův rekord]. Existuje ale hodně oblastí, kde učiníme pokrok."
Pozorně budeme sledovat také pokroky Ferrari, které také ještě neodhalilo svou skutečnou sílu. "Máme připraveno několik dílů pro test korelace, a pak během různých fází posledního testu přijde to hlavní vylepšení," avizuje Pat Fry.
Rozpis pro následující test v Bahrajnu
V paddocku se také šušká, že diskusím o škaredých nosech ještě nemusí být konec. S tím, jak budou týmy nasazovat nové díly, by se mohly objevit ještě ošklivější verze. Špička by nemusela být uprostřed (jako například u Toro Rosso či Caterhamu), ale mohla by se k zemi asymetricky stáčet z jedné strany na druhou.
První den začnou Max Chilton (Marussia), Kamuj Kobajaši (Caterham), Daniil Kvjat (Toro Rosso), Kevin Magnussen (McLaren), Pastor Maldonado (Lotus), Sergio Pérez (Force India), Daniel Ricciardo (Red Bull), Nico Rosberg (Mercedes), Kimi Räikkönen (Ferrari). Sauber ani Williams ještě nasazení svých pilotů pro jednotlivé dny nepotvrdili.
Pirelli pro každý tým přiveze celkem 30 sad pneumatik, z nichž si 8 mohou stáje libovolně vybrat, alokace zbývajících 22 sad je dle italského dodavatele následující: 2 měkké, 10 středně-tvrdých, 8 tvrdých a 2 "zimní" (původně připravené pro Jerez).
Rozdíly mezi směsmi byly minulý týden následující: super-měkká - měkká 0,7 s; měkká - středně-tvrdá 1,2 s; středně-tvrdá - tvrdá 1,3 sekundy. S vývojem vozů a přibývajícím přítlakem se budou snižovat.
Video: Pirelli o pneumatikách pro sezónu 2014 (zdroj: Pirelli)
Obsáhlou fotogalerii z testování v Bahrajnu minulý týden najdete zde.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.