TESTOVÁNÍ V JEREZU - SOUHRN; První čtyři dny testování po revolučních změnách - s novými vozy poháněnými turbomotory je za námi. Pojďme si je krátce shrnout - zajížděné časy i počet ujetých kilometrů dle jezdců, týmů i výrobců motorů.
Ve Španělsku panovaly nízké teploty, které během dne šplhaly průměrně na 12 °C (nejméně bylo ráno 6 °C, nejvíce odpoledne 23 °C). Jeden ze čtyř dní testů měl být vyhrazen mokrým pneumatikám Pirelli - původně k tomu mělo dojít v pátek. Protože ale v noci ze úterý na středu pršelo, byl přesunut na středu. Ráno pro jistotu ještě trať skrápěly traktory s cisternami. Čtvrtek bylo opět slunečno, stejně jako v úterý, v pátek však dopoledne znovu pršelo.
Testu se zúčastnilo celkem 22 různých jezdců - Frijnsovi ani Chiltonovi se ovšem i přes slunečné počasí ve čtvrtek nepodařilo zajet ani jedno měřené kolo: Marussia se s vozem dostala na trať až pozdě odpoledne, Caterham pro změnu řešil technické potíže. Nejvíce si ho užil Hamilton, který na dráhu vyrazil v úterý, ve čtvrtek i v pátek.
Nejrychlejší čas - 1:23,276 min (loni Massa s Ferrari 1:17,879 min) - předvedl Kevin Magnussen s McLarenem MP4-29, který zaskočil designéry v paddocku inovativním zadním zavěšením (více zde). I když o časy v Jerezu nešlo - týmy se seznamovaly s novou technikou, ověřovaly základní funkčnost systémů a zkoušely spolehlivost - pro kompletnost přehledu je v článku uvádím.
Přehled všech časů zajetých v Jerezu
V dobrém světle se představil také Massa s Williamsem (1:23,700 min), Hamilton (1:23,952) či Magnussenův kolega Button (1:24,165 min). První čtyři místa obsadily vozy poháněné motorem Mercedes, který je - zdá se - velmi dobře připraven. Dobrou formu předvádělo i Ferrari, byť Alonsovi na McLaren scházely 2,2 sekundy.
Nejvíce kilometrů tento týden ujel Rosberg (832,5 km) s Mercedesem, v těsném závěsu jej následovali Alonso (766 km) a Magnussen (717,3 km). Na druhou stranu nejmenší vzdálenost absolvoval úřadující mistr světa Vettel (48,7 km), jeho týmový kolega Ricciardo (44,3 km) a Kvjat (39,9 km - 21krát méně než Rosberg) z dceřiného týmu Toro Rosso.
Ujeté vzdálenosti podle týmůZ pohledu týmů kraloval Mercedes, jenž má po čtyřech dnech na kontě 1368,3 km, druhé je Ferrari s 1111,4 km, třetí McLaren s 1084,9 km. Mizernou spolehlivost naopak vykázaly Caterham (336,5 km), Toro Rosso (239,1 km) a mistrovský Red Bull (93 km) - více zvládla i Marussia (132,8 km), která vytáhla auto až včera odpoledne.
Red Bull ale nemůže svádět vše na dodavatele pohonné jednotky Renault Sport F1 - za část potíží s přehříváním baterií si podle Helmuta Marka může sám kvůli agresivnímu designu bočnic a teplotnímu managementu. Tým to dnes na okruhu předčasně zabalil, Newey se vrací za rýsovací prkno a tým se před Bahrajnem bude snažit vše vyřešit - dle vyjádření jeho zástupců by tomu nemělo nic bránit (viz zde).
Tahounem Renaultu se tak paradoxně stal Caterham s nejnižším rozpočtem, což si majitel Tony Fernandes náležitě pochvaluje: "Ujeli jsme více kol než Red Bull, Toro Rosso - a Lotus se neukázal. To ukazuje, co dokáže duch a správní lidé. Ne jen peníze!"
Pro úplnost pouze stručně dodám, že Lotus se testování v Jerezu nezúčastnil, protože nestihl včas připravit svůj monopost E22. O hodně, jak se zpočátku zdálo, však kvůli potížím Renaultu nakonec nepřišel.
Ujeté kilometry podle týmů (barva uprostřed označuje dodavatele motorů)
Ujeté vzdálenosti podle dodavatelů motorůZ pohledu výrobců motorů je situace tristní pro Renault, který se trápil o všech svých zákazníků - tj. u Caterhamu, Red Bullu a Toro Rosso - s turbodmychadlem, s elektronickými součástkami či s chlazením úložiště energie nového systému pro rekuperaci energie (ERS) - více zde.
Ferrari pohánějící Sauber a nově i Marussii ujelo dohromady 1966 km, ale Mercedes se svým továrním týmem i odběrateli (McLaren, Force India a letos i Williams) ještě téměř dvakrát více - 3874,5 km. Výrobce z Brixworthu prokázal hned na počátku sezóny slušnou spolehlivost, odvezl si nejvíce dat a vesele se bude moci pustit do navyšování výkonu.
Ujeté kilometry podle výrobců motorů
Pirelli - pár čísel o pneumatikáchTýmy si v Jerezu měly možnost také poprvé vyzkoušet nové pneumatiky, která se skládají z nových trvanlivějších směsí a konstrukcí uzpůsobených pro mnohem vyšší krouticí momenty nových pohonných jednotek (více o změnách a alokacích pro týmy zde).
Italský dodavatel pro abrazivní asfalt v Jerezu a chladné podmínky přivezl i zvláštní "zimní" směsi, aby mohly co nejvíce času se svými novými monoposty trávit na trati. Ty se ale již nikde jinde letos neobjeví.
Většina účastníku se však zaměřovala na pochopení nových pohonných jednotek a aerodynamiky svých vozů, proto se na výkonnost pneumatik zaměří více až v Bahrajnu. Prvotní zpětná vazba ale byla dobrá, jezdci si delší životnost gum pochvalovali.
První den ujely týmy kvůli různým prvotním problémům pouze 93 kol (loni pro zajímavost sedmkrát více: 654 kol), poslední den i přes deštivé počasí ale přidali celkem slušných 688 kol. Každý tým měl k dispozici 25 sad pneumatik (18 nominovaných Pirelli a 7 volně dle svého výběru), dohromady ujely 6 509,16 km (1 470 kol) - pro srovnání loňský rok šlo o 15 635,3 km (3 531 kol).
Pirelli přivezlo celkem 250 sad (tj. 1000 pneumatik), týmy z toho využily 99 sad
Jezdci nejrychlejší časy zajížděli na těchto směsích:1. den: 1. Räikkönen (nová zimní), 2. Hamilton a 3. Bottas (oba použitá zimní)2. den: 1. Button (nová středně-tvrdá, 2. Räikkönen (použitá středně-tvrdá), 3. Bottas (nová zimní)3. den: 1. Magnussen (nová středně-tvrdá), 2. Massa (použitá tvrdá), 3. Hamilton (nová středně-tvrdá)4. den: 1. Massa (nová tvrdá), 2. Alonso (použitá středně-tvrdá), 3. Juncadella (nová měkká)
Nejdelší stinty:10 kol na super-měkké směsi, 9 kol na měkké směsi, 17 kol na středně-tvrdé směsi, 24 kol na tvrdé směsi, 23 kol na "zimní" směsi, 26 kol na intermediálkách a 13 kol na pneumatikách do deště. Nejvyšší teplota dráhy dosáhla 17 °C, nejnižší 5 °C.
Podrobné reportáže z tohoto týdne najdete zde: 1. den, 2. den, 3. den a 4. den.
Shrnutí loňských úvodních testů v Jerezu najdete zde, fotografie z tohoto týdne zde.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.