Valtteri Bottas o předešlé sezoně: Pochopil jsem, že se nesmím vzdávat, musím vždy bojovat a dělat vše, co je v mých silách i když mám problémy, nebo vůz není dostatečně rychlý.
Jaké bylo vánoční volno a čím jste se už letos zabýval?Valtteri Bottas (VB): „Vánoce proběhly výborně, byl jsem ve Finsku, prakticky celý jeden měsíc jsem strávil s rodinou, přáteli a mojí přítelkyní. Dost jsem trénoval, cítím se dobře, na sezonu jsem na sto procent připraven.“ Jak jste trénoval a kdy jste začal přípravu na novou sezonu? VB: „Po závodě v Brazílii jsem měl dvoutýdenní dovolenou, takže trénink a přípravu na novou sezonu jsem začal v polovině prosince. Tréninky byly různorodé, zahrnovaly běh, jízdu na kole a práci v posilovně. Kvůli novým pravidlům jsem musel shodit něco ze své váhy, takže tréninky byly jiné, než obvykle.“ Budou závody díky novým pravidlům zajímavější? VB: „Nejtěžší bude zvyknout si na novou pohonnou jednotku. Musíme pochopit, jak se na stylu jízdy odrazí skutečnost, že motor bude produkovat vysoký točivý moment. Pak se musíme zabývat ERS, jak se bude dobíjet a jak využít jeho energii. Musíme zjistit, jaké budou dosahované nejvyšší rychlosti vozů, protože změn bylo hodně. Myslím si, že to bude dobrá možnost dohnat některé týmy, bude to zajímavé. Nějakou představu dostaneme v průběhu prvních testů, ale ten skutečný proces učení se začne až v Melbourne.“ V tomto týdnu jste se vrátil na týmovou základnu. Čím se budete zabývat?VB: „Na základně budu celý týden. Nejdřív se budu zabývat sedačkou, ve voze FW36 bude úplně nová. Pak budou následovat střetnutí a konzultace s mnoha specialisty. Seznámím se s novým vozem a budu mluvit s mechaniky. Zřejmě budu pracovat na simulátoru, abych se připravil na testy a abych se trochu seznámil s novým vozem. Bude to zajímavé, získám představu o tom, jak se projevily změny v pravidlech.“ Co si myslíte o dvojitém bodování v posledním závodě sezony?VB: „Všichni jsme ve stejné situaci, jezdci o tom nerozhodli, ale musí s tím žít. Někdy to může být výhoda, někdy ne. Pro fanoušky to znamená vyšší pravděpodobnost toho, že se sezona rozhodne až v posledním závodě. To je dobře, nevidím v tom nic špatného.“Letos budete mít nového týmového kolegu. Jaký máte vztah s Felipem Massou?VB: „Máme výborný vztah. Felipe je skvělý člověk a výborný jezdec. Budem spolu pracovat pro tým, budeme hledat možnosti, jak dosáhnout progres. Kromě toho budeme závodit i mezi sebou, abychom dosahovali lepší výsledky, na spolupráci s Felipem se těším.“V loňské sezoně jste byl nováčkem. Co je nejdůležitější z toho, co jste se naučil? VB: „Vloni jsem absolvoval ve Formuli 1 svou první sezonu. Šampionát byl složitý, měli jsme problémy s vozem a zároveň jsem se musel všemu novému učit. Pochopil jsem, že se nesmím vzdávat, musím vždy bojovat a dělat vše, co je v mých silách i když mám problémy, nebo vůz není dostatečně rychlý.“ Jak se změnil Váš cíl v porovnání s minulou sezonou?VB: „V přípravě na sezonu nedošlo k větším změnám. Cíl zůstal stejný: Dělat vše, co je v mých silách spolu s týmem a dosahovat dobré výsledky. V této sezoně už budu mít za sebou zkušenosti a to vždy pomáhá.“
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.