Renault své soupeře ve Formuli 1 již dávno varoval, že příliš nízká povinná minimální hmotnost může v roce 2014 představovat problém - ti jej však ignorovali.
Povinná minimální hmotnost vozů F1 včetně pilota se příští rok zvyšuje ze 642 na 690 kg, to však nebude stačit na kompenzaci vyšší váhy nových V6 turbomotorů s pokročilým systémem pro rekuperaci energie (ERS). Příští rok na to doplatí především těžší jezdci.
Zástupce generálního ředitele společnosti Renault Sport F1 Rob White uvedl, že francouzský výrobce na to již dlouho předem upozorňoval, ostatní soupeři si však v té době byli jisti, že minimální hmotnost problém představovat nebude.
"Mám-li být upřímný, byli jsme celkem neodbytní v žádosti o to, aby byl vliv hmotnosti při změně pravidel brán plně v potaz," říká White pro Autosport.
"I když pevně věříme, že příští pohonné jednotky a vozy budou ve všech detailech pro hmotnost optimalizovány - stejně jako současné motory a vozy, tak naše předpovědi před nějakou dobou poukazovaly na to, že výzva v podobě hmotnosti je větší než ta, která je daná pravidly.
Doporučovali jsme o něco větší změnu v hmotnosti než tu, která byla během procesu přijata. Jenže jsme byli přehlasováni lidmi, kteří měli odlišný názor," odhaluje White.
Testování motoru F1 ve Viry (foto: Renault Sport F1)
Několik pilotů - včetně například Jensona Buttona, Nica Hülkenberga či Marka Webbera (více zde) - již šéfy v motorsportu vyzvalo k přehodnocení situace, aby vyšší piloti nebyli znevýhodněni a nebyli předčasně připraveni o šanci bojovat o vítězství. Deset 10 kg navíc představuje v F1 přibližně 3 desetiny sekundy na kolo.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.