Renault své soupeře ve Formuli 1 již dávno varoval, že příliš nízká povinná minimální hmotnost může v roce 2014 představovat problém - ti jej však ignorovali.
Povinná minimální hmotnost vozů F1 včetně pilota se příští rok zvyšuje ze 642 na 690 kg, to však nebude stačit na kompenzaci vyšší váhy nových V6 turbomotorů s pokročilým systémem pro rekuperaci energie (ERS). Příští rok na to doplatí především těžší jezdci.
Zástupce generálního ředitele společnosti Renault Sport F1 Rob White uvedl, že francouzský výrobce na to již dlouho předem upozorňoval, ostatní soupeři si však v té době byli jisti, že minimální hmotnost problém představovat nebude.
"Mám-li být upřímný, byli jsme celkem neodbytní v žádosti o to, aby byl vliv hmotnosti při změně pravidel brán plně v potaz," říká White pro Autosport.
"I když pevně věříme, že příští pohonné jednotky a vozy budou ve všech detailech pro hmotnost optimalizovány - stejně jako současné motory a vozy, tak naše předpovědi před nějakou dobou poukazovaly na to, že výzva v podobě hmotnosti je větší než ta, která je daná pravidly.
Doporučovali jsme o něco větší změnu v hmotnosti než tu, která byla během procesu přijata. Jenže jsme byli přehlasováni lidmi, kteří měli odlišný názor," odhaluje White.
Testování motoru F1 ve Viry (foto: Renault Sport F1)
Několik pilotů - včetně například Jensona Buttona, Nica Hülkenberga či Marka Webbera (více zde) - již šéfy v motorsportu vyzvalo k přehodnocení situace, aby vyšší piloti nebyli znevýhodněni a nebyli předčasně připraveni o šanci bojovat o vítězství. Deset 10 kg navíc představuje v F1 přibližně 3 desetiny sekundy na kolo.
Max Verstappen se dostal zpět do hry o vítězství a jeho dalším cílem je dohnat 69bodovou ztrátu, aby získal svůj pátý titul mistra světa jezdců.
Lewis Hamilton po náročném víkendu v Baku varoval, že zbytek sezóny 2025 bude pro Ferrari složitý. Sedminásobný mistr světa upozornil, že tým bude mít problémy udržet krok s nejrychlejšími soupeři.
Cesta Charlese Leclerca a Carlose Sainze zpět do Monaka po Velké ceně Ázerbájdžánu nabrala nečekaný směr. Let, který měl oba piloty Ferrari dopravit domů, byl z provozních důvodů odkloněn do Itálie, čímž se jejich návrat poněkud zkomplikoval.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.