SINGAPUR - Nejrychlejší čas úvodního tréninku před Velkou cenou Singapuru předvedl Lewis Hamilton s Mercedesem. Za ním se seřadily Red Bully a jeho týmový kolega Nico Rosberg.
První trénink začal při teplotě vzduchu 33 °C a trati 31 °C za západu slunce. Nenastoupil do něj žádný z rezervních pilotů, protože závodní jezdci potřebují strávit co nejvíce času na velmi náročné městské dráze o 23 zatáčkách. Pirelli přivezlo super-měkkou směs, která nejlépe funguje od 85 do 110 °C, a středně-tvrdou směs, jejíž pracovní rozmezí je dle výrobce o 5 °C vyšší.
Jako první ve 12:00 hod našeho času do ulic asijského velkoměsta vyrazil Chilton s Marussií následovaný Ricciardem a Maldonadem. Své vozy během úvodních osmi minut nainstalovali také všichni ostatní piloti.
Alonso během srovnával dvě verze předního křídla, na voze měl přitom namontovanou soustavu přístrojů (foto) pro měření proudění vzduchu. Kromě nového předního (foto) i zadního křídla (foto) a brzdových kanálků se na monopostu F138 objevil také nový difuzor (foto). Tento víkend se dle výsledku závodu Ferrari rozhodne, kolik zdrojů bude ještě věnovat letošnímu monopostu. Nebudou-li stačit, přesunou je k vozu pro příští sezónu.
Paddockem koluje senzační zpráva, že Fernando Alonso nemusí příští rok jezdit za Ferrari. McLaren se snaží využít pošramocených vztahů v Maranellu a přetáhnout jej zpět. Martin Whitmarsh v rozhovoru s televizí Sky přiznává zájem o služby Španěla, aktivně s jeho zástupci podle něj však nejednají.
Valtteri Bottas se vrací do boxů po instalačním kole (foto: Williams F1 Team)
Van der Garde po instalačním kole se svým Caterhamem CT03, pro který tým již nevyvíjí žádná vylepšení, hlásil: "Je to OK. Mám 100 % KERSu. Dráha je OK, není tak špinavá. Je důležité se s tímto vozem trať naučit co nejdříve."
Překvapivě vyšší úroveň přilnavosti na dráze s novým asfaltem potvrzuje i vítěz kvalifikace z minulé sezóny - Lewis Hamilton z Mercedesu: "Nový povrch dráhy je dvakrát přilnavější [než loni]."
Lotus hodlá v Koreji nasadit šasi s delším rozvorem, které otestoval Räikkönen už minule v Monze. Během včerejší tiskové konferenci uvedl, že důvodem jeho přestupu k Ferrari je to, že za své služby nedostal zaplaceno. Jak jsme se dozvěděli v zákulisí, nejedná se pouze o bonusy za mistrovské body (50 tis. Eur za jeden), ale ani základní plat (8 mil. Eur) od počátku roku. V Enstone zřejmě stále marně čekají na peníze od Infinity Racing.
První měřené kolo zajel Pérez s McLarenem - 1:53,245 min, v dalších pokusech se zlepšuje na 1:51,644 a na 1:50,863 min, přičemž na cílové rovince dosahuje 285 km/hod. Po 5 min ho překonává Maldonado s Williamsem - 1:49,827 min. Loni byl v prvním tréninku nejrychlejší Vettel s časem 1:50,566 min, to zde ovšem byla šikana Sling navíc.
Giedo van der Garde do Singapuru dorazil s novou přilbou (foto: Caterham F1 Team)
V polovině tréninku vystřídal na čele svého týmového kolegu o dvě desetiny rychlejší Bottas - 1:49,510 min, pár vteřin nato se začali prosazovat piloti špičkových stájí: Hamilton (1:49,181 min; 287 km/hod), Webber (1:48,865) a Rosberg (1:48,684 min; teplota přední i zadních pneu 111 °C), kteří odstartovali přetahovanou o nejrychlejší čas.
McLaren se snaží dosáhnout zlepšení, ale hrbolatost dráhy může narušit světlou výšku, se kterou jezdí, a tudíž i jejich výkonnost. "Musíme si dát pozor akorát na jízdní vlastnosti vozu, protože trať je velmi, velmi hrbolatá - a to je očividně naší slabinou v celé sezóně. Jen doufáme, že se nám podaří aerodynamicky umístit tak, aby nás udržel ve hře. Pokud se nám to podaří, pak věřím, že můžeme prožít poměrně slušný víkend," uvádí Button.
Na čele se po hodině usadil Hamilton (1:47,055 min, 288 km/hod) před Webberem (1:47,420 min; 286 km/hod), Vettel byl třetí (1:47,933 min; 287 km/hod). Jednadvacet vozů dělilo 6 sekund, bez času zůstával pouze Grosjean, jenž po svém instalačním kole setrvával v garáži kvůli výměně hřebene řízení.
V závěru se piloti tradičně soustředili na jízdy s větším množstvím paliva, nejrychlejší časy proto uz překonány nebyly. Ve velmi dobré formě zatím v Singapuru vypadají být Red Bully a Mercedesy, Lotusy a Ferrari mírně zaostávají. Zajímavé to může být s pneumatikami, protože středně-tvrdá směs během delších jízd rychle odcházela.
Počty ujetých kol
Přehled nejvyšších rychlostí: 1. Sutil - 290,5 km/hod; 2. Hamilton - 288,9; 3. Rosberg - 288,7; 4. Pérez - 288,6; 5. Di Resta - 288,1; 6. Vettel - 287,9; 7. Bottas - 287,4; 8. Button - 287,1... 19. Räikkönen - 282,5; 20. Van der Garde - 282,1; 21. Chilton - 280,3; 22. Bianchi - 279,9.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Přehled nejlepších časů v sektorech (červeně) a skutečných časů na kolo (modře)
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.