Ferrari odhaluje detaily o svém soukromém testu v Barceloně mezi Velkou cenou Španělska a Velkou cenu Bahrajnu. Jezdilo na pneumatikách Pirelli stejně jako Mercedes, ovšem se starým vozem.
Klíčovým rozdílem mezi testem Mercedesu a Ferrari je stáří auta: zatímco stáj z Maranella použila vůz z roku 2011 - Ferrari 150° Italia, německý tým jezdil s aktuálním vozem Mercedes F1 W04, navíc se závodními piloty Lewisem Hamiltonem a Nicem Rosbergem.
Proto podle Scuderie není pochyb o tom, že Mercedes porušil sportovní pravidla. Závodní tým z Maranella test neorganizoval přímo, akce zajišťovalo Corse Clienti, což je její společnost, která se stará o F1 vozy vlastněné bohatými klienty.
"Po většinu roku existuje možnost provádět tyto tzv. 1000km testy, které Pirelli dělá pro svůj vývoj pneumatik. Ferrari bylo vždy zcela jasné, že pro ně nemůže použít vůz z roku 2013. Pokud jde o jízdy se starým vozem, je tato záležitost celkem nepodstatná, protože to je zcela v souladu s pravidly," uvádí pro Speed.com mluvčí Ferrari.
"To je něco, co jsme nikdy nepopírali - bylo to velmi transparentní. Všechny týmy mají tuto možnost. O pneumatikách a specifikaci testu ví Pirelli, ne my," dodává zástupce týmu, který při testu v Barceloně údajně ujel také jen polovinu vzdálenosti Mercedesu.
S tím souvisí další problém - netransparentnost testu ze strany Pirelli. Některé týmy tvrdí, že o této možnosti nevěděli a nabídku k takovém testování nedostali - více v článku: "Soupeři Mercedesu od Pirelli nabídku k soukromému testování nedostali."
Italský výrobce před testem s Mercedesem a Ferrari k vývoji pneumatik používal tři roky starý Renault R30 stáje Lotus. Týmům však zaručilo, že z toho Lotus nebude nikterak těžit, a výsledky testů týmům zasílalo. K tomu však po testech s Ferrari a Mercedesem nepřistoupilo.
Celou záležitost nyní prošetřuje FIA, která dala najevo, že s takovými testy není spokojena. Pokud bude postoupena jejímu Mezinárodnímu tribunálu, výsledek se dozvíme zřejmě až někdy v červenci.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.