Poslední předsezónní testování je za námi, za necelé tři týdny už půjde do tuhého - kvalifikace v Melbourne naplno odhalí formu jednotlivých týmů. Pojďme si krátce shrnout uplynulé čtyři dny, kdy se týmy sjely do Katalánska.
Ve čtvrtek a v pátek stájím počasí moc nepřálo, po oba dva dny pršelo. Přesto se v určitých fázích dne objevila suchá stopa a dráha za silnějšího větru oschla. Mohly si tak vyzkoušet mokré a přechodné pneumatiky, jejich výdrž a optimální bod kdy mezi nimi přezouvat.
V sobotu a v neděli již bylo sucho a většina z nich nasadila aerodynamické balíky pro první velkou cenu v Austrálii. Na voze se objevila celá řada novinek, například štíhlejší bočnice a nová podlaha Mercedesu, nové bočnice a výfuky Ferrari, nové výfuky s tunelem pod bočnicemi u Williamsu, nová křídla, pasivní zařízení pro snížení přítlaku u Lotusu, Mercedesu, Red Bullu a Sauberu - přičemž nejlépe zvládnuté se zdály být u posledních dvou jmenovaných.
S nejrychlejším časem se v sobotu i v neděli překvapivě vytáhl Mercedes - Nico Rosberg dnes zajel kolo za 1:20,130 min - což je o 2,182 s rychlejší čas než během testů před rokem a o 1,577 s rychlejší než nejrychlejší kolo Hamiltona v loňské kvalifikaci (z níž byl později kvůli nedostatku paliva pro kontrolní vzorek vyloučen). Bylo cítit, jak u Mercedesu roste sebevědomí a optimismus, najednou podle nich budou moci vyhrávat závody.
Rosberg podobně jako včera Hamilton zajel nejrychlejší kolo na měkkých pneumatikách Pirelli, na rozdíl od svého kolegy se tak stalo při jediném kole, Lewis při stintu čítajícím pět kol s vyšším množstvím paliva.
Druhý nejrychlejší čas si připsalo Ferrari - Fernando Alonso na Rosberga ztratil 0,364 s, což znamená, že byl rychlejší než včera Hamilton. Ferrari vypadalo na kratších i delších vzdálenostech velmi dobře. I když podle Stefana Domenicaliho zřejmě nebudou v Melbourne diktovat tempo oni, patří mezi špičku. Rozhodně vypadají lépe než před rokem.
O víkendu nasazovali spoustu nových dílů na zádi - podlahu, výfuky, bočnice či difuzor - a všechny je pečlivě skrývali. Po příjezdu vozu do boxů jej hned obehnaly posuvnými panely. V testech na rozdíl od závodu týmy mohou vozy před diváky ukrývat.
Přehled použitých směsí u nejrychlejších tří časů každý den (vždy se jednalo o čerstvou směs):- čtvrtek: 1. Webber - měkká, 2. Hamilton a 3. Vergne - středně-tvrdá- pátek: 1. Grosjean - měkká, 2. Button - středně-tvrdá, 3. Maldonado - měkká- sobota: 1. Hamilton - měkká, 2. Massa - super-měkká, 3. Sutil - měkká- neděle: 1. Rosberg, 2. Alonso i 3. Button - všichni na měkké sadě
Přehled nejrychlejších časů a počtu kol ujetých během posledních čtyř dnů v Barceloně
Obecně se zdá, že jsou si týmy na špici velmi vyrovnané a o vítězství kromě Scuderie, McLarenu a Red Bullu budou mít i Lotus a Mercedes. Ze zbytku pole vypadal nejlépe Williams, který chce s oběma vozy pravidelně bojovat.
Lotus na rozdíl od minulého roku dokáže rychle zahřát pneumatiky, ale podobně jako McLaren ztrácí při delších jízdách. V kvalifikaci by mohl vypadat dobře, trápily ho však i četné technické problémy - byť ty Räikkönenovi žádné starosti nedělají, jak uvedl dnes po skončení testů.
Red Bull dnes žádné trumfy nevytáhnul a neodhodlal se ke kvalifikačním jízdám. Soupeřům tak neposkytl referenci o své výkonnosti na jedno kolo. Odpoledne nastala chvilka vzrušení, když úřadující mistr světa vyrazil na super-měkkých gumách - skončilo to však u aerodynamického testu jízdou konstantní rychlostí.
Protože neznáme množství paliva, s nímž týmy jezdily, netroufáme si přesně odhadnout, jaké bude pořadí v Melbourne. Ferrari předpovídá nějaká překvapení, uvidíme za dva týdny, kdy se konečně začne naostro za stejných podmínek.
Týmy
Nejvíce kilometrů během druhých testů v Barceloně ujel Mercedes (2239), druhé Ferrari jich zvládlo o 247 méně - celkem 1992,34. Třetí nejdelší vzdálenost si připsal McLaren (1838,7 km), čtvrtou Sauber (1806,14 km).
Nejhůře si z pohledu počtu ujetých kilometrů vedli Red Bull (1461,67 km), který nestihl absolvovat celý svůj testovací program, dále Williams (1387,19 km) a vůbec nejméně dat si odváží Lotus (1173 km).
Počty ujetých kilometrů dle týmů
Dodavatelé motorů
Z pohledu dodavatelů motorů urazily nejdelší vzdálenost Renaulty, s nimiž jezdí Caterham, Lotus, Red Bull a Williams - celkem 5758 km. Při druhých testech v Barceloně předčil Mercedes (5660 km), k jehož zákazníkům patří i Force India a McLaren, svého konkurenta z Maranella (5311 km), který pohání i vozy Toro Rosso a Sauber. Nejméně dat si odváží opět Cosworth, což je pochopitelné vzhledem k jedinému odběrateli (Marussia).
Počty ujetých kilometrů dle výrobců motorů
Pneumatiky
Jednotlivé směsi hladkých pneumatik od sebe opět dělilo zhruba půl sekundy na kolo, čímž se potvrdily výsledky z předchozího testu na stejném místě. V Austrálii by ale rozdíly podle Pirelli měly být ještě větší.
Teploty byly poměrně nízké, když vzduch nepřesáhl 18 °C (10 °C během první dvou dnů). I když počasí nebylo vždy nejpříhodnější, byla alespoň otestována všestrannost balíku auto-pneumatiky. Nejen, že vozy mohly jezdit v široké škále podmínek, ale Barcelona navíc prověří každé technické hledisko vozu díky rozvržení okruhu, jenž obsahuje všechny typy zatáček.
Pirelli do Barcelony tentokrát přivezlo 451 sad (tj. 1804 pneumatik), z toho:- 35 sad super-měkkých- 119 sad měkkých- 123 sad středně-tvrdých- 112 sad tvrdých- 38 sad přechodných- 24 sad pneumatik do deště
Týmy z toho využily- 22 sad super-měkkých- 104 sad měkkých- 119 sad středně-tvrdých- 63 sad tvrdých- 34 sad přechodných- 21 sad pneumatik do deště
Nejnižší teplota vzduchu/dráhy: 6 °C (4. den)/8 °C (první tři dny)Nejvyšší teplota vzduchu/dráhy: 18 °C (3. a 4. den)/26 °C (4. den)
Bohatou fotogalerii z druhého testování v Barceloně včetně možnosti filtrování najdete zde.
Souhrn za všechny tři předsezónní testy
Během tří předsezónních testů ujel nejvíce kilometrů Esteban Gutiérrez - 2768,381. Nováčkovi se Sauberu se zkušenosti s vozem Formule 1 před závodním debutem v Melbourne budou hodit. Další dvě místa patří pilotům Mercedesu v pořadí Nico Rosberg - Lewis Hamilton, oba dělí 55 km.
Nejhůře jsou na tom testovací piloti, kteří dostali šanci pouze jeden den - jako například James Rossiter (270 km), Pedro de la Rosa (226 km) či Davide Valsecchi (74 km).
Ze závodních jezdců jsou na tom nejhůře Adrian Sutil (1159 km) a Jules Bianchi (1165 km), kteří byli oznámeni až minulý týden. Mladý Francouz přitom dva testy absolvoval s Force Indií, ten závěrečný s Marusií. Ze závodníků, kteří se zapojili do všech tří testů, ujeli nejkratší vzdálenost Kimi Räikkönen (1182 km) a Daniel Ricciardo (2051 km).
Celkově ujel nejvíce kilometrů ve všech třech předsezónních testech (Jerez a dvakrát Barcelona) švýcarský Sauber (5307 km), solidní porci zvládl také Mercedes (5224 km), Ferrari (4913 km), McLaren (4629 km) a Red Bull (4608 km).
Nejkratší vzdálenosti jsme zaznamenali u Force Indie (4481 km), Marussie (3669 km) a Lotusu (3527 km). Tým s vysokými ambicemi, který chce skončit v elitní trojce, musí zapracovat na spolehlivosti.
Vzdálonosti ujeté ve všech třech testech podle týmů
Vzdálenosti ujete ve všech třech testech dle výrobců motorů
Počty dovezených (vlevo) a skutečně využitých sad pneumatik Pirelli ve všech třech testech
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.