Ohledně změn mapování motorů byl poměrně velký rozruch už loni. FIA situaci vyřešila tak, že pro ně stanovila referenční software. Jednotliví výrobci motorů měli různé názory na to, jestli by měly být jednotlivé hodnoty mapování stanoveny i pro rok 2013.
Vzpomínáte si ještě na GP Německa? Tehdy se hodně mluvilo o startu vozů Red Bullu, protože komisaři FIA našli v jejich motorech software, který jim přišel podezřelý. I při plném plynu šlo až 35% točivého momentu do ztracena.
V principu nešlo o nic jiného než o určitý druh kontroly trakce. Díky opožděné reakci pak byly produkovány výfukové plyny, které pomáhaly aerodynamice, i v době, když už jezdec nestál na plynu. Samozřejmě ne v takové velikosti jako v roce 2011, ale v menší míře.
Red Bull tehdy našel skulinku v pravidlech. Omezení týkající se doby zážehu a vstřiku benzinu platily pro všechny a to nejen při plném plynu. Inženýr Renaultu, Remi Taffin, do dnešního dne nerozumí tomu, proč ohledně toho byl takový problém. "Všechno to bylo nafouknuté. Drželi jsme se pravidel a dodnes nerozumíme tomu, proč se to najednou stalo nelegálním."
Nicméně lidé od FIA byli názoru, že Red Bull a Renault díky tomuto programu překročily pravidla, protože systém neodpovídal duchu pravidel. Proto došlo 24. srpna 2012 ke změně technických pravidel, článku 19 - kreativní přizpůsobování mapování motorů bylo zakázáno.
Od 6000 ot/min do plného plynu se nesmí odchýli úhel zážehu více než 2,5% a křivka točivého momentu více než 2 % od referenčního softwaru. Pro toto porovnání musely výrobci motorů dodat mapu motoru, kterou použily v jednom z prvních čtyřech závodů sezony 2012.
Bylo ovšem nejasné, jaké měříto se bude používat v roce 2013. Zůstane referenční software stejný, nebo budou moci týmy od začátku sezony použít nové mapování? Pak by totiž Red Bull teoreticky mohl znovu použít mapu z Hockenheimu. Jednotlivé výpovědi se lišily.
Šéf Ferrari přes motory, Luca Marmorini, k tomu řekl: "Vše zůstává při starém. Platí nařízení z roku 2012. Proto se na využití výfukových plynů v aerodynamice nic nemění." Naproti tomu byl jeho kolega od Renaultu, Remi Taffin, jiného názoru: "Pro nás se začíná opět od začátku. V Melbourne použijeme novou referenční mapu. Ta direktiva platila výlučně pro loňský rok."
A co na celou věc FIA? Platí článek 19 technických pravidel roku z 2012. Renault tak bude muset změnit názor. Francouzi se ale v podvečer třetího dne testů v Barceloně zašli za komisaři FIA na celou situaci radši opat osobně.
S odpovědí ale spokojeni nebyli. Má se totiž za to, že Renault už testoval novou mapu motorů, která by optimalizovala efekt výfukových plynů na aerodynamiku. Teď jí mohou vyhodit.
Šéf Mercedesu, Ross Brawn, situaci u Renaultu (tedy i Lotusu a Red Bullu) chápe: "Jejich vypouštění výfukových plynů bylo pravděpodobně dále vyvíjeno s tím, že budou mít více svobody ohledně zážehu. Jejich vypouštění výfukových plynů je v oblasti motorů kritické, protože menší foukání přispívá také k menšímu tlaku, což znamená, že nemohou tolik využívat tvaru jejich vozů ve stylu lahve."
"Nicméně Red Bull i Lotus tvar láhve od začátku až po koncovky neuvyžily tak silně, proto má tato výfuková varianta v nájezdu do zatáček nevýhodu oproti řešení, které vymyslel McLaren a které teď všichni až na Red Bull a Lotus používají. Je ale také možné, že ten problémy vykompenzovaly nějakým chytrým řešením motoru."
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.