Ohledně změn mapování motorů byl poměrně velký rozruch už loni. FIA situaci vyřešila tak, že pro ně stanovila referenční software. Jednotliví výrobci motorů měli různé názory na to, jestli by měly být jednotlivé hodnoty mapování stanoveny i pro rok 2013.
Vzpomínáte si ještě na GP Německa? Tehdy se hodně mluvilo o startu vozů Red Bullu, protože komisaři FIA našli v jejich motorech software, který jim přišel podezřelý. I při plném plynu šlo až 35% točivého momentu do ztracena.
V principu nešlo o nic jiného než o určitý druh kontroly trakce. Díky opožděné reakci pak byly produkovány výfukové plyny, které pomáhaly aerodynamice, i v době, když už jezdec nestál na plynu. Samozřejmě ne v takové velikosti jako v roce 2011, ale v menší míře.
Red Bull tehdy našel skulinku v pravidlech. Omezení týkající se doby zážehu a vstřiku benzinu platily pro všechny a to nejen při plném plynu. Inženýr Renaultu, Remi Taffin, do dnešního dne nerozumí tomu, proč ohledně toho byl takový problém. "Všechno to bylo nafouknuté. Drželi jsme se pravidel a dodnes nerozumíme tomu, proč se to najednou stalo nelegálním."
Nicméně lidé od FIA byli názoru, že Red Bull a Renault díky tomuto programu překročily pravidla, protože systém neodpovídal duchu pravidel. Proto došlo 24. srpna 2012 ke změně technických pravidel, článku 19 - kreativní přizpůsobování mapování motorů bylo zakázáno.
Od 6000 ot/min do plného plynu se nesmí odchýli úhel zážehu více než 2,5% a křivka točivého momentu více než 2 % od referenčního softwaru. Pro toto porovnání musely výrobci motorů dodat mapu motoru, kterou použily v jednom z prvních čtyřech závodů sezony 2012.
Bylo ovšem nejasné, jaké měříto se bude používat v roce 2013. Zůstane referenční software stejný, nebo budou moci týmy od začátku sezony použít nové mapování? Pak by totiž Red Bull teoreticky mohl znovu použít mapu z Hockenheimu. Jednotlivé výpovědi se lišily.
Šéf Ferrari přes motory, Luca Marmorini, k tomu řekl: "Vše zůstává při starém. Platí nařízení z roku 2012. Proto se na využití výfukových plynů v aerodynamice nic nemění." Naproti tomu byl jeho kolega od Renaultu, Remi Taffin, jiného názoru: "Pro nás se začíná opět od začátku. V Melbourne použijeme novou referenční mapu. Ta direktiva platila výlučně pro loňský rok."
A co na celou věc FIA? Platí článek 19 technických pravidel roku z 2012. Renault tak bude muset změnit názor. Francouzi se ale v podvečer třetího dne testů v Barceloně zašli za komisaři FIA na celou situaci radši opat osobně.
S odpovědí ale spokojeni nebyli. Má se totiž za to, že Renault už testoval novou mapu motorů, která by optimalizovala efekt výfukových plynů na aerodynamiku. Teď jí mohou vyhodit.
Šéf Mercedesu, Ross Brawn, situaci u Renaultu (tedy i Lotusu a Red Bullu) chápe: "Jejich vypouštění výfukových plynů bylo pravděpodobně dále vyvíjeno s tím, že budou mít více svobody ohledně zážehu. Jejich vypouštění výfukových plynů je v oblasti motorů kritické, protože menší foukání přispívá také k menšímu tlaku, což znamená, že nemohou tolik využívat tvaru jejich vozů ve stylu lahve."
"Nicméně Red Bull i Lotus tvar láhve od začátku až po koncovky neuvyžily tak silně, proto má tato výfuková varianta v nájezdu do zatáček nevýhodu oproti řešení, které vymyslel McLaren a které teď všichni až na Red Bull a Lotus používají. Je ale také možné, že ten problémy vykompenzovaly nějakým chytrým řešením motoru."
Max Verstappen se dostal zpět do hry o vítězství a jeho dalším cílem je dohnat 69bodovou ztrátu, aby získal svůj pátý titul mistra světa jezdců.
Lewis Hamilton po náročném víkendu v Baku varoval, že zbytek sezóny 2025 bude pro Ferrari složitý. Sedminásobný mistr světa upozornil, že tým bude mít problémy udržet krok s nejrychlejšími soupeři.
Cesta Charlese Leclerca a Carlose Sainze zpět do Monaka po Velké ceně Ázerbájdžánu nabrala nečekaný směr. Let, který měl oba piloty Ferrari dopravit domů, byl z provozních důvodů odkloněn do Itálie, čímž se jejich návrat poněkud zkomplikoval.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.