Ohledně změn mapování motorů byl poměrně velký rozruch už loni. FIA situaci vyřešila tak, že pro ně stanovila referenční software. Jednotliví výrobci motorů měli různé názory na to, jestli by měly být jednotlivé hodnoty mapování stanoveny i pro rok 2013.
Vzpomínáte si ještě na GP Německa? Tehdy se hodně mluvilo o startu vozů Red Bullu, protože komisaři FIA našli v jejich motorech software, který jim přišel podezřelý. I při plném plynu šlo až 35% točivého momentu do ztracena.
V principu nešlo o nic jiného než o určitý druh kontroly trakce. Díky opožděné reakci pak byly produkovány výfukové plyny, které pomáhaly aerodynamice, i v době, když už jezdec nestál na plynu. Samozřejmě ne v takové velikosti jako v roce 2011, ale v menší míře.
Red Bull tehdy našel skulinku v pravidlech. Omezení týkající se doby zážehu a vstřiku benzinu platily pro všechny a to nejen při plném plynu. Inženýr Renaultu, Remi Taffin, do dnešního dne nerozumí tomu, proč ohledně toho byl takový problém. "Všechno to bylo nafouknuté. Drželi jsme se pravidel a dodnes nerozumíme tomu, proč se to najednou stalo nelegálním."
Nicméně lidé od FIA byli názoru, že Red Bull a Renault díky tomuto programu překročily pravidla, protože systém neodpovídal duchu pravidel. Proto došlo 24. srpna 2012 ke změně technických pravidel, článku 19 - kreativní přizpůsobování mapování motorů bylo zakázáno.
Od 6000 ot/min do plného plynu se nesmí odchýli úhel zážehu více než 2,5% a křivka točivého momentu více než 2 % od referenčního softwaru. Pro toto porovnání musely výrobci motorů dodat mapu motoru, kterou použily v jednom z prvních čtyřech závodů sezony 2012.
Bylo ovšem nejasné, jaké měříto se bude používat v roce 2013. Zůstane referenční software stejný, nebo budou moci týmy od začátku sezony použít nové mapování? Pak by totiž Red Bull teoreticky mohl znovu použít mapu z Hockenheimu. Jednotlivé výpovědi se lišily.
Šéf Ferrari přes motory, Luca Marmorini, k tomu řekl: "Vše zůstává při starém. Platí nařízení z roku 2012. Proto se na využití výfukových plynů v aerodynamice nic nemění." Naproti tomu byl jeho kolega od Renaultu, Remi Taffin, jiného názoru: "Pro nás se začíná opět od začátku. V Melbourne použijeme novou referenční mapu. Ta direktiva platila výlučně pro loňský rok."
A co na celou věc FIA? Platí článek 19 technických pravidel roku z 2012. Renault tak bude muset změnit názor. Francouzi se ale v podvečer třetího dne testů v Barceloně zašli za komisaři FIA na celou situaci radši opat osobně.
S odpovědí ale spokojeni nebyli. Má se totiž za to, že Renault už testoval novou mapu motorů, která by optimalizovala efekt výfukových plynů na aerodynamiku. Teď jí mohou vyhodit.
Šéf Mercedesu, Ross Brawn, situaci u Renaultu (tedy i Lotusu a Red Bullu) chápe: "Jejich vypouštění výfukových plynů bylo pravděpodobně dále vyvíjeno s tím, že budou mít více svobody ohledně zážehu. Jejich vypouštění výfukových plynů je v oblasti motorů kritické, protože menší foukání přispívá také k menšímu tlaku, což znamená, že nemohou tolik využívat tvaru jejich vozů ve stylu lahve."
"Nicméně Red Bull i Lotus tvar láhve od začátku až po koncovky neuvyžily tak silně, proto má tato výfuková varianta v nájezdu do zatáček nevýhodu oproti řešení, které vymyslel McLaren a které teď všichni až na Red Bull a Lotus používají. Je ale také možné, že ten problémy vykompenzovaly nějakým chytrým řešením motoru."
Max Verstappen vysvětlil, proč na Nürburgringu testoval Ferrari GT3 pod přezdívkou „Franz Hermann“ a že překonání traťového rekordu nebylo jeho cílem. Šlo mu hlavně o zážitek a vyzkoušení vozu na legendární trati.
Lewis Hamilton čelí po přestupu z Mercedesu do Ferrari náročným výzvám jak technickým, tak psychologickým. Změna týmu, která měla znamenat novou kapitolu, se ukázala být mnohem složitější, než se očekávalo.
FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Charles Leclerc kvůli zdravotním potížím vynechá media day před Velkou cenou Emilia Romagna v Imole, ale Ferrari očekává jeho návrat do vozu v pátek. Tým zároveň přiveze první technické upgrady a doufá v lepší výsledky.
Lewis Hamilton je bezesporu jednou z nejvlivnějších osobností ve světě Formule 1, což potvrzuje i jeho nejnovější lukrativní smlouva s velkým sponzorem. Tento obchod ukazuje, jak silná a ceněná je jeho jméno nejen na trati, ale i mimo ni.
Franco Colapinto nastupuje do formule 1 uprostřed sezony a má pět závodů, včetně víkendové GP v Imole, aby si u týmu Alpine vybojoval trvalé místo. I přes smíšené výsledky v roce 2024 musí podat maximální výkon, jinak mu hrozí návrat na lavičku náhradníků.
McLaren patří mezi týmy, které na nadcházející Velkou cenu Emilia Romagna v Imole plánují představit výrazné technické vylepšení svých vozů. Tyto upgrady by měly pomoci týmu udržet tempo v aktuálně vyrovnaném poli a posílit jejich šance v pokračující sezoně.
Frederic Vasseur varuje, že plánované zpřísnění pravidel ohledně takzvaných flexibilních křídel může zásadně ovlivnit pořadí na čele F1. Podle šéfa Ferrari jde o citlivou oblast, kde někteří soupeři balancují na hraně legality, a změna by mohla odhalit dosud skryté rozdíly.
Ford zůstává pevně oddaný Formuli 1 i partnerství s Red Bullem, a to i v případě, že Max Verstappen po roce 2025 tým opustí. Podle šéfa Ford Performance Marka Rushbrooka je jejich spolupráce strategickým krokem s dlouhodobou vizí, nezávislým na jednotlivých jezdcích.
Lewis Hamilton se po těžkém adaptačním období ve Ferrari postupně zlepšuje a zkracuje rozdíl vůči Charlesi Leclercovi. Jeho cílem ale není jen porazit týmového kolegu, ale vyhrávat závody. Tifosi ho nadále podporují.
Adrian Newey přirovnal pravidla pro sezonu 2026 k technické revoluci z roku 2022. Podle něj nabízejí víc prostoru pro inovace, než se původně zdálo.
Charles Leclerc je spokojený se směrem nastavení SF-25, který odpovídá jeho stylu, ale stále hledá úpravy pro lepší zvládnutí chování letošního monopostu.