Ve čtvrtek v Jerezu udávalo tempo Ferrari. Felipe Massa byl téměř o devět desetin rychlejší než druhý Nico Rosberg, který ujel neuvěřitelných 148 kol.
Poprvé se dnes představili také mistři světa Kimi Räikkönen a Sebastian Vettel. Ve Španělsku se hodně mluvilo o smůle Mercedesu, který za dva dny nebyl schopen ujet více než 30 kol - dnes si však Nico Rosberg dokonale spravil chuť, když s novým monopostem F1 W04 absolvoval 148 okruhů, což odpovídá vzdálenosti přes 655 km (více než dvě velké ceny).
Finální výsledky třetího dnes testů v Jerezu
Celkový přehled po čtvrtku
Jak den probíhal:
17:00 Provoz již obnoven nebude, v Jerezu čtvrteční testování končí.
16:56 Hranici sta kol už překročil i Vettel, připojil se tak k Rosbergovi s Guttiérezem. Zároveň zavlály červené vlajky, na trati stojí Button. Pilot si pozorně prohlíží levé zadní kolo. Vůz jinak vypadá v pořádku.
16:55 Pod článkem přibyly dnešní fotky Ferrari.
16:51 Max Chilton se pomalu, ale jistě neustále zlepšuje. Jeho čas má nyní hodnotu 1:21,269 min.
16:49 Massa opouští garáž, jeho Ferrari ale zní velice divně, jako by měl jeho motor méně válců. Po jednom kole zase zajíždí zpět do boxů.
16:45 Čtvrt hodiny do konce dnešního testování a na trati jsou Vettel, Button, Pic a Chilton.
16:40 Max Chilton se posouvá na deváté místo s časem 1:21,454 min.
16:32 Lotus dnes jezdí s upravenými výfuky: tvar je stejný, ale kvůli teplotním problémům přibylo kovové lemování kolem nich. Vůz E21 má hezky oble tvarovaný nosník přední části podlahy (splitter) z uhlíkových vláken.
16:27 Nico Rosberg pokořil hranici 140 ujetých kol.
Nové přední křídlo Mercedesu (foto: Auto Motor und Sport)
16:23 Mercedes dnes nasadil nové pětiprvkové přední křídlo, jak jsme vás informovali ráno. Neobvyklé je, že je takto komplikované po celé délce až k centrální neutrální zóně definované pravidly. Čím více prvků, tím lepší chování v zatáčkách, protože nedochází k oddělení proudění a tudíž ztrátě přítlaku. Na druhou stranu může být nevýhodou menší přítlak, proto většina týmů volí méně prvků v prostoru mezi pneumatikami. Z pohledu designu se ale jedná o krok kupředu - Mercedes tím získá nejen konzistentnější přítlak a sníží nedotáčivost uprostřed zatáček, ale celkově může získat i přítlak.
16:11 Do konce dnešního dne zbývá zhruba 45 minut, na čele stále Felipe Massa. Jediným jezdcem, který na něj neztrácí více než sekundu je Nico Rosberg, který současně zajel nejvíce kol.
15:59 Jean-Eric Vergne postupuje na páté místo. Osobní maximum zajel ve všech třech sektorech, což stačilo na čas 1:19,247 min.
15:58 Problémy s výfukem znamenají pro dnešek konečnou stanici pro Force Indii. Podle týmu už je další výjezd nepravděpodobný.
15:51 Na trati se nyní pohybuje pouze Sebastian Vettel s vozem RB9.
15:46 Valtteri Bottas se zlepšuje na čas 1:21,575 min., ale i nadále zůstává na devátém místě.
15:38 Charles Pic se ještě více zlepšuje na 1:22,760 min.
15:27 Svůj osobní rekord zajel Sebastian Vettel, čas 1:19,052 min. ho posouvá na třetí místo.
15:24 Už 115. kolo má za sebou Nico Rosberg, dnes toho najezdil zatím nejvíce ze všech pilotů.
15:16 McLaren nezahálí na trati ani na simulátoru, virtuálním jízdám na trati v Jerezu se dnes věnuje testovací jezdec Oliver Turvey.
15:15 Charles Pic se zlepšil o téměř tři sekundy a skáče tak na desáté místo s časem 1:22,801 min.
15:14 Esteban Guttiérez je zatím s vozem Sauber C32 spokojený, jak tým uvedl na Twitteru. Tým se nyní věnuje brzdovému systému a chlazení.
15:05 Vzhledem k poloze odstaveného vozu to netrvalo dlouho a opět pokračujeme.
15:01 Červená vlajka, na konci boxové uličky stojí vůz Toro Rosso.
14:59 Týmy se začínají soustředit na delší jízdy. Rosberg je opět na dráze, 105. kolo = 465 km dnes.
14:45 Zabírá Räikkönen - 1:19,200 min.
Williams zkouší dvě různé verze nosu (foto: Auto Motor und Sport)
14:35 Neúnavný Rosberg zahajuje 95. okruh, přidává se Vettel.
14:30 Marussia měla dnes kvůli problémům s elektronikou ve voze mírně narušený program. Odpoledne Chiltona čeká závodní vzdálenost, poté se bude soustředit na práci na výkonnosti.
14:25 Rosberg předvádí druhý nejrychlejší čas dne - 1:18,766 min.
14:16 Di Resta ve druhém kole 1:23,729, desátá příčka.
14:11 Williams bude odpoledne pracovat na aerodynamice a pneumatikách.
14:10 Startuje Force India. Di Resta vystřídal Rossitera a naposledy vyráží vstříc dalším okruhům. Zítra jej nahradí testovací pilot Bianchi. Indický tým svého druhého závodního pilota stále neoznámil.
14:00 Stále ticho po pěšině. Mechanici usilovně pracují v garážích.
13:43 Marussia vysvětluje: "Max Chilton má na kontě 38 kol, má 10. čas. Všichni ale absolvují odlišné programy."
13:41 Räikkönen v boxech, v Jerezu se rozhostilo obědové ticho.
13:35 Rosberg slyší na včerejší Hamiltonovo volání po 120 kolech, dnes už jich má za sebou 86. O 14 více než druhý Gutiérrez.
Pohled do útrob bočnic Sauberu C32 - využitý každý centimetr prosotru (foto: Auto Motor und Sport)
13:20 Rossiter s Chiltonem jezdí s velkým množstvím paliva. Rychlejší kola se daří Rosbergovi: 1:19,053 - 1:44,489 na vychladnutí pneu - 1:20,622 - 1:20,988 min.
13:06 Vettel má trať pro sebe, zajíždí velmi konzistentní časy kolem 1:21,5 min.
12:58 Další pokroky Lotusu po 10min přestávce - 1:19,539 min, čtvrté místo. Rossiter s Force Indií - 1:19,303 min. Kimi jezdí bez postranních křidélek nad bočnicemi.
12:56 Desetinku našel Button - 1:19,603 min.
12:42 Bottas má na kontě 58 kol (257 km) a jde na oběd. Během testování v Jerezu není stanovena žádná oficiální polední přestávka.
Dobře patrný otvor v nosu Sauberu, řešení letos okopírova Red Bull (foto: Sauber Motorsport AG)
12:36 Na dráze Mercedes se Sauberem. Vettel ujel jedno měřené kolo a zase zmizel. Podle Red Bullu nebude v letošní sezóně dominovat žádný vůz, očekávají vyrovnanou sezónu se šťastným koncem - dalším titulem v řadě.
12:26 Kimi konečně promluvil - 1:22,514 a 1:22,014 min.
12:19 Massa pokračuje v intezivní práci dle plánu, jeho kolega Alonso mezitím dře na kole - dnes už zvládl ujet 88 km (foto). Felipe jich má na kontě s formulí o 42,3 více.
12:08 O necelou setinu se zlepšil Bottas - 1:21,610 min, Vettel - 1:19,676.
12:06 Lotus uklidńuje fanoušky: žádný větší problém, pouze drobné úpravy pro Kimiho, aby se v novém voze dobře cítil.
12:00 Zrychluje i Rossiter, který ráno přejel jednoho z mechaniků a způsobil tak drobné zdržení programu - 1:20,068 min.
11:56 Gutiérrez v osobním maximu - 1:19,995 min.
11:52 Polepšili si i Button (1:19,788) a Vergne (1:19,707), nyní krouží pouze Sauber.
11:47 Pneumatiky Massovi rychle odcházejí - 1:18,374 a 1:9,598 min.
11:45 Teplota dráhy vystoupala na 22 °C.
11:41 Ferrari na měkké sadě pneumatik Pirelli čaruje - 1:17,879 min. Nejrychlejší čas týdne. Loni byl nejrychlejší Rosberg (s dva roky starým Mercedesem MGP W02) - 1:17,613 min.
11:36 Zelený monopost uklizen, pokračujeme.
11:31 Catarham vysvětluje: "Technické problémy zastavili na dráze Charlese Pica. V pořádku je Charles i auto, takže jej dostaneme zpět [do boxů] a řádně zkotnrolujeme."
Charles Pic před svou dnešní třetí jízdou (foto: Team Caterham F1)
11:25 Červené vlajky, Caterham zastavil na před druhou zatáčkou.
11:16 Do análů se konečně zapisuje i McLaren - napoprvé za 1:19,834 min.
11:14 Mercedes dnes už ujel 34 kol, což je více než za oba předchozí dny dohromady. Rosberg o tisícinu rychlejší Massy - 1:19,004.
11:12 Ferrari absolvovalo velmi dobrý stint, 7 kol s časy od 1:19,058 do 1:20,297 min. Poslední bylo pomalé (1:35,844), po něm rudý monopost zmizel v garáži.
11:04 Vettel (1:19,829) i Vergne (1:20,342) rovněž ukrajují desetinky ze svých nejlepších časů.
11:00 Massa málem překonal svůj rekord - 1:19,058 min - a pokračuje ve velmi rychlých kolech.
10:50 Mercedes dnes nasadil nové přední křídlo s upravenými bočnicemi a horní kaskádou.
10:44 Bottas zrychlil na 1:21,698.
10:37 Rosberg najíždí do devátého kola, delší jízda po ránu. V Jerezu má německý tým zatím co dohánět.
10:30 Mercedes se na středně-tvrdé směsi dotahuje na Ferrari - 1:19,167 min.
10:25 Massa potěši fanoušky Ferrari časem 1:19,005 min. Dnes je zatím nejrychlejší.
10:20 Chvíli bylo v Jerezu ticho. Bottas vyjel na trať a spravil si chuť časem 1:22,888 min.
10:05 Vettel zajíždí svá první měřená kola, nejlepší zatím 1:20,893 min.
Kimi vyráží za dalším dobrodružstvím (foto: Lotus F1 Team)
9:59 Dnes se mimo trať uskuteční velmi důležitá schůzka: Bernie Ecclestone si do Londýna pozval několik menších týmů (L, půjde o co jiného než o - peníze. Podpora drobných týmů je ze strany vedení F1 nízká, kritizoval ji nedávno v rozhovoru pro F1news.cz i bývalý výkonný ředitel Williamsu Adam Parr. Lze dělat mnohem víc. Zdá se ale, že Bernie chce dále šetřit na nesprávných místech.
Po odchodu HRT se finančně trápí i Caterham a Marussia - oba museli vzít platící piloty a zbavit se zkušeného Heikkiho Kovalainena, resp. Tima Glocka. Dle představ se nedaří ani Force Indii či Lotusu, který měl oznámit nového sponzora - Honeywell. Ze smlouvy v hodnotě kolem 30 milionů dolarů však sešlo. Otazníky visí i nad Williamsem kvůli zdravotnímu stavu venezuelského prezidenta Huga Cháveze.
9:52 Mercedes po dvou smolných dnech udeřil, Rosberg první pod hranici 80 sekund - 1:19,687 min.
9:50 Sauber na čele zvyšuje náskok - 1:21,931 min.
9:48 Sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery si stěžuje na zhoršní asfaltu: "Povrch v Jerezu je drsnější, makro-drsnost hodně stoupla, takže je drolení a obrušování gumy vysoké. S tímto se z pohledu pneumatik těžko pracuje. Jerez byl vždy dobrým okruhem, kde se na směsi pneumatik dalo tlačit, ale nyní se zdá být zcela mimo ve srovnání s ostatními okruhy."
9:42 Gutiérrez jde do čela - 1:23,388 min. Sauber přibližuje jeho dopolední program: aerodynamická měření a testování pneumatik.
9:36 Své časy zlepšují Vergne (1:26,574) i Chilton (1:23,938) - překonává svůj úterní rekord (1:24,176). Bottas - 1:28,162 min.
Poprvé se Sauberem C32 dnes testuje Esteban Gutiérrez (foto: Sauber Motorsport AG)
9:30 Pomalu to rozbaluje Vergne - 1:38,327 min.
9:27 Zapisuje se i Chilton - 1:27,581; krátce nato 1:23,940 min.
9:22 Bottas si připsal první čas dne - 1:29,697 min.
9:21 Po pauze opouštějí garáže šampioni GP3: Bottas a Gutiérrez. Pronásleduje je Rossiter, který během sezóny tráví spoustu času na simulátoru Force Indie. Ve voze jej v průběhu dne vystřídá zatím jediný závodní pilot této stáje: Paul di Resta.
9:15 Nainstalováno mají všichni krom Vettela a Pica. Webber byl po včerejšku s novým vozem moc spokojený (více zde), stejně jako Grosjean s Lotusem, jenž včera ovládl výsledkovou listinu s náskokem téměř 0,8 sekundy.
9:12 Hamilton toho včera moc sice neujel, ale s autem byl spokojený: Máme dostatek pneumatik, musíme se jen ujistit, že zítra v devět hodin ráno vyjedeme na trať. Nico musí být první venku z garáže a musí se pokusit zajet co nejvíce kol to půjde. 110/120 kol, to by bylo dobré" (více zde).
Kimi Räikkönen po ranním instalačním kole, dnes testuje poprvé s novým Lotusem E21(foto: Lotus F1 Team)
9:02 Ricciardo si pochvaluje dva dny za volantem nového vozu Toro Rosso STR8: "Dobré dva dny testování. Je skvělé být znovu v autě. Na to, abychom věděli, jak na tom jsme, je stále ještě moc brzy, ale prožili jsme pozitivní start. Pokračujeme ve vylaďování." Ve čtvrtek a v pátek testuje jeho kolega Vergne.
9:01 První vyjel Massa, následovaný Vergnem, Räikkönenem a Chiltonem.
9:00 Zelené světlo na konci boxové uličky svítí, na dráhu zatím nikdo nevyjíždí.
8:58 Ranní teploty v Jerezu jsou velmi nízké - vzduch: 3 °C, dráha: 5 °C. Odpoledne by však měly vystoupat až k 20 °C.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.