Sir Jackie Stewart nedávno kritizoval systém přidělování komisařů pro závody F1. Johnny Herbert jej však brání a domnívá se, že současný systém funguje dobře.
Sir Jackie Stewart se do komisařů obul a nechal se slyšet, že by současný systém potřeboval změnu (informovali jsme zde).
Johnny Herbert, bývalý závodník a nynější komentátor Sky Sports byl komisařem loni při závodě v Malajsii a Austrálii a současný systém brání. I když by podle něj v některých ohledech stálí komisaři vyrovnanost rozhodování zlepšili, domnívá se, že současný systém funguje dobře.
"Jedním z problémů je, že mnoho komisařů, kteří se zúčastní závodů za to nejsou placeni. Pokud by tam jezdili pravidelně a obětovali svá zaměstnání, museli byste jim začít platit. Vím, že mnozí komisaři mají svou práci a nejsem si jistý, že by měli čas jezdit na 19 nebo 20 závodů," popisuje Herbert.
"Vyrovnanost je vždy dobrá věc, ale myslím, že celkově to bylo dostatečně konzistentní. Ano, vždy bude pár problémů, ne vždy se všemi osobně souhlasíte, ale myslím, že to fungovalo dobře." Dodal také, že rozhodování velmi pomohl fakt, že je jedním z komisařů vždy bývalý závodník.
Herbert má s rozhodováním zkušenosti (foto: Jana Šrámková)
"Hodně komisařů - a není to jejich vina - nikdy nesedělo za volantem a v určitých situacích je potřeba, aby jim to závodník objasnil. Dodává jim to trochu sebevědomí, a jistotu, že dát či nedat penalizaci je to správné rozhodnutí," komentoval situaci.
"Myslím, že jezdecké zásady se postupem času velmi změnily. Obecně je v tomto sportu větší soutěživost a závodníci vždy tlačí na limit. Bývalý závodník jako člen komise v tomto pomáhá. Všichni piloti vědí, co dělají a kam mají směřovat svůj vůz - ne vždy jej umístí na to nejvhodnější místo a způsobí kolizi, ale není nutné, aby se takové incidenty stávaly," upozorňuje Herbert.
Závodění je však podle něj závodění a vzpomíná na souboje kolo na kolo v podání Kimiho Räikkönena a Fernanda Alonsa, které byly podle jeho slov fantastické a bez kontaktu. Zároveň připomíná, že jsou zde incidenty typu Lewis Hamilton s Pastorem Maldonadem, který nebyl nezbytný.
"Lewis vždy tahal za ten kratší konec kvůli pneumatikám, jen potřeboval body. Pastor na druhou stranu nemusel udělat ten krok v danou chvíli na daném místě, protože měl lepší rychlost a mohl Lewise předjet díky DRS. Jen je třeba více přemýšlet," uvedl.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.