 
            Španěl, Jamie Alguersuari, který ještě minulý rok závodil za tým Toro Rosso a momentálně působí v roli odborného komentátora, popsal GP Brazílie jako fantastický závod a skvělý způsob, jak zakončit sezonu F1.
V těchto závodech, kdy chvílemi prší, se může stát cokoliv. Je skvělé v takovém závodu jet, protože i když je všude nepořádek, tak máte stále pocit, že se může neustále něco stát - to Vám dává šanci i s nekonkurenceschopným vozem zajet bizarní výsledek. Závod byl opravdu skvělou podívanou pro diváky po celém světě, i když pro jezdce už to taková zábava nebyla, zvláště pro Sebastiana Vettela a Fernanda Alonsa.
Když jsem uviděl, že měl Vettel špatný start a během prvních zatáček přišel o spoustu pozic, tak jsem odhadoval, že ho čeká velmi obtížný závod. Když jsem pak uviděl, jak narazil do Senny s Williamsem, tak jsem myslel, že má po závodu. Měl ale opravdu velké štěstí - ve zbytku závodu odvedl skvělou práci.
Jak už jsem napsal v mém posledním sloupku, Vettelova pozice byla velmi obtížná. Mohl ztratit vše. Jeho pozice byla velmi obtížná i s ohledem na závod v Brazílii. Když jste konzervativní za takovýchto podmínek, tak to jednoduše nestačí. Když ale nemáte co ztratit, tak Vám mohou tyto podmínky pomoci.
Pravý šampionSpousta lidí se ptá, jestli je právě Seb tím pravým, kdo měl vyhrát titul, a to mě rozčiluje. Když Michael vyhrál svých 7 titulů, Fernando 2 s Renaultem, Jenson titul s Brawnem, také se nikdo neptal, jestli jsou těmi pravými. Vašim nejlepším přítelem v F1 je technologie a technologii v dnešních dnech reprezentuje aerodynamika. Pokud "nejste přáteli", tak se nikdy nestanete trojnásobným mistrem světa.
Schumacher, Alonso i Vettel, všichni vyhráli tituly protože jsou skvělými jezdci, ale všem také pomohla technika. Tak to prostě je. Je pravdou, že Fernando odvedl skvělou práci, ale nezapomínejte, že také Ferrari bylo skvělé. Vzpomínám si, jak před VC Austrálie Flavio Briatore řekl, že Ferrari muže letos na titul zapomenout a už by se radši mělo soustředit na rok 2013. Všichni si mysleli, že má pravdu, vždyť bojovali, aby se vůbec dostali do TOP10 v kvalifikaci, tak jak by mohli bojovat o titul?
Jamie s Toro Rosso na trati...
V Melbourne Alonso ztrácel na pole position 1,5 vteřiny. Ten stejný Alonso nakonec titul prohrál o 3 body! O 6 závodů později Ferrari nasadilo novinky, které je zrychlily o 0,5s. Neustále nasazovali novinky. Jen zřídka kdy vidíte takové tempo. Občas měli vítězné auto. Není to tak, že by Ferrari odvedlo špatnou práci a Fernando skvělou. Oba pracovali skvěle. Auto vyvíjeli během celé sezony a Alonso předváděl perfektní výkony po celou dobu sezony. Neudělal žádnou chybu a z každé situace vydoloval maximum.
Pokud porovnáme sezony 2011 a 2012, tak vidíme, že Red Bull musel mnohem víc bojovat. Změna pravidel v oblasti výfuků se dotkla Red Bullu mnohem víc než kohokoliv jiného. Nevděli, kterým směrem se vydat - v Číně jel Mark a Sebastian jeli s rozdílnými řešeními výfuků. Tým to ale nevyvedlo z míry a sezonu zakončili s nejlepším vozem, toť vše. Chápu, proč si lidé myslí, že titul měl získat Alonso. Obvykle to bývá tak, že ten, kdo vyhraje titul, tak je nejlepším jezdcem a má nejlepší vůz. Tak to v F1 chodí. Letos to ale dlouho vypadalo, že titul získá jezdec, který nemá nejlepší auto. Nezapomeňte, že ve Valencii Vettel přišel o jasné vítězství - vedl o 25 vteřin a selhal mu alternator.
Rozhodující momentRozhodující moment sezony byl mezi Singapurem a Japonskem. Red Bull v Singapuru představil velká vylepšení a v Japonsku přidal další. Vettel byl poté v Japonsku, Koreji a Indii neporazitelný. Navíc vyhrál i v Singapuru, poté, co Hamiltona jedoucího na první pozici zradila převodovka. V této fázi ztratil Alonso titul.
Force India zaujalaV Brazílii předvedl velmi zajímavý výkon Nico Hülkenberg s vozem Force India. Němec se kvalifikoval 6. a poté vedl závod. Nebýt kolize s Hamiltonem, tak mohl snad i závod vyhrát. Poté dostal penalizaci za způsobení kolize, ale i tak byl 5. Force India je opravdu dobrým vozem. Hülkenberg je skvelým pilotem a má talent. Nebýt chyby, byl by jistě na podium.
Výkon Hülkenberga zdůraznil něco, čeho by si lidé pravděpodobně ani nevšimli, protože byli příliš zaměřeni na titul - Force India byla v poslední třetině šampionátu velmi silná. Podívejte se na jejich poslední tři závody. Ze začátku roku neměli zrovna nejlepší auto, ale stále ho vylepšovali, až na konci roku byli mezi 7-8 nejrychlejšími. Podle mého právě oni vyvinuli svůj vůz nejvíce ze všech během sezony.
Nashledanou a děkujiTohle je můj poslední sloupek pro BBC. Rád sem zde sdílel postřehy z F1 s fanoušky, rád bych všem poděkoval za podporu. Doufám, že jsem přinesl zajímavé postřehy. Těším se na příští rok, snad budu závodit s dobrým vozem. Situace ale není jednoduchá, stát se může cokoliv. Doufám, že v několika dalších týdnech budu moci něco oznámit.
 
            Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
 
            Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
 
            Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
 
            George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
 
            Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
 
            Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
 
            Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
 
            Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
 
            Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
 
            Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.
 
            Lando Norris z McLarenu prozradil, že v posledních závodech nepoužívá jeden z běžných nástrojů na svém palubním displeji během kvalifikace.
 
            Fernando Alonso kritizoval FIA za postup při startu Velké ceny Mexika. Podle něj nebyla reakce komisařů dostatečně rychlá ani konzistentní.