Španěl, Jamie Alguersuari, který ještě minulý rok závodil za tým Toro Rosso a momentálně působí v roli odborného komentátora, popsal GP Brazílie jako fantastický závod a skvělý způsob, jak zakončit sezonu F1.
V těchto závodech, kdy chvílemi prší, se může stát cokoliv. Je skvělé v takovém závodu jet, protože i když je všude nepořádek, tak máte stále pocit, že se může neustále něco stát - to Vám dává šanci i s nekonkurenceschopným vozem zajet bizarní výsledek. Závod byl opravdu skvělou podívanou pro diváky po celém světě, i když pro jezdce už to taková zábava nebyla, zvláště pro Sebastiana Vettela a Fernanda Alonsa.
Když jsem uviděl, že měl Vettel špatný start a během prvních zatáček přišel o spoustu pozic, tak jsem odhadoval, že ho čeká velmi obtížný závod. Když jsem pak uviděl, jak narazil do Senny s Williamsem, tak jsem myslel, že má po závodu. Měl ale opravdu velké štěstí - ve zbytku závodu odvedl skvělou práci.
Jak už jsem napsal v mém posledním sloupku, Vettelova pozice byla velmi obtížná. Mohl ztratit vše. Jeho pozice byla velmi obtížná i s ohledem na závod v Brazílii. Když jste konzervativní za takovýchto podmínek, tak to jednoduše nestačí. Když ale nemáte co ztratit, tak Vám mohou tyto podmínky pomoci.
Pravý šampionSpousta lidí se ptá, jestli je právě Seb tím pravým, kdo měl vyhrát titul, a to mě rozčiluje. Když Michael vyhrál svých 7 titulů, Fernando 2 s Renaultem, Jenson titul s Brawnem, také se nikdo neptal, jestli jsou těmi pravými. Vašim nejlepším přítelem v F1 je technologie a technologii v dnešních dnech reprezentuje aerodynamika. Pokud "nejste přáteli", tak se nikdy nestanete trojnásobným mistrem světa.
Schumacher, Alonso i Vettel, všichni vyhráli tituly protože jsou skvělými jezdci, ale všem také pomohla technika. Tak to prostě je. Je pravdou, že Fernando odvedl skvělou práci, ale nezapomínejte, že také Ferrari bylo skvělé. Vzpomínám si, jak před VC Austrálie Flavio Briatore řekl, že Ferrari muže letos na titul zapomenout a už by se radši mělo soustředit na rok 2013. Všichni si mysleli, že má pravdu, vždyť bojovali, aby se vůbec dostali do TOP10 v kvalifikaci, tak jak by mohli bojovat o titul?
Jamie s Toro Rosso na trati...
V Melbourne Alonso ztrácel na pole position 1,5 vteřiny. Ten stejný Alonso nakonec titul prohrál o 3 body! O 6 závodů později Ferrari nasadilo novinky, které je zrychlily o 0,5s. Neustále nasazovali novinky. Jen zřídka kdy vidíte takové tempo. Občas měli vítězné auto. Není to tak, že by Ferrari odvedlo špatnou práci a Fernando skvělou. Oba pracovali skvěle. Auto vyvíjeli během celé sezony a Alonso předváděl perfektní výkony po celou dobu sezony. Neudělal žádnou chybu a z každé situace vydoloval maximum.
Pokud porovnáme sezony 2011 a 2012, tak vidíme, že Red Bull musel mnohem víc bojovat. Změna pravidel v oblasti výfuků se dotkla Red Bullu mnohem víc než kohokoliv jiného. Nevděli, kterým směrem se vydat - v Číně jel Mark a Sebastian jeli s rozdílnými řešeními výfuků. Tým to ale nevyvedlo z míry a sezonu zakončili s nejlepším vozem, toť vše. Chápu, proč si lidé myslí, že titul měl získat Alonso. Obvykle to bývá tak, že ten, kdo vyhraje titul, tak je nejlepším jezdcem a má nejlepší vůz. Tak to v F1 chodí. Letos to ale dlouho vypadalo, že titul získá jezdec, který nemá nejlepší auto. Nezapomeňte, že ve Valencii Vettel přišel o jasné vítězství - vedl o 25 vteřin a selhal mu alternator.
Rozhodující momentRozhodující moment sezony byl mezi Singapurem a Japonskem. Red Bull v Singapuru představil velká vylepšení a v Japonsku přidal další. Vettel byl poté v Japonsku, Koreji a Indii neporazitelný. Navíc vyhrál i v Singapuru, poté, co Hamiltona jedoucího na první pozici zradila převodovka. V této fázi ztratil Alonso titul.
Force India zaujalaV Brazílii předvedl velmi zajímavý výkon Nico Hülkenberg s vozem Force India. Němec se kvalifikoval 6. a poté vedl závod. Nebýt kolize s Hamiltonem, tak mohl snad i závod vyhrát. Poté dostal penalizaci za způsobení kolize, ale i tak byl 5. Force India je opravdu dobrým vozem. Hülkenberg je skvelým pilotem a má talent. Nebýt chyby, byl by jistě na podium.
Výkon Hülkenberga zdůraznil něco, čeho by si lidé pravděpodobně ani nevšimli, protože byli příliš zaměřeni na titul - Force India byla v poslední třetině šampionátu velmi silná. Podívejte se na jejich poslední tři závody. Ze začátku roku neměli zrovna nejlepší auto, ale stále ho vylepšovali, až na konci roku byli mezi 7-8 nejrychlejšími. Podle mého právě oni vyvinuli svůj vůz nejvíce ze všech během sezony.
Nashledanou a děkujiTohle je můj poslední sloupek pro BBC. Rád sem zde sdílel postřehy z F1 s fanoušky, rád bych všem poděkoval za podporu. Doufám, že jsem přinesl zajímavé postřehy. Těším se na příští rok, snad budu závodit s dobrým vozem. Situace ale není jednoduchá, stát se může cokoliv. Doufám, že v několika dalších týdnech budu moci něco oznámit.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.