Španěl, Jamie Alguersuari, který ještě minulý rok závodil za tým Toro Rosso a momentálně působí v roli odborného komentátora, popsal GP Brazílie jako fantastický závod a skvělý způsob, jak zakončit sezonu F1.
V těchto závodech, kdy chvílemi prší, se může stát cokoliv. Je skvělé v takovém závodu jet, protože i když je všude nepořádek, tak máte stále pocit, že se může neustále něco stát - to Vám dává šanci i s nekonkurenceschopným vozem zajet bizarní výsledek. Závod byl opravdu skvělou podívanou pro diváky po celém světě, i když pro jezdce už to taková zábava nebyla, zvláště pro Sebastiana Vettela a Fernanda Alonsa.
Když jsem uviděl, že měl Vettel špatný start a během prvních zatáček přišel o spoustu pozic, tak jsem odhadoval, že ho čeká velmi obtížný závod. Když jsem pak uviděl, jak narazil do Senny s Williamsem, tak jsem myslel, že má po závodu. Měl ale opravdu velké štěstí - ve zbytku závodu odvedl skvělou práci.
Jak už jsem napsal v mém posledním sloupku, Vettelova pozice byla velmi obtížná. Mohl ztratit vše. Jeho pozice byla velmi obtížná i s ohledem na závod v Brazílii. Když jste konzervativní za takovýchto podmínek, tak to jednoduše nestačí. Když ale nemáte co ztratit, tak Vám mohou tyto podmínky pomoci.
Pravý šampionSpousta lidí se ptá, jestli je právě Seb tím pravým, kdo měl vyhrát titul, a to mě rozčiluje. Když Michael vyhrál svých 7 titulů, Fernando 2 s Renaultem, Jenson titul s Brawnem, také se nikdo neptal, jestli jsou těmi pravými. Vašim nejlepším přítelem v F1 je technologie a technologii v dnešních dnech reprezentuje aerodynamika. Pokud "nejste přáteli", tak se nikdy nestanete trojnásobným mistrem světa.
Schumacher, Alonso i Vettel, všichni vyhráli tituly protože jsou skvělými jezdci, ale všem také pomohla technika. Tak to prostě je. Je pravdou, že Fernando odvedl skvělou práci, ale nezapomínejte, že také Ferrari bylo skvělé. Vzpomínám si, jak před VC Austrálie Flavio Briatore řekl, že Ferrari muže letos na titul zapomenout a už by se radši mělo soustředit na rok 2013. Všichni si mysleli, že má pravdu, vždyť bojovali, aby se vůbec dostali do TOP10 v kvalifikaci, tak jak by mohli bojovat o titul?
Jamie s Toro Rosso na trati...
V Melbourne Alonso ztrácel na pole position 1,5 vteřiny. Ten stejný Alonso nakonec titul prohrál o 3 body! O 6 závodů později Ferrari nasadilo novinky, které je zrychlily o 0,5s. Neustále nasazovali novinky. Jen zřídka kdy vidíte takové tempo. Občas měli vítězné auto. Není to tak, že by Ferrari odvedlo špatnou práci a Fernando skvělou. Oba pracovali skvěle. Auto vyvíjeli během celé sezony a Alonso předváděl perfektní výkony po celou dobu sezony. Neudělal žádnou chybu a z každé situace vydoloval maximum.
Pokud porovnáme sezony 2011 a 2012, tak vidíme, že Red Bull musel mnohem víc bojovat. Změna pravidel v oblasti výfuků se dotkla Red Bullu mnohem víc než kohokoliv jiného. Nevděli, kterým směrem se vydat - v Číně jel Mark a Sebastian jeli s rozdílnými řešeními výfuků. Tým to ale nevyvedlo z míry a sezonu zakončili s nejlepším vozem, toť vše. Chápu, proč si lidé myslí, že titul měl získat Alonso. Obvykle to bývá tak, že ten, kdo vyhraje titul, tak je nejlepším jezdcem a má nejlepší vůz. Tak to v F1 chodí. Letos to ale dlouho vypadalo, že titul získá jezdec, který nemá nejlepší auto. Nezapomeňte, že ve Valencii Vettel přišel o jasné vítězství - vedl o 25 vteřin a selhal mu alternator.
Rozhodující momentRozhodující moment sezony byl mezi Singapurem a Japonskem. Red Bull v Singapuru představil velká vylepšení a v Japonsku přidal další. Vettel byl poté v Japonsku, Koreji a Indii neporazitelný. Navíc vyhrál i v Singapuru, poté, co Hamiltona jedoucího na první pozici zradila převodovka. V této fázi ztratil Alonso titul.
Force India zaujalaV Brazílii předvedl velmi zajímavý výkon Nico Hülkenberg s vozem Force India. Němec se kvalifikoval 6. a poté vedl závod. Nebýt kolize s Hamiltonem, tak mohl snad i závod vyhrát. Poté dostal penalizaci za způsobení kolize, ale i tak byl 5. Force India je opravdu dobrým vozem. Hülkenberg je skvelým pilotem a má talent. Nebýt chyby, byl by jistě na podium.
Výkon Hülkenberga zdůraznil něco, čeho by si lidé pravděpodobně ani nevšimli, protože byli příliš zaměřeni na titul - Force India byla v poslední třetině šampionátu velmi silná. Podívejte se na jejich poslední tři závody. Ze začátku roku neměli zrovna nejlepší auto, ale stále ho vylepšovali, až na konci roku byli mezi 7-8 nejrychlejšími. Podle mého právě oni vyvinuli svůj vůz nejvíce ze všech během sezony.
Nashledanou a děkujiTohle je můj poslední sloupek pro BBC. Rád sem zde sdílel postřehy z F1 s fanoušky, rád bych všem poděkoval za podporu. Doufám, že jsem přinesl zajímavé postřehy. Těším se na příští rok, snad budu závodit s dobrým vozem. Situace ale není jednoduchá, stát se může cokoliv. Doufám, že v několika dalších týdnech budu moci něco oznámit.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.