Španělská pilotka Maria de Villotaová, která se zranila při aerodynamických testech s týmem Marussia, se dnes poprvé objevila ve španělských médiích a promluvila o své nehodě.
Život se De Villotaové zcela změnil 3. července 2012, když se vracela z aerodynamického testu po letištní rovince v Duxfordu a narazila v nízké rychlosti do přistaveného nákladního automobilu tak nešťastně, že došlo k vážnému zranění, při němž přišla o oko (psali jsme zde).
Nyní poskytla svůj první rozhovor o osudných okamžicích pro španělský časopis Hola: "Všechno si pamatuji - dokonce i okamžik nárazu. Když jsem se probudila, všichni byli kolem mě a nevěděli, jestli a jak budu mluvit. Začala jsem anglicky, protože jsem si myslela, že jsem na kontrole FIA a že sestřička je trenérem.
Pak mi otec řekl: 'Prosím, Mario, mluv španělsky, protože tvoje matka polovině věcí nerozumí.' V tu chvíli jsem si začala vše uvědomovat: co se stalo, kde a proč jsem," pokračuje De Villotaová.
Zranění změnilo její život i pohled na věci: "Nehoda mi poskytla novou perspektivu života, nový náhled na věci, které se dějí. Naučila mě, že se musíte sami nejdříve vychovat skrze úsilí a oběti, abyste dosáhli toho, co chcete mít.
Nyní mám jen jedno oko, ale možná vnímám více věcí než dříve. Předtím byl můj život závodem s časem, nyní vím, že se musíte zastavit a hodnotit věci jinak."
Maria dnes (foto: Hola)
Španělka připouští, že byla poprvé šokována, když viděla své zranění. Zároveň však věří, že už má to nejhorší za sebou: "Na počátku to [oko] zakrývali, takže jsem ho nemohla vidět. Když jsem se na sebe první den podívala do zrcadla, měla jsem 140 černých stehů na tváři - vypadalo to, jako bych byla svázána lodním lanem, a přišla jsem o oko. Byla jsem zděšena.
Brzy budu muset podstoupit další operaci, ale to nejhorší už je za mnou. Mívám bolesti hlavy, o kterých neví, jak dlouho potrvají - možná roky. Musím hodně ovládat své úsilí kvůli lebečnímu tlaku. Přišla jsem také o čich a chuť, která je s čichem spjata. Nyní mám ráda věci s velmi silnou chutí."
K závodění se možná vrátí: "Stále nevím, je to o licenci. Ve Spojených státech jsou piloti, kteří přišli o oko a licenci stále mají. Pravdou je, že přicházíte o vnímání hloubky, protože perspektivu vnímáte pomocí obou očí. Jsem zvědavá, zda v budoucnu budu závodní pilotkou nebo budu v životě dělat něco jiného. Stále nevím, co bych měla dělat.
Všichni chceme vědět, zda se z toho, co se stalo, můžeme poučit, abychom se v budoucnu dokázali takovým nehodám vyhnout. Mým záměrem je s tímto pohledem pomoci, zlepšit bezpečnost, obzvlášť při aerodynamických testech, protože na okruzích je vše pod kontrolou - ne však při tomto druhu testů."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.