Španělská pilotka Maria de Villotaová, která se zranila při aerodynamických testech s týmem Marussia, se dnes poprvé objevila ve španělských médiích a promluvila o své nehodě.
Život se De Villotaové zcela změnil 3. července 2012, když se vracela z aerodynamického testu po letištní rovince v Duxfordu a narazila v nízké rychlosti do přistaveného nákladního automobilu tak nešťastně, že došlo k vážnému zranění, při němž přišla o oko (psali jsme zde).
Nyní poskytla svůj první rozhovor o osudných okamžicích pro španělský časopis Hola: "Všechno si pamatuji - dokonce i okamžik nárazu. Když jsem se probudila, všichni byli kolem mě a nevěděli, jestli a jak budu mluvit. Začala jsem anglicky, protože jsem si myslela, že jsem na kontrole FIA a že sestřička je trenérem.
Pak mi otec řekl: 'Prosím, Mario, mluv španělsky, protože tvoje matka polovině věcí nerozumí.' V tu chvíli jsem si začala vše uvědomovat: co se stalo, kde a proč jsem," pokračuje De Villotaová.
Zranění změnilo její život i pohled na věci: "Nehoda mi poskytla novou perspektivu života, nový náhled na věci, které se dějí. Naučila mě, že se musíte sami nejdříve vychovat skrze úsilí a oběti, abyste dosáhli toho, co chcete mít.
Nyní mám jen jedno oko, ale možná vnímám více věcí než dříve. Předtím byl můj život závodem s časem, nyní vím, že se musíte zastavit a hodnotit věci jinak."
Maria dnes (foto: Hola)
Španělka připouští, že byla poprvé šokována, když viděla své zranění. Zároveň však věří, že už má to nejhorší za sebou: "Na počátku to [oko] zakrývali, takže jsem ho nemohla vidět. Když jsem se na sebe první den podívala do zrcadla, měla jsem 140 černých stehů na tváři - vypadalo to, jako bych byla svázána lodním lanem, a přišla jsem o oko. Byla jsem zděšena.
Brzy budu muset podstoupit další operaci, ale to nejhorší už je za mnou. Mívám bolesti hlavy, o kterých neví, jak dlouho potrvají - možná roky. Musím hodně ovládat své úsilí kvůli lebečnímu tlaku. Přišla jsem také o čich a chuť, která je s čichem spjata. Nyní mám ráda věci s velmi silnou chutí."
K závodění se možná vrátí: "Stále nevím, je to o licenci. Ve Spojených státech jsou piloti, kteří přišli o oko a licenci stále mají. Pravdou je, že přicházíte o vnímání hloubky, protože perspektivu vnímáte pomocí obou očí. Jsem zvědavá, zda v budoucnu budu závodní pilotkou nebo budu v životě dělat něco jiného. Stále nevím, co bych měla dělat.
Všichni chceme vědět, zda se z toho, co se stalo, můžeme poučit, abychom se v budoucnu dokázali takovým nehodám vyhnout. Mým záměrem je s tímto pohledem pomoci, zlepšit bezpečnost, obzvlášť při aerodynamických testech, protože na okruzích je vše pod kontrolou - ne však při tomto druhu testů."
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.
V posledních týdnech se hodně spekuluje o budoucnosti Lewise Hamiltona ve Ferrari, avšak vše nasvědčuje tomu, že kontrolu nad svým současným kontraktem má pevně v rukou právě on.
Zak Brown, šéf McLarenu, připomněl, že růst Formule 1 v USA dlouhou dobu brzdila absence stálé domácí Velké ceny a také nedostatečné zapojení fanoušků, které se změnilo až s příchodem Liberty Media.
Max Verstappen prozradil, jak je to o voze Red Bullu, který byl navržen podle jeho stylu jízdy.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že on i Lewis Hamilton podcenili, jak těžké bude jezdcovo přizpůsobení se vozu Ferrari. Ukázalo se, že adaptace je mnohem náročnější, než čekali.
Charles Leclerc míní, že Ferrari by mělo dát přednost udržení druhého místa v Poháru konstruktérů před ziskem většího času ve větrném tunelu pro rok 2026. Podle něj má aktuální úspěch a s ním spojené benefity větší váhu než dlouhodobá technická výhoda.
Oscar Piastri tvrdí, že stabilita jezdecké sestavy a vedení McLarenu dává týmu důležité výhody. Podle něj kontinuita pomáhá plánovat a zlepšovat výkon bez zbytečných otřesů.
Po nepovedené kvalifikaci a závodě Velké ceny Maďarska se Martin Brundle pustil do kritiky ponurých vyjádření Lewise Hamiltona, která podle něj působila až příliš poraženecky.
James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.
Šéf McLarenu Zak Brown potvrdil, že tým i nadále ponechá Landa Norrise a Oscara Piastriho volně závodit o titul bez týmových příkazů. Podle něj mají oba jezdci stejné šance a férový přístup posiluje celý tým.
Jamie Chadwick a Bernie Collins označily Hamiltonův víkend v Maďarsku za kombinaci slabého vozu a chybné strategie.