O budoucnosti Lewise Hamiltona údajně dosud není rozhodnuto. Za který tým bude příští rok závodit?
Nejčastěji diskutovaným tématem v zákulisí víkendové Velké ceny Itálie byl nepochybně další osud Lewise Hamiltona. V týdnu před závodem spolupracovník britské BBC Eddie Jordan prohlásil, že Hamilton se již dohodl na budoucí spolupráci s týmem Mercedes.
Tuhle „zaručenou“ informaci sice víceméně popřely všechny tři strany, Hamilton, Mercedes i McLaren, ale jedno je jisté – Hamilton s McLarenem smlouvu dosud podepsanou nemá. Na Monze se tak nemohl vyhnout přívalu dotěrných otázek.
Je zřejmé, že vztahy Lewise Hamiltona s týmem Mclaren jsou poněkud narušené, což dokumentuje i krátká aféra “Twittergate" během belgického závodního víkendu. Při čtvrteční oficiální tiskové konferenci před Velkou cenou Itálie byl pak Hamilton velmi lakonický.
Prohlásil, že chce být tam, kde může vyhrávat. Na přímou otázku, zda ví, kde bude jezdit příští rok, pak odpověděl jednoslovně: „Ne.“ Stejně zněla odpověď vedle sedícího Nico Rosberga na dotaz, zda ví, kdo bude jeho týmovým kolegou u Mercedesu.
V neděli potom Hamilton přesvědčivě získal své jubilejní dvacáté vítězství ve formuli 1, první na Monze, a posunul se na druhé místo v průběžném pořadí mistrovství světa. Důvod k radosti? Určitě, ale mnohým pozorovatelům se zdálo, že Hamilton neprojevuje odpovídající emoce.
S vítěznou trofejí po skončení Velké ceny Itálie (foto: McLaren Mercedes)
„Hamilton zamumlal několik rozhovorů, vůbec neukázal mnoho nadšení z položených otázek, dokonce, i když se týkaly jeho triumfu, a pak se neohrabaně objal se svým týmovým šéfem Martinem Whitmarshem,“ poznamenal Tom Cary z Daily Telegraph.
„Vypadalo to, jako by ve vzduchu viselo napětí,“ napsal další z očitých svědků, reportér francouzské agentury AFP.
Ze záběrů oslav McLarenu v tradičních oranžových „vítězných“ tričkách je zřetelně vidět, jak všichni členové týmu radostně zatínají pěsti ve vzduchu, zatímco Hamilton v jejich středu jen nehnutě sedí. Jeden nejmenovaný zaměstnanec McLarenu vyjádřil své pocity novinářům z Der Spiegel hodně explicitně: „Jsme na něj hodně naštvaní. Měl by jít.“
Michael Schumacher, jehož místo u Mercedesu by bylo celou rošádou pochopitelně ohroženo, se rozhodl oznámit veřejně své plány pro další rok až během října. Je ale dost dobře možné, že sedminásobný mistr světa nemá svůj osud ve svých rukách a že se může opakovat situace z roku 2006. Tehdy se prezident Ferrari Luca di Montezemolo patrně za Schumacherovými zády dohodl na spolupráci s Kimi Räikkönenem a zřejmě tak ukončil Němcovu kariéru závodního pilota Scuderie.
Co z toho všeho však lze vyvodit? Jediné, co je zřejmé, je to, že vyjednávání o prodloužení pětileté smlouvy s McLarenem dosud neskončilo. Těžko říci, jaký podíl na tomto vývoji nese Hamiltonův management ze společnosti XIX Entertainment, jež zatím nemá mnoho zkušeností s motoristickým sportem.
Jak ale podotkl Martin Whitmarsh v Monze, McLaren stojí o Hamiltona pouze tehdy, pokud bude chtít zůstat. „Mohu se jen domýšlet, že budeme mít před Singapurem ještě několik rozhovorů.“ Zároveň Whitmarsh dodává, že nemá žádný záložní pro případ, že by jednání ztroskotalo.
Lewis Hamilton na čele závodu v Monze (foto: McLaren Mercedes)
Podle pozorovatelů je úhelným kamenem současného vyjednávání Hamiltonův plat v příštích letech. V současné době vydělává Lewis podle odhadů 16 miliónů eur ročně, což je ovšem pouze zhruba polovina příjmu Fernanda Alonsa.
Je možné, že Hamiltonův management vytáhl kartu Mercedes právě jen proto, aby dostal McLaren pod tlak a dosáhl svých (Hamiltonových) požadavků. Jenže finanční situace McLarenu není zdaleka tak růžová, jak by se mohlo zdát.
Mercedes od konce roku 2009 postupně odprodal svůj majetkový podíl v týmu. V souvislosti s tím má McLaren zajištěny zdarma dodávky motorů jen do konce roku 2013. Nikdo neví, co bude pak. Pokud však bude chtít McLaren nadále používat motory ze Stuttgartu, bude si je každopádně muset zaplatit.
Titulární sponzor Vodafone se navíc podle Financial Times rozhoduje, jak pozměnit své dosavadní sponzorské aktivity v globálních sportech. Jeho příspěvek, odhadovaný na 50 miliónů eur ročně, přitom tvoří asi pětinu celkového rozpočtu McLarenu. V problémech je kromě toho rovněž divize civilních automobilů McLaren Automotive, jež se potýká s velkými ztrátami.
Možná i v souvislosti s tím se spekuluje o tom, že McLaren Group chce opustit bahrajnská státní společnost Bahrain Mumtalakat Holding Company, která spravuje 50 % akcií McLarenu. Možnosti McLarenu při jednáních o Hamiltonově budoucí gáži proto nejspíše nejsou neomezené.
Z ryze sportovního hlediska se však zdá být řešení Hamiltonova dilematu poměrně jednoznačné. Zatímco McLaren vyhrál třetí závod v řadě a Lewis může ještě vyzvat Alonsa k boji o letošní titul, Mercedes se zatím trápí.
A to už třetím rokem. Rosberg sice letos v Číně konečně přinesl obrozeným „Stříbrným šípům“ první vítězství v novodobé historii, ale jinak Mercedesy špičce startovního pole nestačí. Stejně tomu bylo i na Monze, kde Schumacher a Rosberg obsadili až šesté a sedmé místo, přes půl minuty za vítězným Hamiltonem.
Příští rok může být samozřejmě všechno jinak, ale jak poznamenal komentátor Sky Sports F1 Martin Brundle: „Zdá se mi, že Lewis by byl blázen, kdyby tenhle tým opustil. Měli by konečně uzavřít smlouvu a pak se soustředit na boj o titul.“
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.