Lotus dnes potvrdil, že Romaina Grosjeana ve Velké ceně Itálie nahradí jejich testovací pilot Jerome d'Ambrosio.
Grosjean nemůže nastoupit kvůli zákazu, který obdržel za způsobení hromadné havárie v první zatáčce Velké ceny Belgie (více zde). Lotus proto vyhodnocoval, kdo jej v kokpitu vozu E20 po boku Kimiho Räikkönena nahradí.
Volba nakonec padla na jejich D'Ambrosia, který loni závodil za Virgin (nyní Marussia) a letos již nasbíral i zkušenosti s vozem Lotus E20 při květnových testech v Mugellu, kde s ním ujel první den 40 kol.
Spekulovalo se také o Rubensovi Barrichellovi, který potvrdil, že obdržel telefonát týmu, zda by mohl nastoupit, nebo o Adrianu Sutilovi či Jaimem Alguersuarim. Lotus se však přirozeně rozhodl pro vlastního testovacího jezdce, který zná Monzu velmi dobře: minulý rok zde závod kvůli porouchané převodovce nedokončil, ale v GP2 zde závodil šestkrát, z toho jednou stál na pódiu.
Jerome d'Ambrosio při testech v Mugellu (foto: Lotus F1 Team)
"Víme, že Jerome do týmu dobře zapadl a odvedl dobrou práci, když jezdil s E20 v Mugellu. Nyní je před ním výzva v podobě velké ceny na náročném okruhu v Monze s autem, která má na pódium," potvrzuje šéf týmu Eric Boullier.
Šťastný D'Ambrosio dodává: "Po nedělním závodě předám volant zase Romainovi. Doufám, že toto jedno představení v Itálii mi umožní naplno předvést své schopnosti."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.