FIA dnes zaslala týmům novou technickou směrnici, v níž zakazuje týmům hrátky s točivým momentem při mapování motorů, jak to dělal Red Bull.
Rakouský tým byl v neděli obviněn z toho, že ve středních otáčkách v Německu díky opožděnému zážehu údajně používal nižší krouticí moment při naplno otevřených škrticích klapkách než v předchozích závodech, což pilotům pomáhalo s ovladatelností vozu podobně jako kontrola trakce, přičemž navíc získávali přítlak díky opožděnému zážehu a horkému foukání.
Nové pravidlo, které bude platit již tento víkend v Maďarsku, nyní omezuje, nakolik mohou týmy změnit specifická počítačová nastavení, tzv. mapování, jež určuje množství krouticího momentu motoru za různých podmínek.
Podle soupeřů Red Bull nejasného výkladu zneužíval pro horké foukání a získávání aerodynamické výhody proti duchu pravidel. Článek 5.5.3 určuje, že motor nesmí dodávat na kola méně výkonu, než je schopný.
V čem byl problém? FIA za limit považovala maximální možný točivý moment, Red Bull si pravidlo vyložil tak, že motor nesmí poskytovat nižší točivý moment, než pro který byl na daný den naprogramovaný.
Protože týmy svá mapování závod od závodu mohou měnit, Red Bull nebyl potrestán - v pravidlech se totiž nepíše nic o tom, jak velké mohou být změny před tím, než by byly označeny za nelegální.
FIA tuto skulinu nyní uzavírá s tím, že týmy požádala o nominování kterékoliv motorové mapy použité v prvních čtyřech závodech - ta nyní bude sloužit jako referenční mapa.
V technické směrnici se píše: "Nad hranicí 6 000 ot./min se maximální krouticí moment motoru nesmí měnit o více než +/- 2 % (vzhledem k referenční mapě), úhel zapalování se nesmí lišit o více než 2,5 %."
Ovlivní nové nařízení rychlost Red Bullu, popř. i jiných týmů?(foto: Red Bull Racing)
Opožděný zážeh je běžnou metodou, která se používá při brzdění motorem, minulý rok ji však týmy zneužívaly pro foukání horkých plynů do difuzoru, i když pilot neměl sešlápnutý plynový pedál. Přestože to je však letos zakázáno, přední týmy se stále snaží využívat výfukové plyny pro zlepšení aerodynamického výkonu.
V Německu si FIA posvítila na Red Bull, který horké foukání používal již v předchozích závodech. Řešení je pro rakouský tým jednoduché - návrat k předchozímu mapování. Je však otázkou, nakolik to ovlivní jeho konkurenceschopnost.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.