FIA dnes zaslala týmům novou technickou směrnici, v níž zakazuje týmům hrátky s točivým momentem při mapování motorů, jak to dělal Red Bull.
Rakouský tým byl v neděli obviněn z toho, že ve středních otáčkách v Německu díky opožděnému zážehu údajně používal nižší krouticí moment při naplno otevřených škrticích klapkách než v předchozích závodech, což pilotům pomáhalo s ovladatelností vozu podobně jako kontrola trakce, přičemž navíc získávali přítlak díky opožděnému zážehu a horkému foukání.
Nové pravidlo, které bude platit již tento víkend v Maďarsku, nyní omezuje, nakolik mohou týmy změnit specifická počítačová nastavení, tzv. mapování, jež určuje množství krouticího momentu motoru za různých podmínek.
Podle soupeřů Red Bull nejasného výkladu zneužíval pro horké foukání a získávání aerodynamické výhody proti duchu pravidel. Článek 5.5.3 určuje, že motor nesmí dodávat na kola méně výkonu, než je schopný.
V čem byl problém? FIA za limit považovala maximální možný točivý moment, Red Bull si pravidlo vyložil tak, že motor nesmí poskytovat nižší točivý moment, než pro který byl na daný den naprogramovaný.
Protože týmy svá mapování závod od závodu mohou měnit, Red Bull nebyl potrestán - v pravidlech se totiž nepíše nic o tom, jak velké mohou být změny před tím, než by byly označeny za nelegální.
FIA tuto skulinu nyní uzavírá s tím, že týmy požádala o nominování kterékoliv motorové mapy použité v prvních čtyřech závodech - ta nyní bude sloužit jako referenční mapa.
V technické směrnici se píše: "Nad hranicí 6 000 ot./min se maximální krouticí moment motoru nesmí měnit o více než +/- 2 % (vzhledem k referenční mapě), úhel zapalování se nesmí lišit o více než 2,5 %."
Ovlivní nové nařízení rychlost Red Bullu, popř. i jiných týmů?(foto: Red Bull Racing)
Opožděný zážeh je běžnou metodou, která se používá při brzdění motorem, minulý rok ji však týmy zneužívaly pro foukání horkých plynů do difuzoru, i když pilot neměl sešlápnutý plynový pedál. Přestože to je však letos zakázáno, přední týmy se stále snaží využívat výfukové plyny pro zlepšení aerodynamického výkonu.
V Německu si FIA posvítila na Red Bull, který horké foukání používal již v předchozích závodech. Řešení je pro rakouský tým jednoduché - návrat k předchozímu mapování. Je však otázkou, nakolik to ovlivní jeho konkurenceschopnost.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.