Marussia dnes zveřejnila zprávu o vyšetřování nehody Marie de Villotaové, která se před dvěma týdny vážně zranila při testování aerodynamiky na letišti v Duxfordu. Auto mělo být dle analýzy v pořádku.
Nehoda, ke které došlo 3. července při testování na rovince, kde Marie debutovala s týmem a vůz F1 řídila počtvrté ve své kariéře.
Marussia provedla ihned po havárii prvotní analýzu. Byla zaměřena na rozpoznání příčin a souvisejících faktorů při nehodě a měla také odhalit, zda to nebude mít vliv na případná omezení ve Velké ceně Británie.
Po pečlivém průzkumu všech dat a dodatečných informací v té době byl tým spokojený s tím, že s vozem nebyly spojeny žádné potíže a šasi mohlo být použito pro účast v následujícím závodním víkendu.
Po prvotním vyšetření tým přistoupil k další detailní analýze nehody. Bylo zajištěno rovněž soudní vyšetřování, které proběhlo na letišti v Duxfordu (místo schválené FIA, častokrát používané pro testování, splňující všechna doporučení pro takové testování) společně s týmem v Technologickém centru Marussie v Banbury. Externí analýza byla prováděna nezávisle na vlastním vyšetřování týmu.
Nálezy týmu byly dle normálních procedur poskytnuty úřadu Healh & Safety Executive (HSE), nezávislému britskému regulačnímu orgánu, který jedná v zájmu veřejnosti při veškerých pracovních nehodách.
Maria de Villotaová (foto: Marussia F1 Team)
K prohlášení šéf týmu John Booth dodává: "Jsme spokojeni s tím, na co jsme přišli při interním vyšetřování, které mělo vyloučit vůz jako faktor při nehodě. Sdíleli jsme to a hovořili jsme o tom s HSE, aby to mohli zvážit při svém vyšetřování.
Jedná se o nezbytný důkladný proces, který má sloužit k pochopení příčin nehody. Nyní jsme naše vyšetřovací práce uzavřeli. Znovu se můžeme soustředit na prioritu, kterou je zdraví Marie. V tomto ohledu ji společně s rodinou De Villotaových budeme všemi možnými způsoby pomáhat."
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.