FIA pečlivě kontroluje rovinky, na kterých mohou týmy v průběhu sezóny testovat aerodynamiku. Vybírat si mohou z 19 míst.
O bezpečnosti těchto míst se začalo hovořit po nehodě testovací pilotky Marussie Marie de Villotaové, která se stále zotavuje z těžkých zranění v nemocnici. Incident je v Británii stále zkoumán státními institucemi.
Marussia je vyšetřuje svými interními zdroji, navíc o třetí posudek požádala nezávislé zdroje. Mezinárodní automobilová federace (FIA) se na nehodu také podívá, ale pouze kvůli svému výzkumu, aby zjistila, jak by šla vylepšit bezpečnost při aerodynamických testech.
Přestože se většinou jedná o soukromé akce za zavřenými dveřmi, jsou dle FIA přesto přísně regulována. Každá dráha musí získat zvláštní povolení, přičemž se zkoumá kvalita povrchu, okolní porost, překážky podél dráhy a únikové zóny či bariéry z pneumatik na konci rovinek. Při povolení je rovněž vždy uvedeno, ve kterých místech je možné testovat či kde by měly být umístěny provizorní boxy.
Caterham při aerodynamickém testu na letišti v Duxfordu (foto: Caterham F1 Team)
"Kterékoliv místo, kam zamíříme, je schváleno FIA. Bezpečnostní úrovně jsou velmi vysoké," potvrzuje pro Autosport hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan. "Byla to hrozná nehoda a my jsme velmi zarmouceni tím, co se stalo. Když se ale vydáme k aerodynamickým testům, vše probíhá za stejných standardů jako testování na dráze."
Týmy mohou mezi 1. lednem aktuálního roku a posledním závodem sezóny strávit čtyři dny testováním na rovince nebo na okruzích s konstantním poloměrem zatáčky. Kterýkoliv z těchto dní může být dle sportovních pravidel FIA (článek 22.4) směněn za 4 hodiny testování v aerodynamickém tunelu s monopostem plné velikosti (přičemž všechny 4 hodiny je nutné využít během 24 hod). Testování s vozy plné velikosti jinak v dnešní době není možné, proto jsou v aerodynamických tunelech využívány maximálně 60% modely.
Testovat mohou libovolné množství dílů, musí k tomu však využít homologovaný vůz vybavený standardizovanou řídicí jednotkou FIA. Týmy, které chtějí na rovince prověřit svou aerodynamiku, si mohou vybírat mezi těmito schválenými místy:
(V Santa Pod je možné testovat pouze za suchých podmínek)
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.