Marussia dnes testovala na letišti v Duxfordu nový aerodynamický balík s testovací pilotkou Marií de Villotaovou, dcerou bývalého pilota F1 Emilia de Villoty. Hned na úvod však došlo na rovince po střetu s nákladním vozem k vážné havárii.
Podle reportéra Chrise Manna monopost Marussie MR-01 po instalačním kole při návratu do boxů náhle zrychlil a naboural do zádní části stojícího nákladního automobilu v nízké rychlosti kolem 50 km/hod.
Sky Sports cituje očitého svědka, podle kterého španělská jezdkyně zablokovala zadní kola a ztratila kontrolu nad vozem, poté trefila boční hranu nakládací rampy. Podle prvních zpráv je De Villotaová vážně zraněná a její životní funkce jsou v ohrožení. Na místo byla povolána sanitka i helikoptéra, která Španělku letecky přepravila do nemocnice.
Stáj Marussia, která do F1 vstoupila před 3 lety pod názvem Virgin, měla v Duxfordu počínaje dneškem dva dny testovat v rámci ověření svého prvního balíku vylepšení vyvinutém v aerodynamickém tunelu (více zde). Významný posun vpřed si tým v Silverstone sliboval od nových bočnic, výfuků a nového zadního křídla.
Za tým, který dosud nezískal ani jeden mistrovský bod, letos závodí zkušený Němec Timo Glock a francouzský mladík Charles Pic.
Maria de Villotaová sleduje závod s mechaniky Marussie (foto: Marussia Racing)
Oficiální vyjádřeníK havárii vydala Marussia následující prohlášení: "V přibližně 10:15 min dnes dopoledne měla testovací pilotka F1 týmu Marussia Maria de Villotaová nehodu v závodním voze MR-01 na letišti v Duxfordu, kde s vozem poprvé testovala.
K nehodě došlo na konci jejího prvního instalačního kola, kdy došlo k nárazu do podpůrného nákladního vozidla týmu. Maria byla převezena do nemocnice. Jakmile bude vyšetřena, bude vydáno další prohlášení."
Policejní mluvčí Cambridgeshire uvedl: "Ambulanční službou nám byla v 10:25 hod nahlášena nehoda, k níž došlo mezi závodním a nákladním vozem v pomalé rychlosti. Zdá se, že jezdkyně utrpěla vážná zranění. Uvědomíme zdravotnické a bezpečnostní orgány, protože k tomu došlo na soukromém pozemku."
Mluvčí zdravotní služby East of England Ambulance Service, která dostala hlášení o nehodě v 10:17 hod, Gary Sanderson sdělil: "Žena utrpěla zranění, která ohrožují její život. Po ošetření lékaři na místě byla převezena do nemocnice v Addenbrookes k dalšímu ošetření."
Výpověď očitého svědka nehodyHelen Brown ze Sky Sports, která byla při testu na místě, popisuje: "Opustila provizorní garáž, projela se po rovince, otočila se a mířila zpět. Vše přitom vypadalo dobře. Když se přiblížila k oné garáži, kde sídlil tým, její kola se zablokovala a došlo ke kolizí se zadní části nákladního vozu, který s sebou tým přivezl.
Všichni jsme byli po 20 min od nehody požádáni o to, abychom odešli - ona přitom byla stále v autě. Protože se jednalo o testování, byla na místě záchranná služba i hasiči. Obklopovali auto, když jsem odcházela, a ošetřovali jí.
Tým samozřejmě vypadal docela naštvaně. Všichni tím incidentem byli otřeseni, a jak jsem řekla, všichni byli požádání po 20 min o to, aby odešli."
Maria de Villotaová před svým osudným výjezdem s Marussií MR-01(foto: Marussia Racing)
Podle zdravotníků z charity Magpas, kteří na místě pomáhali lékařům, byla Maria po příletu do nemocnice ve stabilizovaném stavu. Hlásili zranění na hlavě a na obličeji.
Jenson Button na Twitteru uvádí: "Hrozná nehoda Marie de Villotaové, testovací pilotky týmu Marussia F1."
Fernando Alonso píše: "Právě jsem se dostal domů a dozvěděl se o nehodě Marie. Zavolali jsme rodině, snad budeme brzy vědět více. Veškerá má energie je s tebou!"
Maria již je při vědomí a odpoledne hovořila se svými rodiči. Je poraněná v obličeji, bližší zprávy o rozsahu jejího zranění budou zveřejněny později. Její tým odpoledne zveřejnil další informace:
"Od příjezdu Marie do nemocnice v přibližně 11:45 hod dnes dopoledne se jí dostávalo té nejlepší lékařské péče v nemocnici, která je nejlepším tramatologickým zařízením v regionu. Maria je při vědomí a probíhají vyšetření. Tým počká na jejich výsledek před tím, než poskytne další komentář. Prioritou týmu je v současné chvíli Maria a její rodina."
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.