Marussia dnes testovala na letišti v Duxfordu nový aerodynamický balík s testovací pilotkou Marií de Villotaovou, dcerou bývalého pilota F1 Emilia de Villoty. Hned na úvod však došlo na rovince po střetu s nákladním vozem k vážné havárii.
Podle reportéra Chrise Manna monopost Marussie MR-01 po instalačním kole při návratu do boxů náhle zrychlil a naboural do zádní části stojícího nákladního automobilu v nízké rychlosti kolem 50 km/hod.
Sky Sports cituje očitého svědka, podle kterého španělská jezdkyně zablokovala zadní kola a ztratila kontrolu nad vozem, poté trefila boční hranu nakládací rampy. Podle prvních zpráv je De Villotaová vážně zraněná a její životní funkce jsou v ohrožení. Na místo byla povolána sanitka i helikoptéra, která Španělku letecky přepravila do nemocnice.
Stáj Marussia, která do F1 vstoupila před 3 lety pod názvem Virgin, měla v Duxfordu počínaje dneškem dva dny testovat v rámci ověření svého prvního balíku vylepšení vyvinutém v aerodynamickém tunelu (více zde). Významný posun vpřed si tým v Silverstone sliboval od nových bočnic, výfuků a nového zadního křídla.
Za tým, který dosud nezískal ani jeden mistrovský bod, letos závodí zkušený Němec Timo Glock a francouzský mladík Charles Pic.
Maria de Villotaová sleduje závod s mechaniky Marussie (foto: Marussia Racing)
Oficiální vyjádřeníK havárii vydala Marussia následující prohlášení: "V přibližně 10:15 min dnes dopoledne měla testovací pilotka F1 týmu Marussia Maria de Villotaová nehodu v závodním voze MR-01 na letišti v Duxfordu, kde s vozem poprvé testovala.
K nehodě došlo na konci jejího prvního instalačního kola, kdy došlo k nárazu do podpůrného nákladního vozidla týmu. Maria byla převezena do nemocnice. Jakmile bude vyšetřena, bude vydáno další prohlášení."
Policejní mluvčí Cambridgeshire uvedl: "Ambulanční službou nám byla v 10:25 hod nahlášena nehoda, k níž došlo mezi závodním a nákladním vozem v pomalé rychlosti. Zdá se, že jezdkyně utrpěla vážná zranění. Uvědomíme zdravotnické a bezpečnostní orgány, protože k tomu došlo na soukromém pozemku."
Mluvčí zdravotní služby East of England Ambulance Service, která dostala hlášení o nehodě v 10:17 hod, Gary Sanderson sdělil: "Žena utrpěla zranění, která ohrožují její život. Po ošetření lékaři na místě byla převezena do nemocnice v Addenbrookes k dalšímu ošetření."
Výpověď očitého svědka nehodyHelen Brown ze Sky Sports, která byla při testu na místě, popisuje: "Opustila provizorní garáž, projela se po rovince, otočila se a mířila zpět. Vše přitom vypadalo dobře. Když se přiblížila k oné garáži, kde sídlil tým, její kola se zablokovala a došlo ke kolizí se zadní části nákladního vozu, který s sebou tým přivezl.
Všichni jsme byli po 20 min od nehody požádáni o to, abychom odešli - ona přitom byla stále v autě. Protože se jednalo o testování, byla na místě záchranná služba i hasiči. Obklopovali auto, když jsem odcházela, a ošetřovali jí.
Tým samozřejmě vypadal docela naštvaně. Všichni tím incidentem byli otřeseni, a jak jsem řekla, všichni byli požádání po 20 min o to, aby odešli."
Maria de Villotaová před svým osudným výjezdem s Marussií MR-01(foto: Marussia Racing)
Podle zdravotníků z charity Magpas, kteří na místě pomáhali lékařům, byla Maria po příletu do nemocnice ve stabilizovaném stavu. Hlásili zranění na hlavě a na obličeji.
Jenson Button na Twitteru uvádí: "Hrozná nehoda Marie de Villotaové, testovací pilotky týmu Marussia F1."
Fernando Alonso píše: "Právě jsem se dostal domů a dozvěděl se o nehodě Marie. Zavolali jsme rodině, snad budeme brzy vědět více. Veškerá má energie je s tebou!"
Maria již je při vědomí a odpoledne hovořila se svými rodiči. Je poraněná v obličeji, bližší zprávy o rozsahu jejího zranění budou zveřejněny později. Její tým odpoledne zveřejnil další informace:
"Od příjezdu Marie do nemocnice v přibližně 11:45 hod dnes dopoledne se jí dostávalo té nejlepší lékařské péče v nemocnici, která je nejlepším tramatologickým zařízením v regionu. Maria je při vědomí a probíhají vyšetření. Tým počká na jejich výsledek před tím, než poskytne další komentář. Prioritou týmu je v současné chvíli Maria a její rodina."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.