Marussia dnes testovala na letišti v Duxfordu nový aerodynamický balík s testovací pilotkou Marií de Villotaovou, dcerou bývalého pilota F1 Emilia de Villoty. Hned na úvod však došlo na rovince po střetu s nákladním vozem k vážné havárii.
Podle reportéra Chrise Manna monopost Marussie MR-01 po instalačním kole při návratu do boxů náhle zrychlil a naboural do zádní části stojícího nákladního automobilu v nízké rychlosti kolem 50 km/hod.
Sky Sports cituje očitého svědka, podle kterého španělská jezdkyně zablokovala zadní kola a ztratila kontrolu nad vozem, poté trefila boční hranu nakládací rampy. Podle prvních zpráv je De Villotaová vážně zraněná a její životní funkce jsou v ohrožení. Na místo byla povolána sanitka i helikoptéra, která Španělku letecky přepravila do nemocnice.
Stáj Marussia, která do F1 vstoupila před 3 lety pod názvem Virgin, měla v Duxfordu počínaje dneškem dva dny testovat v rámci ověření svého prvního balíku vylepšení vyvinutém v aerodynamickém tunelu (více zde). Významný posun vpřed si tým v Silverstone sliboval od nových bočnic, výfuků a nového zadního křídla.
Za tým, který dosud nezískal ani jeden mistrovský bod, letos závodí zkušený Němec Timo Glock a francouzský mladík Charles Pic.
Maria de Villotaová sleduje závod s mechaniky Marussie (foto: Marussia Racing)
Oficiální vyjádřeníK havárii vydala Marussia následující prohlášení: "V přibližně 10:15 min dnes dopoledne měla testovací pilotka F1 týmu Marussia Maria de Villotaová nehodu v závodním voze MR-01 na letišti v Duxfordu, kde s vozem poprvé testovala.
K nehodě došlo na konci jejího prvního instalačního kola, kdy došlo k nárazu do podpůrného nákladního vozidla týmu. Maria byla převezena do nemocnice. Jakmile bude vyšetřena, bude vydáno další prohlášení."
Policejní mluvčí Cambridgeshire uvedl: "Ambulanční službou nám byla v 10:25 hod nahlášena nehoda, k níž došlo mezi závodním a nákladním vozem v pomalé rychlosti. Zdá se, že jezdkyně utrpěla vážná zranění. Uvědomíme zdravotnické a bezpečnostní orgány, protože k tomu došlo na soukromém pozemku."
Mluvčí zdravotní služby East of England Ambulance Service, která dostala hlášení o nehodě v 10:17 hod, Gary Sanderson sdělil: "Žena utrpěla zranění, která ohrožují její život. Po ošetření lékaři na místě byla převezena do nemocnice v Addenbrookes k dalšímu ošetření."
Výpověď očitého svědka nehodyHelen Brown ze Sky Sports, která byla při testu na místě, popisuje: "Opustila provizorní garáž, projela se po rovince, otočila se a mířila zpět. Vše přitom vypadalo dobře. Když se přiblížila k oné garáži, kde sídlil tým, její kola se zablokovala a došlo ke kolizí se zadní části nákladního vozu, který s sebou tým přivezl.
Všichni jsme byli po 20 min od nehody požádáni o to, abychom odešli - ona přitom byla stále v autě. Protože se jednalo o testování, byla na místě záchranná služba i hasiči. Obklopovali auto, když jsem odcházela, a ošetřovali jí.
Tým samozřejmě vypadal docela naštvaně. Všichni tím incidentem byli otřeseni, a jak jsem řekla, všichni byli požádání po 20 min o to, aby odešli."
Maria de Villotaová před svým osudným výjezdem s Marussií MR-01(foto: Marussia Racing)
Podle zdravotníků z charity Magpas, kteří na místě pomáhali lékařům, byla Maria po příletu do nemocnice ve stabilizovaném stavu. Hlásili zranění na hlavě a na obličeji.
Jenson Button na Twitteru uvádí: "Hrozná nehoda Marie de Villotaové, testovací pilotky týmu Marussia F1."
Fernando Alonso píše: "Právě jsem se dostal domů a dozvěděl se o nehodě Marie. Zavolali jsme rodině, snad budeme brzy vědět více. Veškerá má energie je s tebou!"
Maria již je při vědomí a odpoledne hovořila se svými rodiči. Je poraněná v obličeji, bližší zprávy o rozsahu jejího zranění budou zveřejněny později. Její tým odpoledne zveřejnil další informace:
"Od příjezdu Marie do nemocnice v přibližně 11:45 hod dnes dopoledne se jí dostávalo té nejlepší lékařské péče v nemocnici, která je nejlepším tramatologickým zařízením v regionu. Maria je při vědomí a probíhají vyšetření. Tým počká na jejich výsledek před tím, než poskytne další komentář. Prioritou týmu je v současné chvíli Maria a její rodina."
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.