Kvalifikace na Velkou cenu Evropy přinesla nečekaná překvapení. Ferrari nebojovalo o pole position, stejně jako Mark Webber. Jeho týmový kolega Sebastian Vettel naopak opět předvedl, že to ve Valencii umí, a zajel nejrychlejší čas.
Piloti si ve Valencii i nadále užívají horka a sluníčka. Teplota asfaltu vystoupala na číslo 43.
Po dvou letech dominance Red Bullu na tomto městském okruhu se letos možná dočkáme změny. V dopoledních trénincích Webber kvůli problému s brzdami zajel jen čtyři kola a Vettelův čas je oficiálně až třináctý nejrychlejší.
Timo Glock se necítil po tréninku dobře, byl nucen si vzít prášky.
Q1První se na dráhu vydal Daniel Ricciardo v Toro Rosso. Následoval ho také Williams Bruna Senny a postupně se přidávají další jezdci včetně domácího hrdiny Fernanda Alonsa.
Během prvních pěti minut jsme však neviděli ani McLaren či Red Bull nebo Mercedes. Massa se ujal nejrychlejšího kola.
Do konce zbývá deset minut a na trať se už vydaly McLareny i Mercedesy. Nejrychlejší je zatím čas Michaela Schumachera s hodnotou 1:39,577min. Red Bull stále v garážích a mechanici stále pracují na úpravách Webberova auta.
Osm minut do konce a Vettel se vydal na trať a zajel šestý nejrychlejší čas. Webber a Glock jsou zatím jediní, kdo stále nevyjeli.
Pět minut do konce a Webber se konečně vyrazil na trať s časem 1:40,431 - šestnáctý čas. Timo Glock kvůli zdravotním problémům na trať nevyjde.
Trápení Webbera pokračuje, minuta do konce a čas Australana stačí pouze na osmnácté, nepostupové místo. Snaží se, ale časy zkrátka neodpovídají, technické problémy s brzdami přetrvávají a dnes už se proto na trať nepodívá.
Kovalainen s Caterhamem na závěr zajel povedené kolo, které ho posouvá do druhé části kvalifikace. U Caterhamu oslavují, u Red Bullu opačná.
Nejrychlejší kolo: Maldonado: 1:39,409 min.Nepostupujících sedm: Glock, Pic, Karthikeyan, De la Rosa, Petrov, Vergne, Webber.
Q2Ve druhé části už jde o víc. Startovní pole vyráží na trať s měkkými gumami, Ferrari volí tu středně tvrdou směs.
Osm minut do konce, nejrychlejší kolo zatím patří Rosbergovi těsně následovaného Räikkönenem. Po dobrém výsledku v první části, Caterham zatím nestanovil žádný čas.
Na měkké sadě se Alonso zařadil na šesté místo. Časy prvních dvou se nemění a oba další dění sledují z garáže.
Skvělé kolo zajel Di Resta a dostal se na druhé místo. Minuta a půl do konce a na nepostupových místech je zatím Massa i Schumacher, Pérez či Grosjean. Ti však vyrážejí na trať ukázat své nejrychlejší kolo.
A nejrychleji zajel Grosjean a ujímá se prvního místa. Massa a Schumacher i Alonso zůstávají na nepostupových pozicích. Jak už je letos zvykem, je to velmi vyrovnané a rozhodují desetiny sekund. Ricciardo do druhé části vůbec nevyjel.
Pneumatiky na Ferrari nefungovaly, jak by bylo třeba, vyvážení nebylo optimální, chyběl přítlak a z toho důvodu pro ně kvalifikace končí.
Nejrychlejší čas: Grosjean: 1:38,489 min.Nepostupující pětice: Alonso, Schumacher, Massa, Senna, Pérez, Kovalainen, Ricciardo.
Massa i Alonso už třetí část kvalifikace sledovali jen z garáže (foto: Scuderia Ferrari)
Q3Po prvních pokusech se začne opravdu bojovat. Daří se Lotusu. Dokáží ale svou rychlost přetavit v pole position? Dvě minuty do konce a Grosjean na tuto otázku prozatím odpovídá nejrychlejším kolem s časem 1:38,505 min.
To ale platí jen do chvíle, kdy finišem projede Maldonado. Na trati je také ještě Vettel, Hamilton i Räikkönen. A Vettel se ujímá vedení. A nikdo na tento čas nedokáže odpověď.
Nejrychlejší čas a pole position si tedy vyjel Sebastian Vettel a Red Bull s časem 1:3,086. Přiblížil se mu Lewis Hamilton, který tak odstartuje v první řadě.
Velmi dobré kolo předvedl Pastor Maldonado, patří mu třetí příčka.
Dobře zajely Lotusy. Romain Grosjean dokončil opět kvalifikaci lépe, než jeho týmový kolega Räikkönen, odstartuje tak čtvrtý.
Kamuj Kobajaši předvedl dobrý výkon a dojel sedmý, hned za Nicem Rosbergem v Mercedesu. Skvěle zajely oba vozy Force India - osmá a desátá příčka a oba vozy v první desítce. Příliš se nedařilo Buttonovi, jehož nejrychlejší čas stačil až na deváté místo.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.