Kvalifikace na Velkou cenu Evropy přinesla nečekaná překvapení. Ferrari nebojovalo o pole position, stejně jako Mark Webber. Jeho týmový kolega Sebastian Vettel naopak opět předvedl, že to ve Valencii umí, a zajel nejrychlejší čas.
Piloti si ve Valencii i nadále užívají horka a sluníčka. Teplota asfaltu vystoupala na číslo 43.
Po dvou letech dominance Red Bullu na tomto městském okruhu se letos možná dočkáme změny. V dopoledních trénincích Webber kvůli problému s brzdami zajel jen čtyři kola a Vettelův čas je oficiálně až třináctý nejrychlejší.
Timo Glock se necítil po tréninku dobře, byl nucen si vzít prášky.
Q1První se na dráhu vydal Daniel Ricciardo v Toro Rosso. Následoval ho také Williams Bruna Senny a postupně se přidávají další jezdci včetně domácího hrdiny Fernanda Alonsa.
Během prvních pěti minut jsme však neviděli ani McLaren či Red Bull nebo Mercedes. Massa se ujal nejrychlejšího kola.
Do konce zbývá deset minut a na trať se už vydaly McLareny i Mercedesy. Nejrychlejší je zatím čas Michaela Schumachera s hodnotou 1:39,577min. Red Bull stále v garážích a mechanici stále pracují na úpravách Webberova auta.
Osm minut do konce a Vettel se vydal na trať a zajel šestý nejrychlejší čas. Webber a Glock jsou zatím jediní, kdo stále nevyjeli.
Pět minut do konce a Webber se konečně vyrazil na trať s časem 1:40,431 - šestnáctý čas. Timo Glock kvůli zdravotním problémům na trať nevyjde.
Trápení Webbera pokračuje, minuta do konce a čas Australana stačí pouze na osmnácté, nepostupové místo. Snaží se, ale časy zkrátka neodpovídají, technické problémy s brzdami přetrvávají a dnes už se proto na trať nepodívá.
Kovalainen s Caterhamem na závěr zajel povedené kolo, které ho posouvá do druhé části kvalifikace. U Caterhamu oslavují, u Red Bullu opačná.
Nejrychlejší kolo: Maldonado: 1:39,409 min.Nepostupujících sedm: Glock, Pic, Karthikeyan, De la Rosa, Petrov, Vergne, Webber.
Q2Ve druhé části už jde o víc. Startovní pole vyráží na trať s měkkými gumami, Ferrari volí tu středně tvrdou směs.
Osm minut do konce, nejrychlejší kolo zatím patří Rosbergovi těsně následovaného Räikkönenem. Po dobrém výsledku v první části, Caterham zatím nestanovil žádný čas.
Na měkké sadě se Alonso zařadil na šesté místo. Časy prvních dvou se nemění a oba další dění sledují z garáže.
Skvělé kolo zajel Di Resta a dostal se na druhé místo. Minuta a půl do konce a na nepostupových místech je zatím Massa i Schumacher, Pérez či Grosjean. Ti však vyrážejí na trať ukázat své nejrychlejší kolo.
A nejrychleji zajel Grosjean a ujímá se prvního místa. Massa a Schumacher i Alonso zůstávají na nepostupových pozicích. Jak už je letos zvykem, je to velmi vyrovnané a rozhodují desetiny sekund. Ricciardo do druhé části vůbec nevyjel.
Pneumatiky na Ferrari nefungovaly, jak by bylo třeba, vyvážení nebylo optimální, chyběl přítlak a z toho důvodu pro ně kvalifikace končí.
Nejrychlejší čas: Grosjean: 1:38,489 min.Nepostupující pětice: Alonso, Schumacher, Massa, Senna, Pérez, Kovalainen, Ricciardo.
Massa i Alonso už třetí část kvalifikace sledovali jen z garáže (foto: Scuderia Ferrari)
Q3Po prvních pokusech se začne opravdu bojovat. Daří se Lotusu. Dokáží ale svou rychlost přetavit v pole position? Dvě minuty do konce a Grosjean na tuto otázku prozatím odpovídá nejrychlejším kolem s časem 1:38,505 min.
To ale platí jen do chvíle, kdy finišem projede Maldonado. Na trati je také ještě Vettel, Hamilton i Räikkönen. A Vettel se ujímá vedení. A nikdo na tento čas nedokáže odpověď.
Nejrychlejší čas a pole position si tedy vyjel Sebastian Vettel a Red Bull s časem 1:3,086. Přiblížil se mu Lewis Hamilton, který tak odstartuje v první řadě.
Velmi dobré kolo předvedl Pastor Maldonado, patří mu třetí příčka.
Dobře zajely Lotusy. Romain Grosjean dokončil opět kvalifikaci lépe, než jeho týmový kolega Räikkönen, odstartuje tak čtvrtý.
Kamuj Kobajaši předvedl dobrý výkon a dojel sedmý, hned za Nicem Rosbergem v Mercedesu. Skvěle zajely oba vozy Force India - osmá a desátá příčka a oba vozy v první desítce. Příliš se nedařilo Buttonovi, jehož nejrychlejší čas stačil až na deváté místo.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.