Včera v průběhu prvního tréninku jsme viděli selhání motoru ve voze Heikkiho Kovalainena. Renaultu ale toto selhání vrásky na čele nedělá, protože se jednalo o starý motor, který byl na hraně životnosti.
První čtvrteční trénink v Monaku byl o trochu kratší, než se původně očekávalo. Asi 10 minut před koncem vypověděl službu v útrobách Caterhamu Heikkiho Kovalainena motor Renault. Celá záležitost se stala v tunelu a v nájezdu do šikany po vyjezdu z něj, na trati zbyla olejová skvrna. Fin poté svůj kouřící monopost odstavil.
Spolehlivost motorů v F1 se v posleních letech výrazně zvýšila. Zásadní poškození motoru, ke kterému došlo napříkal včera u Caterhamu a kdy se z vozu valý hustý dým, již téměr nevídáme. "Byl to problém spolehlivosti, ale jednalo se o starý motor. Tento motor již totiž absolvoval 2 200 kilometrů. Používali jsme ho v prvních dvou závodech a teď zase v tréninku," odhaluje Jean-Francois Caubet od Renaultu.
"Motor byl už na hraně životnosti, i když je velmi těžké ji odhadovat. Víme, že v základu máme dobré motory, ve čtvrtek jsem však měli u jednoho z nich problém se spolehlivostí," připouští Francouz. Poškození motoru přitom nemuselo záviset pouze na jeho opotřebování, mohly rozhodnout také specifické faktory městské trati v Monaku.
"Monako je vždy pro motory dlouhá a tvrdá Grand Prix. Na zdejší trati musí motory podávat svůj maximální výkon v rozmezí 15 000 až 17 000 otáček. Na ostatních tratích ale běžně fungují naše motory v rozmezí 17 000 až 18 000 otáček za minutu. Mapování motoru je zcela odlišné. Motory se pro tento závod nastavují ve spolupráci s jezdci."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.