Caterham čeká v létě stěhování do zlatého údolí motosportu v Británii - do bývalé základny Arrowsu v Leafieldu. Aby dělal pokroky, bude nabírat další odborníky, zlepšovat práci s CFD i v aerodynamickém tunelu. Svůj vlastní zatím neplánuje, dobře však ví, v jaké je situaci a co potřebuje.
"Souvisí to s náklady... momentálně je pro nás tunel Williamsu velmi dobrý, funguje správně, a když budeme v Leafieldu, bude celkem výhodný," vysvětluje technický ředitel Caterhamu Mark Smith.
"Snažíme se dělat, co můžeme, ale jednou z komplikací je momentálně fakt, že jsme menším týmem, takže jsme omezeni v tom, co můžeme udělat. Je to opravdu výzva. Všichni vyvíjíme vylepšení, takže každý týden přidáme jeden či dva body na výkonnostní model v tunelu. Větší týmy ale mají více lidí, větší zdroje, takže každý týden jich přidají více.
To je věc, která pokrok ohromně ztěžuje. Samozřejmě jsme omezení v nástrojích, které používáme. Zlepšujeme je, obzvlášť CFD, které bude dobré počátkem příštího roku."
Nabírání klíčových lidí, jako například nedávno Johna Ileyho se zkušenostmi z Ferrari či z McLarenu, je klíčovou součástí plánu pro další pokroky. V novém působišti bude získávání odborníku snazší: "Stále jsme v mnoha ohledech malým týmem - není to jen o penězích, které nám chybí. Musíme získat ještě pár dalších lidí, abychom se dostali tam, kam chceme. A to hlavně na poli aerodynamiky."
Caterham minulý týden ověřoval korelaci dat a některé nové díly na letišti v Duxfordu(foto: Caterham F1 Team)
"Týká se to jak oblasti CFD, tak i normální aerodynamiky. S těmi lidmi zatím stále ještě nejsme tam, kde bychom chtěli, nejsme tam ani s CFD nástroji," pokračuje technický ředitel Caterhamu, který uznává, že budou muset ujít ještě kus cesty, než dokážou z CFD dostávat maximum.
"Začínáme s velkým vývojovým programem, který je velkým krokem vpřed z pohledu našich schopností v prostředí CFD. Věřím, že se v tomto zlepšíme natolik, že se dostaneme doprostřed pole a budeme CFD efektivně využívat sedm dní v týdnu. Nepoužíváme ho zatím sedm dní v týdnu, ale později v této sezóně už budeme.
"Myslím, že až do přestávky v srpnu budeme celkem pomalí, pak ale opravdu věřím, že se zvedneme a budeme mít silnější auto, obzvlášť v poslední třetině sezóny. Budeme v dobré pozici a doufám, že získáme body," vysvětluje Smith.
Heikki Kovalainen při testech v Mugellu(foto: Caterham F1 Team)
Nakolik v Caterhamu věří, že konečně dosáhnout potřebného pokroku? "Opravdu tomu věříme. Momentálně jsme tam, kde jsme, ale nemyslím si, že byste [v týmu] našli lidi, kteří by tím byli příliš deprimováni. Podle mě panuje obecné přesvědčení, že dosáhneme pokroku.
Já mám vysoké naděje. Má očekávání jsou stejná, jako kohokoliv jiného - zakončit sezónu v silnější pozici, než jsme ji začali, a přenést to do roku 2013. Nesmíme být v této mezeře mezi dvěma novými týmy a středem pole, musíme se na počátku příští sezóny dostat na chvost středu pole, abychom jim mohli začít stoupat," dodává Smith.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.