Zvládat práci s pneumatikami - to je podle hlavního inženýra Marka Gillana v letošní sezóně klíčové pro výborné výkony na dráze, důležitější než kdy dříve.
"Základem je management pneumatik. Pneumatiky jsou částí vozu číslo jedna, po nich následuje aerodynamika a motor. Ale porozumění pneumatikám a jejich zvládání je klíčové pro zvyšování závodní výkonnosti. Kvalifikační také, ale obzvlášť té závodní," popisuje pro Autosport Gillan.
"Aerodynamika je stále klíčovou oblastí a její lepší výkonnost a efektivita snižuje časy na kolo, pokud nenarušíte rovnováhu pneumatik, což vždy hraje roli. Vždy na ní záleželo, ale letos se zdá, že rozhoduje zejména vyvážení mezi těmito dvěma věcmi. Ne pouze na aerodynamice, ale na celkovém mechanickém vyvážení," pokračuje hlavní inženýr Williamsu.
Podle něj nalezení správné rovnováhy mezi využíváním pneumatik v kvalifikaci a v závodě je klíčovým prvkem, na jehož vylepšení Williams stále usilovně pracuje: "Potřebujete nalézt tu správnou vyrovnanost, jedná se o stále důležitější úkon. Všechny týmy na tom pracují a my se to snažíme vylepšit také."
Gillan věří, že Williams dokáže své pneumatiky přimět k řádnému fungování jak při chladnějších, tak i při teplejších podmínkách. Přiznává ale, že se budou těžko vyrovnávat s teplotními změnami mezi kvalifikací a závodem.
"Myslím, že dokážeme zvládat obojí, ale obtížné je to tehdy, když dojde k velkému teplotnímu výkyvu, obzvlášť za podmínek parc fermé [kdy se na vozech mezi kvalifikací a závodem nesmí pracovat]."
Pohled na zadní část letošního Williamsu FW34 v Číně (foto: Williams F1 Team)
Pokud má dojít k velké změně teplot mezi kvalifikací a závodem, pak to musíte obětovat ve prospěch závodu. Pro nastavení pak vzniká pouze otázka, k jak velkému teplotnímu výkyvu dojde.
Je to opravdu čím dál zajímavější. V posledním závodě Mercedes a Rosberg odvedli výbornou práci. Nikdy to nebylo tak těsné u smečky stíhajících vozů. Každé kolo v závodě připomínalo druhé či třetí kolo [po startu]," dodává Gillan.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.
Lando Norris z McLarenu prozradil, že v posledních závodech nepoužívá jeden z běžných nástrojů na svém palubním displeji během kvalifikace.
Fernando Alonso kritizoval FIA za postup při startu Velké ceny Mexika. Podle něj nebyla reakce komisařů dostatečně rychlá ani konzistentní.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.