Zvládat práci s pneumatikami - to je podle hlavního inženýra Marka Gillana v letošní sezóně klíčové pro výborné výkony na dráze, důležitější než kdy dříve.
"Základem je management pneumatik. Pneumatiky jsou částí vozu číslo jedna, po nich následuje aerodynamika a motor. Ale porozumění pneumatikám a jejich zvládání je klíčové pro zvyšování závodní výkonnosti. Kvalifikační také, ale obzvlášť té závodní," popisuje pro Autosport Gillan.
"Aerodynamika je stále klíčovou oblastí a její lepší výkonnost a efektivita snižuje časy na kolo, pokud nenarušíte rovnováhu pneumatik, což vždy hraje roli. Vždy na ní záleželo, ale letos se zdá, že rozhoduje zejména vyvážení mezi těmito dvěma věcmi. Ne pouze na aerodynamice, ale na celkovém mechanickém vyvážení," pokračuje hlavní inženýr Williamsu.
Podle něj nalezení správné rovnováhy mezi využíváním pneumatik v kvalifikaci a v závodě je klíčovým prvkem, na jehož vylepšení Williams stále usilovně pracuje: "Potřebujete nalézt tu správnou vyrovnanost, jedná se o stále důležitější úkon. Všechny týmy na tom pracují a my se to snažíme vylepšit také."
Gillan věří, že Williams dokáže své pneumatiky přimět k řádnému fungování jak při chladnějších, tak i při teplejších podmínkách. Přiznává ale, že se budou těžko vyrovnávat s teplotními změnami mezi kvalifikací a závodem.
"Myslím, že dokážeme zvládat obojí, ale obtížné je to tehdy, když dojde k velkému teplotnímu výkyvu, obzvlášť za podmínek parc fermé [kdy se na vozech mezi kvalifikací a závodem nesmí pracovat]."
Pohled na zadní část letošního Williamsu FW34 v Číně (foto: Williams F1 Team)
Pokud má dojít k velké změně teplot mezi kvalifikací a závodem, pak to musíte obětovat ve prospěch závodu. Pro nastavení pak vzniká pouze otázka, k jak velkému teplotnímu výkyvu dojde.
Je to opravdu čím dál zajímavější. V posledním závodě Mercedes a Rosberg odvedli výbornou práci. Nikdy to nebylo tak těsné u smečky stíhajících vozů. Každé kolo v závodě připomínalo druhé či třetí kolo [po startu]," dodává Gillan.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.
Podobně jako Michael Schumacher u Mercedesu, i Lewis Hamilton naráží na limity, když jeho styl jízdy nesedí s nastavením vozu Ferrari. Bez dokonalé harmonie mezi jezdcem a monopostem se jeho výkon nedostává na maximální úroveň.
Šéf Mercedesu Toto Wolff věří, že Valtteri Bottas si návrat do Formule 1 zaslouží. Finský závodník se přitom objevuje v souvislosti s týmem Cadillac F1 před jejich debutem v sezóně 2026.
Jonathan Wheatley prohlásil, že tlak spojený s rolí šéfa továrního týmu Audi promění v něco pozitivního. Kick Sauber se mezitím připravuje na přerod v roce 2026.
Ferrari zřejmě naivně očekávalo, že se Lewis Hamilton v Maranellu rychle a bez problémů aklimatizuje. Přechod do italského týmu se však ukazuje jako náročnější, a to i pro zkušeného mistra světa.