Zvládat práci s pneumatikami - to je podle hlavního inženýra Marka Gillana v letošní sezóně klíčové pro výborné výkony na dráze, důležitější než kdy dříve.
"Základem je management pneumatik. Pneumatiky jsou částí vozu číslo jedna, po nich následuje aerodynamika a motor. Ale porozumění pneumatikám a jejich zvládání je klíčové pro zvyšování závodní výkonnosti. Kvalifikační také, ale obzvlášť té závodní," popisuje pro Autosport Gillan.
"Aerodynamika je stále klíčovou oblastí a její lepší výkonnost a efektivita snižuje časy na kolo, pokud nenarušíte rovnováhu pneumatik, což vždy hraje roli. Vždy na ní záleželo, ale letos se zdá, že rozhoduje zejména vyvážení mezi těmito dvěma věcmi. Ne pouze na aerodynamice, ale na celkovém mechanickém vyvážení," pokračuje hlavní inženýr Williamsu.
Podle něj nalezení správné rovnováhy mezi využíváním pneumatik v kvalifikaci a v závodě je klíčovým prvkem, na jehož vylepšení Williams stále usilovně pracuje: "Potřebujete nalézt tu správnou vyrovnanost, jedná se o stále důležitější úkon. Všechny týmy na tom pracují a my se to snažíme vylepšit také."
Gillan věří, že Williams dokáže své pneumatiky přimět k řádnému fungování jak při chladnějších, tak i při teplejších podmínkách. Přiznává ale, že se budou těžko vyrovnávat s teplotními změnami mezi kvalifikací a závodem.
"Myslím, že dokážeme zvládat obojí, ale obtížné je to tehdy, když dojde k velkému teplotnímu výkyvu, obzvlášť za podmínek parc fermé [kdy se na vozech mezi kvalifikací a závodem nesmí pracovat]."
Pohled na zadní část letošního Williamsu FW34 v Číně (foto: Williams F1 Team)
Pokud má dojít k velké změně teplot mezi kvalifikací a závodem, pak to musíte obětovat ve prospěch závodu. Pro nastavení pak vzniká pouze otázka, k jak velkému teplotnímu výkyvu dojde.
Je to opravdu čím dál zajímavější. V posledním závodě Mercedes a Rosberg odvedli výbornou práci. Nikdy to nebylo tak těsné u smečky stíhajících vozů. Každé kolo v závodě připomínalo druhé či třetí kolo [po startu]," dodává Gillan.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.
Oliver Bearman čelí hrozbě přísné penalizace kvůli incidentu v pitlane během třetího tréninku v Silverstonu. Nešťastný moment tak může výrazně ovlivnit jeho domácí závodní víkend.
George Russell a Kimi Antonelli zaujali novou chladicí vestou, kterou používá na startovním roštu k udržení svěžesti. Mercedes tím ukazuje, že hledá výhody i mimo samotný monopost v reakci na extrémní podmínky moderní F1.
Charles Leclerc byl nejrychlejší v závěrečném tréninku před Velkou cenou Británie. Na Silverstonu budou o pole position rozhodovat doslova drobné rozdíly, které dávají Ferrari, McLarenu i Red Bullu reálnou šanci na první místo na startu.
Charles Leclerc je po pátečních trénincích na Silverstonu spokojený s tempem Ferrari, ale stále hledá ideální nastavení pro kvalifikaci. Tým zaostává za McLarenem a čeká ho výzva zvládnout nejisté počasí, které by mohlo ovlivnit závodní víkend.
Lewis Hamilton byl po pátečních trénincích v Silverstonu optimistický, když dokázal držet krok s Ferrari. Po složité první polovině sezony věří, že právě domácí Grand Prix může znamenat obrat k lepšímu.
Lando Norris a Oscar Piastri dominují sezoně 2025 a McLaren jim podle Zaka Browna umožní svobodně závodit. Věří, že jejich vzájemný vztah tím neutrpí.
Carlos Sainz z Williamsu dostal varování od FIA po incidentu během druhého tréninku na Velké ceně Velké Británie ve Silverstonu. Komisaři vyhodnotili jeho chování jako potenciálně nebezpečné, ale bez vážnějších následků.