Heikki Kovalainen vzpomíná na zajímavé okamžiky své kariéry ve Formuli 1. Jaké to bylo, když do něj narazil zezadu ve Valencii Webber či když mu začalo v Singapuru v roce 2010 hořet auto?
Jaké to bylo, když do tebe ve Valencii v roce 2010 narazil zezadu Mark Webber a přeletěl tě?Heikki Kovalainen: Když se to stalo, bojoval jsem s Markem a trochu jsem se bránil, ale ne nijak tvrdě, jen jsem nechtěl, aby se kolem mě pouze prohnal. Vůbec jsem neviděl, co se mu stalo.
Dostal jsem smyk, věděl jsem, že je auto poškozeno a zajel jsem zpět do boxů a řekl jsem týmu: "Najel do mně!" Až poté, co jsem později uviděl video, jsem si řekl: "Wau!" Nic moc jsem tedy opravdu necítil - byl to jen náraz, který mě roztočil.
Co se ti prohnalo hlavou, když se ti vzňalo auto během Velké ceny Singapuru 2010?HK: Prioritou bylo vůz zastavit, protože jsem nechtěl projet boxovou uličkou, kdyby náhodou vybouchlo. Vlastně to zvenčí vypadalo mnohem dramatičtěji, než zevnitř - ani jsem necítil žádné teplo. Pouze praskl přívod oleje.
Heikki hasí svůj Lotus T127 v závěru Velké ceny Singapuru 2010(foto: Caterham F1)
Co bylo tajemstvím v porážení kvalifikačního specialisty Jarna Trulliho?HK: Nemyslím si, že by za tím bylo nějaké zvláštní tajemství. Výkonnostní úroveň mám takovou, jakou bych měl mít, a je-li za tím nějaký jiný důvod, pak to podle mě bude nastavování auta, ve kterém jsem nyní lepší. Vím, co potřebuji, aby to fungovalo, takže jsem ráznější při rozhodnutích, kterými měním auto a správně ho vyvážím.
Nyní mám ale pro letošní rok nového kolegu. Jako u kteréhokoliv jiného očekávám, že společně budeme pracovat, abychom posunuli tým kupředu, ale také se jej budu snažit porážet. Očekávám, že bude silný, takže nebudu nechávat žádné rezervy a budu se snažit zůstat před ním. Bylo to rozhodnutí týmu [vyměnit Trulliho za Vitalije Petrova] a já se bez ohledu na to snažím odvádět svou práci.
Kovalainen loni v kvalifikacích rozdrtil Trulliho (vpravo) 16:2(foto: Caterham F1)
Co bylo tím nejlepším momentem v tvé kariéře? Vítězství v závodu Formule 1 nebo triumf v Závodu šampionů?HK: Samozřejmě vyhraný závod ve Formuli 1. Vítězství v Závodu šampionů bylo docela dobrým okamžikem - bylo to takové překvapení, jako to vítězství v závodu F1, protože tehdy jsem se usadil na druhém místě za Massou se ztrátou 13 sec a myslel jsem si, že je rozhodnuto.
V Závodu šampionů jsem porazil Michaela Schumachera a byl jsem také rychlejší než Sébastien Loeb s vozem rally. Poté jsem se vrátil do hotelu, vešel do výtahu a Jean Todt, který byl tehdy šéfem Ferrari, vešel, podíval se na mě a zeptal se: "Jak že se jmenuješ?" Odpověděl jsem: "Ahoj, jsem Heikki Kovalainen. Rád tě poznávám."
Detaily o příčinách neshod mezi Hamiltonem a Alonsem prozrazovat nechce: "S oběma jsem kamarád" (foto: Caterham F1)
Údajně jsi velkým fanouškem Nightwish. Jaké další finské kapely posloucháš?HK: Při výběru hudby, která se mi líbí, zacházím od jednoho extrému ke druhému. Jsem velkým fanouškem Nightwish a Nickelback, ale také jsem byl dvakrát na koncertu Lady Gaga - ona je naživo opravdu skvělá. Více se mi ale líbí rok a zvuky, jako například Metallica.
Víš, proč spolu Lewis a Fernando nevycházeli? S oběma si spolupracoval, takže bys jejich vztah mohl trochu objasnit.HK: Ano, vím, proč se rozešli - ale neřeknu vám to. Myslím, že každý si může udělat svůj názor a já do toho rozhodně nechci být zatahován, jsem kamarád s oběma.
Finský pilot si fotí novou přilbu pro letošní sezónu (foto: Caterham F1)
Jsi nejlepším hráčem golfu mezi piloty?HK: Věřím, že jo. Rubens Barrichello hrál s handicapem 10 či 11, zatímco já se sedmi. Na konci roku 2010 jsem hrál v Abú Zabí s Rubensem a porazil mě, nyní bych však řekl, že jsem o krok před ním. Ačkoliv nyní má možná více času na trénink, když je mimo F1.
Lewis také hraje s handicapem kolem 15 či 16 a Fernando s 20. O ostatních si už nejsem tak jistý. Náš přepravce v Caterhamu Jon Daly je hodně dobrý, hrávám s ním docela často. A rovněž John Massey z Lotusu. Je skvělý, má handicap šest.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.