Heikki Kovalainen vzpomíná na zajímavé okamžiky své kariéry ve Formuli 1. Jaké to bylo, když do něj narazil zezadu ve Valencii Webber či když mu začalo v Singapuru v roce 2010 hořet auto?
Jaké to bylo, když do tebe ve Valencii v roce 2010 narazil zezadu Mark Webber a přeletěl tě?Heikki Kovalainen: Když se to stalo, bojoval jsem s Markem a trochu jsem se bránil, ale ne nijak tvrdě, jen jsem nechtěl, aby se kolem mě pouze prohnal. Vůbec jsem neviděl, co se mu stalo.
Dostal jsem smyk, věděl jsem, že je auto poškozeno a zajel jsem zpět do boxů a řekl jsem týmu: "Najel do mně!" Až poté, co jsem později uviděl video, jsem si řekl: "Wau!" Nic moc jsem tedy opravdu necítil - byl to jen náraz, který mě roztočil.
Co se ti prohnalo hlavou, když se ti vzňalo auto během Velké ceny Singapuru 2010?HK: Prioritou bylo vůz zastavit, protože jsem nechtěl projet boxovou uličkou, kdyby náhodou vybouchlo. Vlastně to zvenčí vypadalo mnohem dramatičtěji, než zevnitř - ani jsem necítil žádné teplo. Pouze praskl přívod oleje.
Heikki hasí svůj Lotus T127 v závěru Velké ceny Singapuru 2010(foto: Caterham F1)
Co bylo tajemstvím v porážení kvalifikačního specialisty Jarna Trulliho?HK: Nemyslím si, že by za tím bylo nějaké zvláštní tajemství. Výkonnostní úroveň mám takovou, jakou bych měl mít, a je-li za tím nějaký jiný důvod, pak to podle mě bude nastavování auta, ve kterém jsem nyní lepší. Vím, co potřebuji, aby to fungovalo, takže jsem ráznější při rozhodnutích, kterými měním auto a správně ho vyvážím.
Nyní mám ale pro letošní rok nového kolegu. Jako u kteréhokoliv jiného očekávám, že společně budeme pracovat, abychom posunuli tým kupředu, ale také se jej budu snažit porážet. Očekávám, že bude silný, takže nebudu nechávat žádné rezervy a budu se snažit zůstat před ním. Bylo to rozhodnutí týmu [vyměnit Trulliho za Vitalije Petrova] a já se bez ohledu na to snažím odvádět svou práci.
Kovalainen loni v kvalifikacích rozdrtil Trulliho (vpravo) 16:2(foto: Caterham F1)
Co bylo tím nejlepším momentem v tvé kariéře? Vítězství v závodu Formule 1 nebo triumf v Závodu šampionů?HK: Samozřejmě vyhraný závod ve Formuli 1. Vítězství v Závodu šampionů bylo docela dobrým okamžikem - bylo to takové překvapení, jako to vítězství v závodu F1, protože tehdy jsem se usadil na druhém místě za Massou se ztrátou 13 sec a myslel jsem si, že je rozhodnuto.
V Závodu šampionů jsem porazil Michaela Schumachera a byl jsem také rychlejší než Sébastien Loeb s vozem rally. Poté jsem se vrátil do hotelu, vešel do výtahu a Jean Todt, který byl tehdy šéfem Ferrari, vešel, podíval se na mě a zeptal se: "Jak že se jmenuješ?" Odpověděl jsem: "Ahoj, jsem Heikki Kovalainen. Rád tě poznávám."
Detaily o příčinách neshod mezi Hamiltonem a Alonsem prozrazovat nechce: "S oběma jsem kamarád" (foto: Caterham F1)
Údajně jsi velkým fanouškem Nightwish. Jaké další finské kapely posloucháš?HK: Při výběru hudby, která se mi líbí, zacházím od jednoho extrému ke druhému. Jsem velkým fanouškem Nightwish a Nickelback, ale také jsem byl dvakrát na koncertu Lady Gaga - ona je naživo opravdu skvělá. Více se mi ale líbí rok a zvuky, jako například Metallica.
Víš, proč spolu Lewis a Fernando nevycházeli? S oběma si spolupracoval, takže bys jejich vztah mohl trochu objasnit.HK: Ano, vím, proč se rozešli - ale neřeknu vám to. Myslím, že každý si může udělat svůj názor a já do toho rozhodně nechci být zatahován, jsem kamarád s oběma.
Finský pilot si fotí novou přilbu pro letošní sezónu (foto: Caterham F1)
Jsi nejlepším hráčem golfu mezi piloty?HK: Věřím, že jo. Rubens Barrichello hrál s handicapem 10 či 11, zatímco já se sedmi. Na konci roku 2010 jsem hrál v Abú Zabí s Rubensem a porazil mě, nyní bych však řekl, že jsem o krok před ním. Ačkoliv nyní má možná více času na trénink, když je mimo F1.
Lewis také hraje s handicapem kolem 15 či 16 a Fernando s 20. O ostatních si už nejsem tak jistý. Náš přepravce v Caterhamu Jon Daly je hodně dobrý, hrávám s ním docela často. A rovněž John Massey z Lotusu. Je skvělý, má handicap šest.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.