Pojďme se ohlédnout za uplynulými 4 dny testování v Jerezu. Jaké časy zajeli jednotliví piloti a kolik kol ujeli? A jak si v počtu kilometrů vedly týmy a výrobci motorů?
Nejrychlejší čas zajel Nico Rosberg se starým Mercedesem MGP W02. S novým vozem byl nejrychlejší Romain Grosjean, jehož Lotus E20 si v Jerezu za své výkony vysloužil uznání soupeřů. Svůj čtvrteční čas na rozdíl od Ferrari zajel na středně tvrdých pneumatikách, Alonso měl v pátek během svého rekordního kola měkkou směs.
Lotus byl zároveň spolehlivý, Francouz s ním ujel celkem 212 okruhů. Větší porci zvládl už pouze Bruno Senna s Williamsem, jenž v pátek také jako první ujel simulaci celého závodu. Brazilec nalítal celkem 249 kol, což představuje 1102,572 km.
Největším smolařem byl Jules Bianchi, jenž jako jediný pilot dokázal rozbít nové auto. Svou Force Indii moc neroztřískal, žel tým ještě neměl dostatek náhradních dílů a přesto, že k nehodě došlo ráno, vůz do večera opravit nestihl. Nico Hülkenberg, který měl jezdit odpoledne, si místo toho šel rozmrzele zahrát tenis.
Z pohledu týmů ujel nejvíce kilometrů Lotus - téměř 1789. Hodně dat nasbíral také Williams (1643 km) a Caterham (1585 km). Caterham dle nejrychlejších časů jakoby na střed pole nic nestáhl, když jsem dnes večer hovořil s jeho inženýry, byli celkem klidní. Ujistili mě, že jezdili velmi konzervativně a stále s velkým množstvím paliva.
Nejméně kilometrů ujelo HRT, které však testoval pouze dva dny (navíc s loňským vozem), a Ferrari, jež kvůli nasazování nových dílů a přestavbám vozu v pátek většinu času prostál v garáži. Z časů lze zatím velmi obtížně rozklíčovat formu týmů, rozdíly v množství paliva mohou způsobit časové odstupy přes 5 sekund, neznáme navíc ani jejich programy.
Z pohledu výrobců motorů urazil největší vzdálenost Renault, což je pochopitelné vzhledem k tomu, že zásobuje nejvíce týmů: Caterham, Lotus, Red Bull a nově i Williams. Cosworth, jenž své pohonné jednotky vyrábí pro Marussia - v Jerezu nepřítomnou - a HRT, má na kontě nejméně kilometrů.
Ferrari v počtu kol svou spolehlivostí nejvíce pomohlo Toro Rosso, přesto motory rudé stáje ujely méně než Mercedes. Agregáty z Maranella používá také Sauberu; německý tým pohání krom své stáje rovněž McLareny a Force Indii.
Fotografie z Jerezu najdete zde.
Max Verstappen sice odstartoval do závodu v Džiddě z pole position, ale nakonec se musel spokojit až s druhým místem. Na jeho výsledek měl zásadní vliv trest, který obdržel za incident v úvodním kole s novým lídrem šampionátu Oscarem Piastrim.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.